Čínské skútry 2

 

Home
Nahoru

 

Strana 1

Pokračování....     

27.7.2012  - Pár výletů po středních Čechách ve dnech minulých, v pátek výlet do Aše, kde jsem před mnoha lety sloužil jako operátor na radaru. Po cestě zpět návštěva Chebu, Františkových Lázní, jen okrajově Karlovy Vary a pak test stoupavosti při cestě na Boží Dar a Klínovec. Docela statečně se skútříky hrabaly i do těch prudkých kopců a to byly těžší ještě o stan a spacáky plus další drobnosti pro pobyt v lese. Cesta bez problémů, spotřeba obou průměrná 2,65l/100km, Já o něco víc, panička o trochu míň. Docela mně překvapily i hlavní světlomety, tedy spíš jejich žárovky, které svítí u obou již 10 000km a dostávají pěkně do těla . Proti Fabii, kde jsem žárovky měnil skoro každý měsíc.....

9.8.2012 - Najeto 10107km. Nastartoval jsem skútra ve sklepě. Je tam přítmí, takže jsem si všiml, že po přidání plynu se jas světel začal houpavě měnit. Ve dne to vidět není a potmě jezdíme málokdy. Vyměnil jsem regulátor a vypadá to, že je po závadě. Regulátory samostatná kapitola.....později. Rozebrání kapotáže vpředu a při té příležitosti i test různých LED žárovek. Například do přístrojů, tam budou asi na věky, pak mně napadlo využít parkovaček, (které jsou u nás v podstatě na houby, neboť nejsou napájeny z baterie jako u jiných skútrů) jako světel na denní svícení. Při použití 25LED SMD žárovek to vidím jako schůdné. Jen se bude muset pár věcí přepojit. Světelný okruh je střídavý, což žárovkám nijak nevadí, ale Ledky nepříjemně poblikávají. Bude je potřeba přepojit na okruh baterie, kde je napětí stejnosměrné. Budíky jsem nechal svítit trvale po zapnutí klíčku (tzn. okruh baterie), ty tři Led diody nežerou skoro nic (všechny i s otáčkoměrem cca 140mA). Na stejný okruh jsem přepojil i parkovací světla s koncovým světlem. Jen musím omrknout zapojení přepínače světel, máme jej trochu očesaný. Ještě se k tomu vrátím... Odešla taky jedna žárovka v blinkru -12V/10W. Blbý je, že je asi o 4mm delší než žárovky T10 u nás běžně prodávané, takže se vlákno dostane mimo zaostřenou parabolu a blinkr svítí znatelně méně, hlavně ve dne.  Jsou to asi tyhle, jen my je máme bílé. Nejsou to s paticí T10, jak jsem si myslel, ale T13 a ty jsou hůř k sehnání. Nevím, čí chorý mozek potřeboval vymyslet nový typ žárovky.
Nahrazeny žárovky v kontrolkách blinkrů bodovými LED diodami. Svítí to krásně i ve dne. Původně jsem myslel, že bych odstranil tu zvukovou indikaci a LEDky by měly být vidět i ve dne. Myšlenka dobrá, ale má půvab pouze pro někoho, kdo nemá výklopnou přilbu ale Jetku, kde blikající žárovku uvidí periferním viděním. U výklopky kontrolku spolehlivě kryje bradový most....



         Led do přístrojů-ok                          Do kontrolek  blinkrů -ok              Do parkovaček na denní svícení- nic moc

12.8.2012 - Najeto 10382km. Projížďka 208 km ve smečce 4 "čínských sekaček". Požali jsme po cestě, na co jsme přišli :-). Nám nic neupadlo, jen kamarádovi pravé zrcátko, ulomilo se v závitu, což na našich okresních komunikacích není divu.

Sekačky na parkovišti pod rozhlednou Vrátenská hora
Zleva: naše dva Kingvéje, Baotian Rocky a MP Korado Raptor.
 

