HONDA PCX 125-4 část

                                       část1 část2 část3

Home
Nahoru

29.3.2015 - Najeto 17 456 km  Objednal jsem řemeny Gates a variátor Yuminashi od Morava motors. Budu již brzy muset vyměnit jak řemen, tak varec.  Na jízdě se to nijak moc neprojevuje, snad jen maximálka je o něco nižší. Varec je ale zubatý a zničil by nový řemen, starý řemen je už pod minimálním rozměrem. Jen podotknu, že v případě variátoru Yuminashi obdržíte přesně a pouze to, co je na fotce. Tzn. že v dodávce není přítlačný talíř ani vodítka a čep variátoru. Vše pasuje ze starého variátoru.  A rovnou v 18 000 vyměnit i vzduchový filtr a olej. Olej jsem koupil Castrol POWER1 10W-40.
Též jsem zrealizoval s pomocí kamarádů z Prostějova výstražné blinkry,  jak jsem  psal výše. Fungují přesně tak, jak by měly. Se zapnutým klíčkem jdou spustit, po jeho vypnutí a vytažení dále blikají. Po jejich vypnutí vypínačem se již bez klíčku znovu zapnout nedají. Tyhle navíc mají dva režimy, klasické varovné a 4xrychle  blikne jedna strana, 4x druhá. Tento režim používáme při jízdě ve větší smečce k varování před kamínky na cestě, dírou v silnici a debilními zpomalovacími prahy (retardi vymysleli retardéry). Taktéž když se protlačujeme kolonou aut. Rychle blikající světla řidiče v zrcátku upozorní. Ti, co se narodili s mozkem uhnou ke straně a umožní nám průjezd, druhá skupina  nereaguje. Třetí skupina typicky česky najede do mezery, podle známého- Když nemůžu jet já, nepojede nikdo.
 Obvod je realizován s minimálními zásahy do původní kabeláže. Konektory jsou použity motocyklové, stejně jako na číně od firmy Ignitech. Malé relé slouží k odpojení obvodu přerušovače. Protože má PCX vzadu jen jednu žárovku, objednal jsem na Dealu červený led pásek v černé hmotě a přilepil jsem ho na nosič kufru, kraje jsem zajistil malými sponami z hliníkového plechu, aby se nemohly odlepovat. Pokud by snad skoro nesmrtelná zadní žárovka odešla, bude alespoň svítit teto pásek. (jedna Stanley zadní žárovka odešla ve 20 000 km, je nahrazena LED žárovkou, druhá zatím svítí). http://www.dx.com/p/1156-ba15s-p21w-7-5w-500lm-5-led-red-car-steering-light-tail-light-signal-light-12-24v-269219#.VokVl0-yN7M  Jen jako obvykle je třeba žárovku opatrně rozebrat a vyměnit odpor, aby byl rozdíl mezi brzdou a obrysovkou větší. Na mém namontováno a  zkoušeno celý letošní rok - v pohodě. Také jsem ve firmě Wemoto objednal přední žárovku HS5. Původně ji měli napsanou jen pro Hondu Vision za 436Kč a pro PCX to našlo jen asi originál Stanley za 773Kč, ale je stejná a teď už to najde obě.
Deska blikání zespodu Deska blikání shora
Žárovky PCX -Vlevo Stanley, vpravo Michiba Led pásek na nosiči
 
   
Zde ke stažení schéma zapojení modulu blikání a DPS brd a program HEX . Součástky nakoupeny v TME, konektory MF42 http://www.tme.eu/cz/details/mf42-rd-04/signalove-konektory-raster-420mm/amphenol/ samec do DPS, samice krimpovací, krabička http://www.tme.eu/cz/details/cp-z-68_j/univerzalni-krabicky/combiplast/ .

23.4.2015 - Ode dneška jsem majitelem řp. sk A a tím pádem se bude pozornost dělit mezi PCX a Piaggio X9 500.

