Bruder RC autojeřáb MAN TGA

 

Home
Nahoru

                                                                                                                                   10.2.2012             Alan Maczák

 

Letos jsem v obchodě konečně prozkoumal auta a stroje fy. Bruder. Musím uznat, že mne nadchly, už jen pravá německá kvalita zpracování , kdy si dítě nepořeže ruce jako u číny a u většiny i podobnost předloze. Též plast pro výrobu je nesmírně kvalitní a hlavně žádné již ve výrobě předstržené šrouby. A tak jsem se stejně, jako již mnozí přede mnou,  pustil do přestavby.  V obchodě jsem se stále nemohl rozhodnout, kterou že to hračku chci zkusit jako první, nakonec to vyhrál MAN TGA-autojeřáb. Byl jen o stovku dražší než traktor... Až po prvotním zkoumání doma mi došlo, jak nelehký úkol jsem si vzal na svá bedra a že zlatej bagr nebo buldozer.  Jako letecký modelář mám s auty minimum zkušeností, ač jsem již měl Mad truck a Bonzer (monster trucky 1:10). Samozřejmě jsem prolezl internet, abych nevymýšlel již vymyšlené, ale jeřáb jsem nenašel. Samej bagr nebo buldozer či traktor. Zatím jen fotky ze začátku předělávky, za grafiku sorry, ale je málo času.

Problémy, které je třeba při stavbě jeřábu zvážit a které mně na počátku vůbec nenapadly:
Výsuv ramene  - (asi nejlepší je servo a úzký ozubený řemínek s řemenicí, originál pohon trochu poskakuje)
Zdvih ramene   - píst z vrtáku se servem nebo  " zlatým motorkem s převodovkou "  (zlatým proto, že je v Čechách zločinecky předražený- jako by byl ze zlata  - cena v Číně v e-shopu cca 8-10 dolarů + Free Shipping)
Naviják lana     -  servo nebo motor s převodem
Otoč nástavby  - asi servo s ozubeným kolem velký a pastorkem
Stabilizační packy - vysunovat ručně či motorem a jak je vůbec udělat a z čeho, když zrovna tento model je má nesmyslně navržené.
Podvozek jeřábu - nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat nápravy Ta zmija (tři kousky za 4096Kč pouze holé nápravy bez ničeho), a není to maketa - takže diferáky z buggy nebo monsteru 1/10 nebo 1/16 i s kostmi a domečky kol atd. Nezávislé zavěšení mně skutečně nijak neurazí, když to bude za čtvrtinu peněz.
A další problém: kam umístit baterie a přijímač (podvozek či nástavba) a jak napájet a řídit tu druhou část ( omezit otáčení na 355 stupňů aby se dráty hned neukroutily?)
Jak se do pr.. sundají ty kolečka podvozku z osiček?

Pominu barvy, kdy v obchodě je tma nebo zářivky, takže vybraný odstín je jiný, na víčku pixly je jiná barva než vevnitř.....lesklá schne nejmíň celý den a matná dvě hodiny....Tohle maketářům a plastikovým modelářům nezávidím. Jo a pokud si barvu namícháte a trefíte i odstín, je zcela jisté, že vám bude na dva tahy štětcem chybět nebo jí budete mít 4x tolik, než potřebujete....

 

 

 

Částečně rozebraný jeřáb

Původní myšlenka byla vysunovat rameno pomocí vrtáku na dřevo, ale pak mi došlo, jak moc bych ramenu na konci přidal na váze. Takže jsem použil původní ruční kolečko a přidělal k němu servo Turnigy TG9. Servo jsem upravil na trvalé otáčení a nakonec z něj vyndal i elektroniku. Jedna ta mini má snahu stále někam ujíždět a nedržet nulu po zapnutí a pak lépe vypadají jen dva dráty , které z toho lezou. Po natření na černo vypadají jako hadice hydrauliky a elektronika bude v nástavbě.

 

Rameno

 

 

Namontované servo

Uchycení pístu M5

Díra na píst

Výztuha pod píst plech ocel 1,5mm

Frézování děr na píst, nejde se k nim dostat 

 

Kryt díry pístu - ocel 1mm

Nabarvený a nalepený kryt

Frézovaná drážka pro kabel serva výsuvu ramene, Tahle "zubatice"  je utopená o něco níž v rameni, takže tudy lze s úspěchem táhnout kabel .

Držák motorku pístu- ocel 1mm

Hlava pístu z mosazi- jedna díra skrz a druhá jen zahloubená na kuličku z ložiska průměr 4mm.

Různé vrtáky

Odshora:

hadovitý na dřevo, příklepové a dole příklepový SDS od Hilti. Hadovité se hojně používají na výrobu "pístů"
ale asi nejlepší je tvar, jako má HILTI, Jednak má poloviční stoupání (což se ve spojení se servem docela hodí) a také krásně hladkou drážku. Jen cena a dostupnost není nejlepší.

Sestava pístu- vrták hadovitý 6mm, AL trubka a soustružené konce a  držák motoru

 
Naviják lana

 

 

Buben navijáku lana

Čela bubnu ocel 1mm, buben- měděna trubka na topení 18mm, ložisko 625 se akorát vejde do ramene, motorek s převodovkou, kus hliníkové trubky ze staré antény na CB. Buben sletován ¨hořákem a cínem na topení.

Motorek drží v trubce jen na volno v zářezech, nemá kam vypadnout. Černá trubička je jen kluzné pouzdro, buben drží jen na jedné straně.... Uvnitř bubnu je 3mm červík na přitažení k ose motoru.

Otoč jeřábu
Po mrzení se s bubnem a zdvihem ramene jsem dospěl až k otoči celé nástavby. A nastalo veliké hledání z čeho....
   

 

 

Spodek - příruba ocel 2mm přismrknutá k trubce 25x1,5 mm a stočená na soustruhu, aby nešmajdala

Horní díl otoče nástavby - ocel plech 1mm

Díra se šrouby na uchycení a nastavení správné výšky  (až jak vyjde ten zbytek...)

Plech otoče s ložiskem 6905Z  a ozubeným kolem vydrancovaným z kopírky

Tohle ložisko má na sobě nákružek, za který je uchyceno mezi dva plechy

,

Otoč v podvozku

Sestavená nástavba

Sestavený naviják

Píst zdvihu

Pozor při natírání, abyste nebyli za tupouny jako já. Když jsem pracně nabarvil ten prokletý  "igelitový plast"  a sestavil rameno, zjistil jsem při zvednutí, že díl je vidět i z druhé strany ......