 Cestovní foto, vzadu gumycuky přivázána polovina stanu, karimatka a spacák.


13.8.2012 - Nákup přepínače z Baotianu Rocky zde, který umí sepnout dvě větve (stejnosměrnou a střídavou) nezávisle a jeho zkoumání. Ač je na první pohled skoro stejný jako ty naše, tuto cestu nedoporučuji, pokud jej již na svém skútru z výroby nemáte. Neboť:
Je sice celý hliníkový, ale je rozměrově trochu menší, aby nešel vyměnit jen přední díl.
Závit na zrcátka je naschvál M8 levý i když my máme oba pravé.
Nálitek, který aretuje celý přepínač, aby se nemohl po řidítku pohybovat je o 1mm menší.
Je to na jiný bowden, my máme s jemným  závitem M10 na konci.
Chyběl by doraz na polohu plynu zavřeno.
 A nejdou ani prohodit střeva, aby se to nepletlo.
Naše přepínače opravdu upravit nepůjdou, budu na to muset jinak. Upravit parkovací světla na denní svícení, ale protože budou asi v noci oslňovat, měly by se po zapnutí hlavních světlometů vypnout. Současně by mělo jít zhasnout vše.

14.8.2012 -Jde to s pomocí automobilového 12V relé. Použijí se jen spodní přepínací kontakty přepínače. V první poloze vše zhasnuto, ve druhé ze stejnosměrné větve zapnuty parkovačky (později světla na denní svícení) a zadní světlo, poslední poloha odpojí parkovačky (denní svícení ) a pomocí relé zapne střídavou větev hlavních světlometů. Snad to přežijou i na technický, pokud se jí skútry dožijí. Jen bude potřeba předrátovat přepínač. Další experimenty - čím vlastně přes den svítit. Nákup  LED žárovek na Dealextreme i na Focalprice. Jo a odešla jedna LED žárovka v přístroji, takže na věky tam asi nebudou. Snad jen chyba kusu.
Taky výměna oleje, pravda sice po 4000km , ale motory to přežily ve zdraví. V jednom byl Motul a v druhém Motorex a vypustil jsem z obou stejnou břečku. Teď je v obou zas Motul.

16.9.2012- Najeto 11107km- bez problému. Krásné počasí, byl by hřích nikam nejet. Testován upravený původní airbox. Úprava spočívá v odstranění gumové hadice ke karburátoru a její nahrazení dvěma 40mm novodurovými koleny (určenými pro odpad) a kouskem trubky na spojení kolen. Připojení ke ke karburátoru pomocí kousku gumové hadice a do airboxu sprostě zalepeno silikonem. Na testování to stačí. Jo a do víka jsem ještě navrtal pár otvorů, aby celková plocha otvorů byla o trochu víc, než průměr 40mm trubky a sundal jsem sítko i s hadicí na vstupní trubce. Výkon asi nepatrně poklesl, (subjektivní dojem), hlučnost poklesla znatelně. Co bohužel naopak vzrostlo, byla teplota. Máme teploměry v obou 'tamanech a vím, že se nám teploty za jízdy lišily tak o půl stupně, maximálně o stupeň. Teď je rozdíl podle stylu jízdy 5 - 12 stupňů, což v praxi znamená, že se mi v nijak horkém dnešku vyšplhala teplota na 95 stupňů -delší jízda na plný plyn. A to už je opravdu moc, za letního horka by se motor asi uvařil. Takže dám zpátky otevřený filtr a budeme vidět, jestli je to tím airboxem, nebo se něco zlého děje v mém motoru. Horší prostup vzduchu by mohl být způsoben i dvojitým (jemným a hrubým) molitanem v airboxu, puk má jen hrubý molitan. 17.9.2012 - Vyzkoušeno, s otevřeným filtrem se to hřeje o dost méně.