27.6.2015 - Najeto 23 194km Tak výměna variátoru v pohodě, řemen Gates taktéž v pořádku. Ač v sadě jsou válečky 12gr., nezdá se mi, že by se to nějak projevilo na jízdních vlastnostech. Jenom- a to moc nechápu, se mi snížila spotřeba při rychlostech 40-60km. Jezdíme se ženou ve dvojici, obvykle stejnou rychlostí a vždy při tankování jsem bral o půl litru, někdy i o litr více benzínu na jednu nádrž. Jsem větší obluda a taky o dost těžší, tak se mi to zdálo v pořádku. Po výměně variátoru beru stejně, někdy i o něco málo méně, než manželka. Navíc, z mírného kopce nebo po rovině po větru se zvýšila o  něco maximálka, takže manželce ujedu, což se dřív nestalo. Protáhli jsme o dovolené skútry po horách českých (Krkonoše a dál, až do Opavy), místy dost terénem a i s plnou bagáží se Hondy statečně hrabaly do kopců. Některé byly tak prudké, že jsem na plný plyn jel 40km max. a víc ani chlup. Vše naprosto v pořádku, žádná závada. Kromě výměny oleje vždy po 4000km  a ve 20 000 filtru vzduchu a svíčky nebylo nutno dělat nic. Sice vznikla myšlenka, že by se měly nastavit ventily, ale nechtělo se mi do toho. A tak jsem to odložil až na 28 000.

3.1.2016 - najeto 27 379km  Vánoce nám přály, tak jsem nalítal za pár dní 23-28.12  640km. Už vloni na podzim mi bylo jasné, že vyhřívané gripy bez krytů na ruce nemají v chladném počasí moc smysl, ale používali jsme Elefantinos, tak jsem to neřešil. Až letos na sklonku léta jsem se začal zajímat o nějaké blastery. Ty děravé na enduro jsem zavrhl, ty plné, co se mi líbily byly drahé,  ty co mi byly nabídnuty přímo pro PCX (Barkbusters Storm za 2240Kč) ať si výrobce nechá a doufám, že mu budou ležet ve skladu aspoň 100let. Nakonec jsem se vydal cestou vlastní. Zkoumal jsem, jak je nejlépe (a taky k čemu) přidělat a jaký by měly mít tvar, taky materiál, ze kterého by měly být. Udělal jsem pár vzorků z plechu, kvůli velikosti, neb se ukázalo, že menší a elegantnější tvar způsobuje turbulence a pazoury táhne sice míň, ale stále dost. Také by mělo jít dobře dosáhnout na brzdy a v neposlední řadě by měl jít skútr na obě strany zamknout. Jako materiál jsem plech zavrhnul rovnou, plexisklo je moc křehké. Dobře se mi jevilo PMA nebo i Vikureen, nakonec  zvítězil Axpet (protože jsem ho měl doma). Je sice průhledný, ale v mrazu nekřehne, dá se dobře obrábět, nepraská. Obrys jsem vypálil na laseru a pak podle plechové šablony dal do trouby "lehnout". Je třeba hlídat teplotu a včas díl vyjmout, než se udělají bublinky. Axpet je 2mm tlustý, asi by stačil i 1,5mm. Držák je jen pod šroubem zrcátka z nerezu 2mm, nabarvený na černo. Designový skvost to asi není, ale za ty peníze (0Kč) velmi dobře slouží, což jsme teď v zimě ověřili. Ani ve vyšších rychlostech se to nerozkmitá. Teploty, kdy jsme jezdili byly od 5 do 14 stupňů. Tím, že je blaster průhledný, zas tak moc skútra nehyzdí a teplo je mi bližší než krása. Na léto se dá snadno sundat a namontovat zas až na podzim.
Blaster -na kraji trochu odřený po pádu Držák pod šroub zrcátka
 
