|
10.2.2012
Alan Maczák
Letos jsem v obchodě konečně prozkoumal auta a
stroje fy. Bruder. Musím uznat, že mne nadchly, už jen pravá německá kvalita
zpracování , kdy si dítě nepořeže ruce jako u číny a u většiny i podobnost
předloze. Též plast pro výrobu je nesmírně kvalitní a hlavně žádné již ve výrobě předstržené
šrouby. A tak jsem se stejně, jako již mnozí přede mnou, pustil do
přestavby. V obchodě jsem se stále nemohl rozhodnout, kterou že to hračku
chci zkusit jako první, nakonec to vyhrál MAN TGA-autojeřáb. Byl jen o stovku
dražší než traktor... Až po prvotním zkoumání doma mi došlo, jak nelehký úkol
jsem si vzal na svá bedra a že zlatej bagr nebo buldozer. Jako letecký modelář
mám s auty minimum zkušeností,
ač jsem již měl Mad truck a Bonzer (monster trucky 1:10). Samozřejmě jsem prolezl internet, abych nevymýšlel
již vymyšlené, ale jeřáb jsem nenašel. Samej bagr nebo buldozer či traktor. Zatím jen fotky ze začátku předělávky,
za grafiku sorry, ale je málo času.
Problémy, které je třeba při stavbě jeřábu zvážit a které mně
na počátku vůbec nenapadly:
Výsuv ramene - (asi nejlepší je servo a úzký ozubený řemínek s
řemenicí, originál pohon trochu poskakuje)
Zdvih ramene - píst z vrtáku se servem nebo " zlatým
motorkem s převodovkou " (zlatým proto, že je v Čechách zločinecky
předražený- jako by byl ze zlata - cena v Číně v e-shopu cca 8-10 dolarů +
Free Shipping)
Naviják lana - servo nebo motor s převodem
Otoč nástavby - asi servo s ozubeným kolem velký a pastorkem
Stabilizační packy - vysunovat ručně či motorem a jak je vůbec udělat a z
čeho, když zrovna tento model je má nesmyslně navržené.
Podvozek jeřábu - nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat nápravy Ta
zmija (tři kousky za 4096Kč pouze holé nápravy bez ničeho), a není to maketa -
takže diferáky z buggy nebo monsteru 1/10 nebo 1/16 i s kostmi a domečky kol
atd. Nezávislé zavěšení mně skutečně nijak neurazí, když to bude za čtvrtinu
peněz.
A další problém: kam umístit baterie a přijímač (podvozek či nástavba) a jak
napájet a řídit tu druhou část ( omezit otáčení na 355 stupňů aby se dráty hned
neukroutily?)
Jak se do pr.. sundají ty kolečka podvozku z osiček?
Pominu barvy, kdy v obchodě je tma nebo zářivky, takže vybraný
odstín je jiný, na víčku pixly je jiná barva než vevnitř.....lesklá schne nejmíň
celý den a matná dvě hodiny....Tohle maketářům a plastikovým modelářům
nezávidím. Jo a pokud si barvu namícháte a trefíte i odstín, je zcela jisté, že
vám bude na dva tahy štětcem chybět nebo jí budete mít 4x tolik, než
potřebujete....
Částečně rozebraný jeřáb |
Původní myšlenka byla vysunovat rameno pomocí vrtáku na dřevo, ale pak
mi došlo, jak moc bych ramenu na konci přidal na váze. Takže jsem použil
původní ruční kolečko a přidělal k němu servo Turnigy TG9. Servo jsem
upravil na trvalé otáčení a nakonec z něj vyndal i elektroniku. Jedna ta
mini má snahu stále někam ujíždět a nedržet nulu po zapnutí a pak lépe
vypadají jen dva dráty , které z toho lezou. Po natření na černo
vypadají jako hadice hydrauliky a elektronika bude v nástavbě. |
Rameno
|
|
|
|
|
|
|
|
Namontované servo |
|
Uchycení pístu M5 |
Díra na píst |
Výztuha pod píst plech ocel 1,5mm |
Frézování děr na píst, nejde se k nim dostat
|
Kryt díry pístu - ocel 1mm |
Nabarvený a nalepený kryt |
Frézovaná drážka pro kabel serva výsuvu ramene, Tahle "zubatice"
je utopená o něco níž v rameni, takže tudy lze s úspěchem táhnout kabel
. |
Držák motorku pístu- ocel 1mm |
Hlava pístu z mosazi- jedna díra skrz a druhá jen
zahloubená na kuličku z ložiska průměr 4mm. |
Různé vrtáky
Odshora:
hadovitý na dřevo, příklepové a dole příklepový SDS od Hilti.
Hadovité se hojně používají na výrobu "pístů"
ale asi nejlepší je tvar, jako má HILTI, Jednak má poloviční stoupání
(což se ve spojení se servem docela hodí) a také krásně hladkou drážku.
Jen cena a dostupnost není nejlepší. |
Sestava pístu- vrták hadovitý 6mm, AL trubka a soustružené konce a
držák motoru |
|
Naviják lana |
|
Buben navijáku lana |
Čela bubnu ocel 1mm, buben- měděna trubka na topení 18mm, ložisko 625 se
akorát vejde do ramene, motorek s převodovkou, kus hliníkové trubky ze
staré antény na CB. Buben sletován ¨hořákem a cínem na topení. |
Motorek drží v trubce jen na volno v zářezech, nemá kam vypadnout. Černá
trubička je jen kluzné pouzdro, buben drží jen na jedné straně....
Uvnitř bubnu je 3mm červík na přitažení k ose motoru. |
|
|
|
|
|
|
Otoč jeřábu
Po
mrzení se s bubnem a zdvihem ramene jsem dospěl až k otoči celé
nástavby. A nastalo veliké hledání z čeho.... |
|
|
Spodek - příruba ocel 2mm přismrknutá k trubce 25x1,5 mm a stočená na
soustruhu, aby nešmajdala |
Horní díl otoče nástavby - ocel plech 1mm |
Díra se šrouby na uchycení a nastavení správné výšky (až jak vyjde
ten zbytek...) |
|
Plech otoče s ložiskem 6905Z a ozubeným kolem vydrancovaným z
kopírky |
Tohle ložisko má na sobě nákružek, za který je uchyceno mezi dva plechy |
,
Otoč v podvozku |
|
Sestavená nástavba |
Sestavený naviják |
Píst zdvihu |
|
Pozor při natírání, abyste nebyli za tupouny jako já. Když jsem pracně
nabarvil ten prokletý "igelitový plast" a sestavil rameno,
zjistil jsem při zvednutí, že díl je vidět i z druhé strany ...... |
|
|
|
|
|
| |