   


Posledními jízdami prověřeno, LED žárovky určené do parkovaček se v nich na denní svícení opravdu nehodí. Testováním jsme dospěli k závěru, že nejvíc se hodí 12V/3W LED žárovky s paticí MR16 určené do podhledů za 4,50 dolaru. Jen se tam nechtějí vejít průměrem, asi to půjde na soustruhu odtočit o pár milimetrů. Zase jejich plus je, že svítí "jako hovado" a v sobě mají proudový zdroj, který drží stále stejný proud bez ohledu na kolísající napětí sítě motorky.  Jako varianta pro ty, co nemají soustruh se nabízí LED s paticí MR11. Měly by být s čipem Cree a jsou 2W s rozptylným sklem, např.  http://www.ledpoint.cz/alu-led-gu4-0-mr11-cree-45st-2w-bila/ , ale nejsou zadara. Vejdou se bez problému. Jen zatím nevíme, jak budou reagovat na otřesy.

Do podhledů MR16- 12V/ 3W velmi vhodná                          G4- 1,25W nevhodná               Led  s údaji vycucanými z prstu - nevhodné
                                                                                                                                                                          Vlevo OYD1 z Focalprice, vpravo z Dealextreme


Zakoupil jsem i šitovou sadu za 10 dolarů na "denní svícení" http://dx.com/p/6w-98lm-6000k-6-led-white-light-car-daytime-running-light-lamp-12v-pair-135990 a v první chvíli po zapnutí jsem myslel, že na ně šlápnu a dám kočkám na hraní. Svítivost nic moc na inzerované 3W/ks. Pominu vodotěsnost, to je asi pojem, který výrobce nikdy neslyšel. Když jsem to celé rozebral a přepájel ty LED diody na místa, kde měly původně být (každá byla jinam posunutá) a zkusil to rozsvítit jen s plastovými čočkami bez toho obalu, byl jsem docela spokojen. Konečně to svítí....jak původně mělo. Nakonec jsem na soustruhu odtočil sklo s čočkami, aby se do našich parabol vešlo, plošný spoj má průměr menší. Zadní hliníkový plech a plastový krycí kroužek každý použije dle svého uvážení k jinému účelu, nebo....
Na zadní stranu jsem vyrobil kulatý plech 2,5mm s otvory pro šrouby, vruty a kabel. Nechtělo se mi dělat do původní paraboly žádný zásah. Na druhou stranu jsem dal menší podložky. Celé podloženo gumou a staženo svorníky M4, do přední desky zalepeno Loctitem. Místo odporu 8R2, který tam byl původně, jsem dal pro našich14,7V palubní sítě  odpor 22Ohmů a proud je cca 200-220mA. Trochu poklesla svítivost, ale nebude se to tak děsivě hřát. I za slunečného dne to svítí dost dobře, skútr je vidět i na dálku. Na rozdíl od mnoha amatérsky montovaných denních světel na autech, které nesvítí skoro vůbec. A jak dlouho to vydrží.. to ukáže čas.

Nemám sice elektrotechnickou školu, ale moc nechápu, z čeho šikmáči čerpají své údaje kromě věštěni z karet nebo zbožných přání. Led MR16 má psáno 3W a svítivost 240Lumenů (změřeno12V/350mA což je 4,2W). 3 Watty jsou pravda, měřič  světelného toku nemám. Led denní svícení mají také 3W, ale jiné....asi menší (změřeno 12V/200mA- což je 2,4W), ale pochybuji o světelném toku 46 Lumenů, protože odhadem svítí jen o polovinu méně  než MR16. A tak je to v Chině se vším.  OYD1 z Focalu má psáno: 1,5W, 12V/600mA. Ve skutečnosti má 0,5W - 13V/40mA -změřeno.

 
           Sestavený denní šit                                                                                        Rozebraný

    

Zde je vidět, že čočka asi o 10mm vylézá dopředu před parabolu, bude se to možná líp chladit.