Tvar z boku  

1.2.2016 -Najeto 27960km. Pustil jsem se do ventilů. Naposledy se dělaly při poslední garanci ve 12000 km, tak mi přišlo, že po dalších 16000 by se to slušelo. Rozebrání celkem šlo, už jsem to párkrát odplastované měl. Paciček z kapotáže  pomalu ubývá, sem tam se nějaká ulomí, ať už provozem nebo rozebíráním. Ventily v toleranci, tak zas zabalit do plastů a čekat na počasí. Opět jsem velebil paroháče, jak snadno se Piaggio rozebírá  proti Hondě. Honda všude spoustu háčků a všelijakých "zacépidel", aby se to mohlo lámat.  Zas u Hondy se dá ventilová vůle snadno nastavit, neb je tam prostor pro manipulaci, což u Piaggia není. Vůle jsem kontroloval  takto: Intake = 0.10 +/- 0.02 mm ,  Exhaust = 0.24 +/- 0.02 mm, dobře je to popsáno např. zde http://www.hondapcx.org/viewtopic.php?f=3&t=24
 Po zimním ježdění byl skútr pěkně prosolen, takže před rozebíráním umýt vapkou. Protože panička v zimě svého mazlíka na ledovém fleku položila, čeká mně zas oprava kapoty a spodních plastů. Tentokrát už je u stupačky díra probroušená až na hliník. Ale...v Letech se dají občas koupit za pár korun plasty z výměn pro zákazníky a ceny jsou více než dobré. (nášlap, spodní plast pod ním a levý bok vepředu za 600,-). Lakované plasty už umím, jen přemýšlím, co s tím nášlapem, když tam podstatný kus matroše chybí. Taky zadní guma už je v p...,  no má najeto 16 000km. Což, že není skoro vzorek na prostředku, to je v pořádku. Ale boky jsou oskákaný do pily. Přemýšlím, proč tomu tak je. Jestli tlumiče nebo co. Až budu gumu na jaře měnit, musím se na to zeptat odborníků.
 

2.5.2016 -Najeto 30374km. Výměna zadní gumy za Michelin City Grip. Pirelli již byla bez téměř vzorku uprostřed, najela 17500km. Pila na bocích bez vysvětlení, prý to tak PIRELLI dělají. Tak uvidíme jak na tom bude Michelin.

26.5.2016 -Najeto 32419km. Dali jsme malý výlet po vlastech českých -cca 2047 km. Nějak mi nejdou asi počty....Ať počítám jak počítám, vychází mi spotřeba 2,05L/100km (Za benzín celkem 2187Kč, průměrná cena 28Kč/l, tj. 78,1L) Něco v nádržích bylo-cca 6L. Celkem tedy 84,1L ujeto 4094km. Takže variátor Yuminashi velmi dobrá volba.
Panička má najeto 25731 a ložiska spojky jsou opět v řiti. Koupil jsem v ložiskárně  v Doksanech oboustranně krytá ložiska 6902 2RS výrobce EZO-JAPAN  (cca 140Kč/ks) a čekám na originál jehličková z Hondy abych je vyměnil. Originál jehličková Honda ve Wemoto - 370Kč/ks. Pokud jsem se dobře díval, stejná ložiska má i Kymco a Piaggio, ale nevím s jakou motorizací.

2.6.2016 - Ložiska spojky vyměněna, opět to má krásný zvuk a ne jak žentour. Podle mne odchází jen to kuličkové ložisko, zvlášť když je kryto jen z jedné stany. Leč Honda to má udělaný tak mazaně, aby se musely vyměnit obě. Abych se dostal na ségrovku, musím vylisovat jehlové ložisko, přičemž ho obvykle zmařím. Pak ještě shánět dlouhé kleště na ségrovky a teprve potom vylisovat to zpropadené kuličkové ložisko..
Výměna oleje u mého, používám už jen Castrol Power1 10W40.

20.6.2016- Výměna i přední gumy za  Michelin City Gip, najela 20320km.

10.7.2016- Ulomil jsem při offroadové vložce pravé zrcátko, zakoupena náhrada VICMA ve Wemoto, je téměř stejná, jen matky a guma je jiná, tak jsem tam dal ty staré.
Všiml jsem si, že ve Slaném je nový obchod s díly Yuminashi 
http://www.yuminashi.cz/ ,ale varec tam mají dražší než v Moravamotors (v2013), sice verze 2016, ale nevím jak moc velký rozdíl v nich může být. Naopak kit na 164ccm ESP je tam o dost levnější.

12.8.2016-
najeto 32987km   Všiml jsem si, že se mi PCX posledních asi 100km jakoby ztěžka z klidu rozjíždí. No co, řekl jsem si, nic nebude jezdit věčně. Až ve středu mně potupně na světlech při rozjezdu trhlo auto. Fuj, jak já se styděl... A to byl konečně důvod se podívat, proč tomu tak je. Motor jsem nepodezříval, spíš jsem si všiml, že na stojanu se mi nějak víc točí zadní kolo. A tak šup sundat kryt varce. A ouha, co spatřily mé oči se mi vůbec nelíbilo. Řemen Gates rozsápaný, jak kdybych ho dal kočkám na hraní, všude z něj bordel a kousky gumy, jeden byl zaseklý i ve spojce, která tím pádem zabírala dřív, odtud těžké rozjezdy. I kroutil jsem hlavou, proč. Ale jen do chvíle, než sem vyndal varec. A hned jsem získal zdravě rudou barvu, lítal vztekle po dvoře a nadával. Používal jsem i slovenské nadávky. Válečky totálně na sr*čky. viz foto. Když jsem poněkud vychladl a upil něco Metaxy, začal jsem bádat. Na Morava motors ani čárka, návod k variátoru je jen obrázek. Až jsem skočil na stránky kluků z Yuminashi, kde se píše, že válečky je třeba kontrolovat každých 1600km.?????? To jako vážně? Mám doma origo válečky Honda za 450Kč po 15 000 kilometrech a mají malé plošky, takže by najely klidně ještě 8 000km. Origo řemen Bando po 25 000km vypadá skoro jako nový. I když tuším, že je v tom Gates asi nevinně. Rozhodl jsem se, že zajdu k YUMINASHI na kus řeči, abychom zkusili vykoumat, kde je chyba. Pak to tu doplním. Vyndal jsem i varec manželky, který má 4500km. Válečky sice nejsou total, ale záseky a plošky už mají dost veliké. Řemen Gates vypadá ještě dobře, tak jsem ho tam zatím nechal.
Ano, s Yuminashi to subjektivně má trochu lepší odpich, rozhodně vyšší maximálku a trochu nižší spotřebu při normální jízdě, ale pokud do toho mám lézt co 1600 km a minimálně co 3- 4000km měnit válečky za 540Kč, pak děkuji, ale takovej varec nechci. To sem si mohl nechat Čínu. Origo Honda válečky vydrží 12-15 000km a asi i víc, řemen min 25 000km.  Takže jsem vrátil origo varce i s válečky a moooc si rozmyslím, jestli si válečky, které Yuminashit snad plácá z bláta (nebo ještě hůř...:-) ještě koupím a variátory na PCX znovu dám. Máme mazlíky na toulání a ne na "takové to domácí neustálé montování", na to je čína.  Např. viz článek na PCX klubu - hravě 50 000km 
http://www.pcxclub.cz/aktuality-novinky-akce.htm?id=31 .





 Bando po 25t km   

 
   Zde Gates po 10t km, vina bude nejspíš na variátoru.

8.10.2016-
najeto 362987km  Zatím stále se starým variátorem  a řemenem. Vše funguje jak má, jen musím vyměnit olej a podívat se manželce na ventily. A protože jsem na velkou rejži objednal dozadu stejné dvouvláknové žárovky jako máme na PCX, musel jsem vzpomínat, co jsem s nimi dělal, aby fungovaly jak mají. Zde je odkaz.
Pro letošní zimní sezónu asi koupíme zimní gumy Heidenau K66 Snow. Přeci jen jezdíme i v zimě a za nízkých teplot budou lepší než Michelin.
Sakra, je to otrava, skoro nic se nekazí, neni co opravovat a z tuningu mi už zbývá jen integrovat teploměr. Koupil jsem modul, který jako by mi šikmáč z hlavy vyčetl - hodiny, voltmetr a teploměr s odděleným čidlem v jednom. Bohužel mi už z hlavy nevyčetl, že modul má být LCD a ne LED. LED není ve dne skoro vidět, tak budu muset vymyslet, jak ho zakrýt.  A prozatím zmizel z nabídky.