                            
                            Nesvítí........                                                                                                              Svítí!!!

Když jsem naposledy jel ráno do práce na skútru (za tmy) zdálo se mi, že potkávačky svítí tak asi 4metry před skútr. Zdálo se mi, že když byly skútry nové, svítilo to o dost líp. Zkusil jsem tedy pomocí nastavovacích šroubků paraboly nastavit výš, aby svítily dál. Ale měl jsem pocit, že se nic nezměnilo. A po rozebrání celé paraboly- bingo!! Parabola má nahoře jednu kovovou kuličku, zacvaknutou v plastu a dole dva nastavovací šrouby. Jenže těťaj plast je měkký a kuličky z něj vyskákaly při drncání po našich silnicích. Pak lze pomocí šroubů  parabolu maximálně posouvat dopředu či dozadu, ale nikoli naklopit. Staženo vrapovou páskou a omotáno izolačkou. Nevím, jak dlouho to tak mohlo být, jsme "denní jezdiči", tak jsem na to přišel až teď.

Regulátory

Při testování LED světel (konkrétně typu "denní šit") jsem zjistil, že regulátor pouští do baterie a palubní sítě při zapnutých pouze LED -14,9V a při zapnutých halogenových světlech napětí sleze na 14,7V, což je hranice pro AGM baterii, aby nedošlo k jejímu rychlému zničení. Chápu, že těťaj to má v paži, však oni si koupí za rok zas novou baterku. Regulátory české výroby mají vždy nastaveno 14,5V , aspoň dle údajů výrobců. Na motorkách se používají většinou zkratové regulátory (shunt regulator) a už konečně vím, z čeho vzniklo označení, že je něco šunt... protože odcházejí. Jak jsem vyrozuměl po studiu schémat, menších skútrů se týkají obvykle jen dva druhy. Jeden s cívkou s odbočkou a druhý jen s jednou cívkou. Nemám teď na mysli napájení CDI, to má cívku obvykle svoji. Padesátky mají většinou světla napájeny z cívky s uzemněným koncem střídavým napětím cca 12V z odbočky, dále je tam pár závitů navíc, aby bylo napětí vyšší pro napájení dalších spotřebičů a nabíjení baterie. Pokud to dobře chápu, regulátor je kombinace zkratového a propustného regulátoru. Cívka světel je regulována do zkratu proti zemi a druhá cívka je propustným regulátorem usměrněna a jde do baterie, která jednocestně (půlvlnně) usměrněné napětí vyfiltruje. Znamená to, že zde máme dvě napětí- střídavých 12V na světla (hlavní, zadní, podsvětlení budíků a někdy i parkovačky) a stejnosměrných 14,5 -14,9V na zbytek (baterie, palivoměr, blinkry,  brzdové světlo, stykač startéru...) 
Další typ má jen jednu cívku (některé 125ccm) a cívka není zapojena proti zemi viz. typ HK-D . V regulátoru je můstek z diod,  který vytvoří celovlnně usměrněné napětí a dále zkratový regulátor. Znamená to tedy, že v motocyklu je pouze jedno napětí, obvykle 14,5V a něj je napájeno vše. Tedy i hlavní světla, což je u skútrů asi největší odběr. Zatím nechápu, proč jednou jsou větve dvě a pak najednou stačí jen jedna. Když pominu, že malé 125ccm skútry mají v mnoha případech stejný podvozek (to znamená i světla a tak) , jako 50ccm. Stejně to mají i velké motorky, jen tam je alternátor 3 fázový kvůli výkonu, ale napětí také jen jedno pro všechno. Pak také nechápu, proč se žárovky stále tupě značí 12V, když nikde za jízdy 12V není. Ani v autě, ani v motorce. A překvapivě se svítí obvykle za jízdy....

Tyhle regulátory jsme rozpoltili. Jsou zalitý v pryskyřici, abych do nich nemohl a měl jsem vztek. Pomůže horkovzdušná pistole, oblíbený nástroj "reverzních inženýrů".