18.11.2016 - Dal jsem se do ventilů na skútru manželky. Najeto 30 416km. Rozebírání docela průser, jak se do toho dlouho nelezlo, nalítaly všude malinké kamínky a prach a všechny ty debilní háčky a různé jiné vymyšlenosti nešly od sebe ani za boha, jak se říká. Tak jsem jich pár prostě ulomil. No co, bude se jezdit bez nich. Chápu, že je to taková pobídka, táhnout si koupit předražené nové plasty. Nasrath.
Tak jsme přezuli na zimu na Heidenau K66 Snow. Testoval jsem to na mokru a drží dobře i na kostkách. Na náledí nebude držet nic a na sněhu zatím nevím. Dodělal jsem nové kapličky na voltmetr a hodiny, musel jsem to celé předělat a změnit trochu koncepci, aby hloupej LEDkovej budík byl utopen  hluboko a nesvítilo na něj moc sluníčko. Docela se to povedlo. Baterku jsem odletoval z plošného spoje a dal do plastové krabičky zvlášť, aby šla snadno časem vyměnit (drží čas), nebo další možnost je nabastlit stabilizovaný zdroj 3V z baterie skútru. Na nastavení slouží dvě tlačítka vlevo, tlačítko vpravo jen připojí do přístroje 12V dokud ho držím. Slouží v případě, že se jen u odstaveného skútru potřebuji podívat na hodiny či teplotu a nechce se mi zapínat klíček. Celé je to opět sletováno z nerezu 0,6mm.

  

 

 

12.2.2017 - najeto 37 528km Zima hnusná, vůbec nám nepřeje. Koupen opět řemen Gates Powerlink a nové válečky Payu do variátoru Yuminashi. Nedalo mi to, abych to ještě nevyzkoušel. Válečky jsem na doporučení prodejce vzal 10gr. Původně byly 12gr, tak jsem zvědav, jak to pojede. Ale venku je na testy zima, tak až se trochu oteplí.

17.8.2017- najeto 44 520- jede to lépe, než originál a míň to žere. Přesto jsem dnes vrátil originální varec Honda. Válečky zas po 7000km jsou v na vyhození. Nechce se mi v tom furt vrtat, takže konec tuningu, už Yuminashit nechci. Originál jednou za 15 000 prohlednu a mám klid. Vyměníl jsem olej Repsol Sintético 10W40 a olej převodu za Mogul 80W90.

Co horšího, praskl mi průhledný kryt tachometru. Malá prasklina, nevím od čeho, nikde jsem se nevyválel, nicméně do budíku jde vlhko a voda. Cena v Honda 1049,-Kč. Ble.... (tak mi do mezery vytekla brzdovka při výměně a nevšiml jsem si toho. Úplně sežrala oba plasty, ten červený míň.

Toulali jsme letos v Polsku, Sczecin, podle vody do Gdaňsku a tak, 1950km a pak ještě jednou 1550km -Polské Beskydy. Honda opět nezklamala, bez závady. Spaní nadivoko ve stanu po lesích a loukách, nikdo neprudil a místo na spaní se vždycky našlo. Při jeho hledání (nakouknout do lesa, kus projet a vrátit se) jsem pochopil, že tam, kam dostanu skútra se s Vstromem nedostanu. Není problém skútra otočit na lesní cestě i za mokra, udržím ho i na kluzké cestě, když zapadnu do bláta, vydoluju ho i sám.To samé s Vstromem bych si já netroufl. Koukal jsem v Polsku i po motorkách, mají tam Romet a Junak. Oboje tipuju na převlečenou čínu, ale Romet 125 a 250 Adv jsou moc hezké a cenově dostupné. Dovedl bych si představil projet na 125 Rumunsko mimo cesty... Jen nemám potuchy, jak moc jsou spolehlivé, náhradní díly jsou v Polsku dostupné.

Neměl jsem vloni moc času, tak abych doplnil poslední poznatky s PCX. Bude to trochu na přeskáčku.

25.8.2018 Při jarním přezouvání zimních gum jsem zjistil, že středová poloha řídítek (u obou PCX) má „aretaci“. To znamená, že ložiska krku jsou načatá a je třeba je vyměnit. Za jízdy to nebylo znát, pouze když se zvedlo přední kolo nad zem. Ale ještě to muselo počkat, bylo třeba jezdit. V létě jsem začal hledat po netu, ptal jsem se i v HJM (Honda Lety). Cena někde kolem 1700,-Kč a jsou to klasická ložiska jako na jízdním kole. (pravda, vydržely 45000km) Pak jsem prohlédl web Wemoto (mám to k nim 4 km) a nalezl. Mají v nabídce pro PCX ložiska kuželíková za cca 850Kč. Jsou pravděpodobně čínské výroby, neb jsou popsaná rozsypaným čajem a jsou pro model Honda Wave. Takže jsem dvě sady zakoupil a jal jsem se měnit. Odplastovat čumák, vyndat vidlici a pomocí 12mm hlazenky stará ložiska vytlouct. Kupodivu šly dolů dobře i kroužky na vidlici, na Piaggiu jsem je musel řezat bruskou. Pak natlouct nové kroužky. To už je trochu horší, dostat je tam , aby byly pokud možno kolmo a na doraz. Pomohl jsem si duralovou kulatinou. Jediný problém je, že originální spodní ložisko má dole odsazení , aby se tam dal vložit těsnící gumový kroužek a plechová podložka, zabraňující vnikání prachu. Kuželíková ložiska toto odsazení nemají a plechová podložka je malá, aby aspoň trochu těsnila. Vyrobil jsem tedy větší natěsno z 0,8mm nerezu a gumový kroužek skončil v šuplíku. Je tam potřeba odsazení cca 3mm. Možná vytočit z vhodné trubky nebo vypálit z 3mm nerezu na laseru. (Ten náš zrovna nešel). Jinak montáž v pohodě, jediné co jsem zatím nevyřešil, je utahovací moment. Nevím, jestli je stejný jako u originál ložisek , tak jsem to nějak utáhl, jak se mi to zdálo dobré a zatím 2000km bez problému. Takže mně čeká ještě druhé PCX.

Také jsem si řekl, že bych se po 50 000 kilometrech mohl podívat, jakou špínu mám v předních tlumičích. To znamená rozebrat, vyměnit olej a vůbec se podívat dovnitř. Koupil jsem si dopředu gufera do vidlí a na přední osu ve Wemotu. Když jsem rozebral vidlice, čuměl jsem jak bacil do lékárny, jaká že to podivuhodná gufera tam má originál Honda. Dvě pružinky, prostě poctivě udělaný. Nicméně jsem ho při vyndavání trochu načal, tak jsem dal ty z Wemota. Zatím sucho, nerosí. Olej jsem nalil 10W. Dle internetu .

Také jsem chtěl vyměnit gufera na přední ose, ale opět jsem zjistil, že ty originály mají jeden břit navíc. Tak jsem je namazal a ponechal. Asi se fakt vyplatí tyhle věci kupovat originál Honda ať to stojí co chce.

15.11.2017 Už na začátku zimy jsem s kamarádem řešil, kam na skútrech na jaře 2018 vyrazíme, jak se sbalíme na cesty a tak. A pak padla hloupá věta- co kdybys udělal kufry i na PCX, když jsi je dělal na Vstromy? Samozřejmě jsem to jako pitomost hned zavrhnul. Jak a k čemu bysme je asi tak přidělali, kde by se na ně vzaly nosiče atd. Jenže sémě už bylo zaseto, červíček pomalu hlodal a po měsíci se mi to rozleželo a skútr jsem vzal do dílny a začal zkoumat, jestli by to přeci jen nešlo.
 
ŠLO!!!

Kufry na PCX 

Uchycenínnosiče  je patrné z fotek, je třeba jen mít zadní nosič od Givi (nebo jeho kopii :-)). Provrtat plast pod sedlem, vytočit distanční válečky, koupit delší šrouby. Koupil jsem i trubku 18x2, s tím, že rámečky si ohnu. Neohnu, bez pořádné ohýbačky na trubky se to nedá. Takže nastoupila varianta 2.
Hodný Marcel (MARSELUS) mi holé rámečky poslal za 400/kus. A pak začal vývoj. Stanovit rozměry kufrů, vyrobit papírovou krabici o správných rozměrech a ladit zhruba polohu. Pak vyrobit první vzorek kufru a ladit znovu. Kufry jsou uchyceny na třech bodech. Pod sedačkou, vzadu za nosič topcasu a u stupaček. Vzadu jsou rámečky spojeny trubkou 16x2, stejně jako přichycení ke stupačkám. Plocháčem 3mm jsou spojeny i šrouby, držící Topcase, jsou dlouhé, aby se nemohly vyvracet v hliníkovém křídle. Na držák u stupaček se dají použít původní šrouby, ale jsou dost krátké. Tak jsem použil delší normální šestihranné a pod ně jsem dal 3mm tlustou podložku, aby byly jako původní. Výsledek předčil očekávání. Je to pevné a nevypadá to zle. Mezitím nastala výroba malých kufrů. Rozměry d422xš195xv360 jsem stanovil, aby se nám vešlo všechno tábornické vybavení, s tím, že letní spacáky
Coleman se vlezou do kufru a jarněpodzimní spacáky Prima Makalu se holt přivážou na víko nebo před Topcase na sedačku, protože ten obludný válec se nikam nevleze. Ale v našem pokročilém věku se teplo cení.