Zapojení celovlnného regulátoru HK-D z Multimoto -
Regulátor napětí - ATV150,moto 125-150 ccm -HK-D - 12V - 4 dráty, kulaté díry - verze 2 {108}

 



Zapojení regulátoru Naraku -modrý , až to kuchnu celé, doplním hodnoty součástek.

 



Stříbrný regulátor z Multimoto-  Regulátor napětí - 4T čínské skútry 50ccm - (stator 2cívky) {114}, chybějící hodnoty doplním po testech, některé součástky se trochu spekly při dobývání horkovzdušnou pistolí.

26.9.2012 -Najeto 11304 km. Denní světla se opravdu osvědčila, jen tento typ (denní šit) nebude to pravé. Svítivost dobrá, ale nulový odvod tepla způsobí brzký odchod LED diod do věčných lovišť. Ale jak jsem zjistil, budou vynikající do blinkrů. Další experiment bude s MR16-3W, kterou jsem odtočil na soustruhu na průměr 43,5mm. Proudový zdroj nechám na drátech někde mimo.

30.9.2012 - Najeto 11628 km. Výlet z Kladna na Ještěd a zpět, celkem 324km. Nějak jsem tu vzdálenost nedomyslel....Sice jsme na Ještěd chtěli, ale plánovali jsme to původně na dva dny. Jak vidno, šlo to i za jeden. Sice jsem pak klečel v koutě... Dojeli jsme v pohodě až nahoru, sledováni pobaveně motorkáři ze sousedního Německa na strojích od litru výš. Nahoře skútry nechtěly držet volnoběh, moc řídký vzduch... Jinak cesta bez problému, jen za tmy a zimy už to nebylo nic moc. Světla na mém, kde jsou zacvaknuta jak mají být, svítí "překvapivě" o dost víc dopředu.

6.10.2012 - Najeto 11773 - Výlet směr Rokycany, 145km. Počasí ještě dobré, jen silný protivítr. Přišly taky blinkry z Focalu. Šikmáči opět nezklamali. Pominu, že blinkry svítí červeně, ač to není nikde napsáno. Počítal jsem automaticky s oranžovou barvou, ale jak jsem vyčetl dole pod zbožím, někomu poslali i modře svítící... Proti tomu červená ještě dobrá a za 6 dolarů.... Jen netuším, co znamená SUPERBRIGHT v Číně. Já bych si to laicky přeložil jako superjasná. Ale běda, pokud by někdo očekával od těchto blinkrů supersvítivost. Ve dne nejsou skoro vidět. Pomohlo vyhození všech diod a jejich nahrazení žlutými LED , bohužel měli v Kladně jen pr. 3mm- cca 1000mcd. Je to minimálně dvakrát svítívější, než ty čínské šity, ale pro použití na silnici by to chtělo průměr 5mm- L-53SYC-H -2100mcd. Takže tudy cesta moc nevede. Rozdíl svítivosti je větší, než je na fotkách vidět, hrozně to zkresluje. Pominu, že deska s diodami je vevnitř jen lehce přilepena tavnou pistolí.....

       

        Blinkr                                                                                                   Originál Těťaj                                                              Po úpravě 3mm LED

8.10.2012 - Dodělání druhého typu denního svícení s MR 16. Krásná práce, myslím, že tohle je to pravé ono. Svítivost je obrovská a ve dne je to krásně vidět. Jako svorník je použita závitová tyč M8 a provrtána skrz otvorem 5mm na kabel. Kabel je silikonový, je delší než původní kousek a je stažený smršťovací bužirkou. Elektronika je schována mezi černým a stříbrným plastem světla, aby na ni nemohlo vlhko a dalo se použít původní gumové víčko. Plechová víčka jsou z obou stran podložena gumou, aby nevydřela parabolu. Komu se nechce vrtat závitovou tyč, je možno použít jen dva kulaté plechy se svorníky M4, viz. obrázek....