 

 

 

Princip je stejný, jako na velkých kufrech. Trochu svařování u lemu, na víku a zbytek trhací nýty 4x6, 4x8. Spoje podmáznuty Mamutem. Pak základní barva a černý lak. Nebo nepodmazávat a dát do komaxitu. Aby nám ostré konce nýtů netrhaly obsah, je dole vloženo dno z 4mm Komacelu nebo jiného podobného brajglu a přes svislé spoje jsou pásky z téhož materiálu. Upevnění přes silonové kotouče je také stejné, jako na Vstromu. Vloni jsme s nimi najezdili cca 4500km, takže je považuji za dostatečně vyzkoušené. Naprostá spokojenost. Tašky KOJI Maxster, které jsme měli předtím nebyly úplně optimální. Promokly i s dodávanou pláštěnkou, která na nich navíc nedržela a docela brzy se začaly trhat. Ale zase za ty prachy nám dobře posloužily. Kufry perfektní, věci jsou aspoň trochu chráněny před nenechavými prackami, před deštěm a poškozením. A výhoda pro nás samce- ani velmi šikovná samice tam prostě nenacpe víc, než se tam vejde:-)....i když....

Voltmetr s hodinami a teploměrem, který jsem montoval do kapličky pod plexisklo se moc neosvědčil, neboť na LED displej není na slunku moc vidět. Ale objevil jsem na Dealu LCD přístroj s podsvícením a ten je krásně čitelný i na sluníčku. Jen má blbej rozměr a není vodotěsný. Takže vyvinout krabičku. Spodek z nerezu 0,8mm a průhledný díl oblíbená potravinová dóza. Na přidělání k řídítkům jsem použil držák láhve na pití na jízdní kolo za 90,-Kč. Voltmetr, hodiny a dva teploměry, jeden s metrovým čidlem. Pouze při vypnutém klíčkuje přístroj napájen ze dvou baterií, tuším AG13. Při zapnutí klíčku se displej podsvítí modře nebo oranžově, jak si předvolím. Protože se mi nechtělo jednou za rok věc rozebírat a měnit baterky, dal jsem dovnitř 3,3V stabilizátor a přivedl trvalé napájení z baterie skútra. Naprosto dostačující.


Na místo, které zabíraly hodiny s teploměrem „se přidělal“ držák navigace. Sklánět zrak až na řídítka, a louskat, kde jsme, kam jedeme a kam jet vlastně chceme se ukázalo např. ve městě docela nebezpečné. Navigace musí být v zorném poli, stejně jako ji mám na Stromkovi. Jenže test s provizorním držákem ukázal, že je na ten krycí plast budíku moc těžká. Za jízdy se to celé rozkmitalo a drnčelo. Takže odplastovat a vyvinout držák přímo na lešení. Ideální by bylo ho přivařit, ale spálí se zinek, znamená to odplastovat celého skútra a nebo celé lešení sundat. Ble. Takže nastoupila varianta šroubovaná. Provedení je patrné z fotek. Cípanty jsou z plechu 3mm, zbytek plech 2mm. V plechu 3mm jsou vyřezány závity, k plechu 2mm jsou přivařeny matice M4. Vše zinkováno. „Nadzemní část“ nerez 1,5mm. Šrouby jsou M4. Mezi plechovým držákem a držákem navigace jsou v plastu vyvrtány otvory a jsou tam 3mm podložky plus těsnící kolečka z mechové gumy, aby tam nemohlo zatékat. Výhoda je, že koncová část se dá měnit podle zrovna používané navigace. V mém případě jsou to navigace-oblíbený  „Faki-ng-šit“ (no name z Číny) a „Napytel“ (Navitel G550 moto), které používají stejný hardware, takže jsou v kolíbce zaměnitelné. Překvapivě na držáku jsou jako přibité, nijak se neklepou. A jsou téměř v zorném poli.

11.9.2018 Vydali jsme se zase na výlet do oblíbeného Polska. Konkrétní cíl byl Krynica morska a Mikolajki- Mazurská jezera. Krynica se mi moc líbila, dá se tam krásně spát v lese s výhledem na moře, na rozdíl od Helu, kde jsme byli začátkem léta 2017 a byla tam hlava na hlavě. Po cestě jsem slyšel z mého PCX občas takový hvízdavý zvuk při rozjezdu nebo pomalé jízdě. Už jsem ho občas slyšel i předtím, ale neřešil jsem to. Když už jsme se vraceli z Mikolajek, obdržel jsem od ženy dotaz: Taky ti to tak drncá? Ano, drncá, cesta není ideální, odbyl jsem ji. Druhý den tady byla stížnost znovu. To už mi bylo divné. Zastavil jsem a sedl na jejího skútra. A ouvej, řídítka “nedrncala“, ale kmitala. A to tak, že velmi. Při bližším zkoumání se ukázalo, že přední guma má pěknou bouli, spíš jen prostředek jakoby v jednom místě uskočil do strany. Pravděpodobně popraskané kordy. Přitom žádnou surovou ránu nedostala. Co teď? Shánět servis, čekat na gumu, protože to není úplně běžný rozměr. Nakonec jsem vyzkoušel, že optimální rychlost je cca 65km/hod, kdy to kmitá nejmíň. Tak to risknem. No a jeli jsme tak cca 800km až domů. Nakonec, nikam jsme nespěchali, byli jsme na dovolené, ne na útěku. Guma byla Michelin City Grip a za jízdy se proměnila v Šitný Grip.

Jak na skútru ženy často nejezdím, při testu gumy v Polsku jsem zjistil, že přední brzda při brzdění pulzuje. To mi samozřejmě jaksi opomněla říct, protože to muselo dělat už dýl. Takže zároveň s výměnou gumy (opět osvědčená Pirelli Diablo) jsem zkoumal i kotouč. Nepravidelně sjetý. Koupil jsem nový originál. Když jsem přivezl obuté kolo, chtěl jsem ho namontovat. Vzal jsem za brzdič a přiznám se, rozhodně nebyl plovoucí. Spíš nehybný. Takže rozebrat vedení brzdiče, očistit a důkladně namazat. A zase se hýbe. Proto byl kotouč nepravidelně ojetý. Na svém jsem udělal stejnou operaci, i když můj se ještě hýbal. Doporučuji čas od času zkontrolovat-promazat. Také jsem vyměnil šrouby, držící destičky, už byly orezlé a jak jezdíme i v zimě, tak trochu rozežrané.

No a když už jsem skútry prolézal, začal jsem hledat i ten občasný podivný zvonivý zvuk na mém. Poslechem jsem ho lokalizoval do variátoru. A taky že jo. Po rozebrání jsem zjistil, že mám v řemenici na čepu skoro milimetrovou vůli. Pak to nemá zvonit a drnčet. Protože varec měl životnost i tak za sebou, neb obě řemenice byly už pěkně ojeté, hledal jsem náhradu. Tedy mám na mysli levnější náhradu. Yuminashi jsem už věděl, že ne, ač by mi stačily jen válečky, nehodlám do toho co chvíli lézt. Athena neznám, Malossi Multivar mně sice lákal, ale nepodstatné zlepšení výkonu mi nepřišlo důležité a o životnosti válečků a celého kompletu nemám představu. Čínské napodobeniny rozhodně ne. Žena sice na varci vůli neměla, ale jak varec, tak řemen se blížily konci životnosti. Jsem už starý a čím dál línější, tak jsem nakonec zvolil tu nejdražší variantu. Koupit originál varec a řemen Honda Bando. Řemeny mi sehnali ve Wemotu (cca 1200,-) a varce jsem objednal na Partsdepot (cca 5300,-) . A je zas na 40 000km klid. Nezvoní to a jede to jak nové.