                  

  Sestavená žárovka, délka závitu cca 30mm                Zde je vidět "odtočení na soustruhu"                                     až po hlavy šroubů

A padne tam jak ....

       

   Pohled zboku                                                      Pohled zezadu, zespodu vrtáno pár otvorů 4,5mm na chlazení                               Rozebraná žárovka

               

                                                                                            Zašroubováno do hliníku a kontra nízká matka M8                        Nakonec víčko

Varianta bez závitové tyče, jen s plechovými víčky

  29.10.2012- Najeto 11901 km. Myslel jsem, že to letos dotáhnu až na 12 000km, ale sníh a led mi udělal čáru přes rozpočet. Nevadí, zase budeme trochu tunit. Dnes jsou na pořadu ony kulaté blinkry s LED, které jsou použity na Kingway Tanco.. Zakoupíme na Dealu sadu výše zmiňovaných "denních šitů". Po vybalení je vyzkoušíme. Svítit obvykle budou, ale nic moc. Pak je rozebereme. Použijeme čočku a desku s LED. Čočku přišroubujeme bez plastového kroužku, aby seděla přímo na diodách. Diody zčásti odletujeme a pokusíme se je srovnat tak, aby kupodivu byly uprostřed čoček a nebyly naletované nakřivo. Znovu vyzkoušíme a vyslovíme obdivné aach. Je to překvapivé, ale svítivost vzroste skoro o 30-40%... Sundáme čočku a odletujeme odpor 8R2. Je většinou "přilepený" nakřivo jak vrabčí hnízdo a nesedí na desce. Moc života bych tomu nedával. Jako inovace poslední světla přišla s odpory 20ohmů. Asi už šikmáči přišli na to, že jim 8R2 za chvíli uhoří nebo jim prostě došly. Naletujeme 2ks odporu 22ohm paraleně. Trochu se tím sníží proud, ale hlavně odpory neshoří. Do blinkru tak akorát. Pokud by byl někdo pečlivka jako já a myl desky od kalafuny toluenem, pak velmi opatrně. Toluen leptá průhledná pouzdra LED. Pak stočíme na soustruhu (nebo obousíme pomocí "Dremelu") čočku viz foto, aby se vešla do těla blinkru namísto původní paraboly. Dozadu jsem udělal destičky z hliníku 1,5mm stejného průměru, aby šla celá sestava sešroubovat. V nouzi se dá obrousit nebo nůžkami na plech ostříhat ta původní zadní deska. Odpory jsem přilepil silikonem, aby se neuklepaly. Odštípneme původní objímku se žárovkou. P.S. necháme si tam kus drátu, kdyby se tuning nepovedl, dá se vrátit zpět. Protáhneme původní dráty skrz tělo blinkru a přiletujeme. Dbáme na polaritu. Zelená je mínus. Pak zasuneme celý LED systém do těla blinkru, zacvakneme sklíčko a utřem z čela pot. Pečlivější předtím ještě vypilují do čočky malý zářez proti pootočení. Celá sestava je opřena za čočky o výstupky v těle blinkru a držena oranžovým sklíčkem, stejně jako původní parabola. Připojíme 12-14V a zaplesáme radostí. Moc nedoporučuji do toho světla koukat, pak se dají přečíst jen písmena od 6cm výš... Při testu samozřejmě zjistíme, že to bliká úžasně, ale moc rychle. Vyměníme přerušovač za vhodný pro LED blinkry. A je to.

       

  Sestava pro srovnání diod a test   Najdi jeden rozdíl....      a je krásně vidět, že v Číně asi neznají, co to je 120 stupňů. Srovnáno podle čočky.

 

                    

     Takto stočit či obrousit čočky                                            Původní čočka                                         Origo "přilepený" odpor, krásná práce, zas to bylo levný...

                        

               Odpory po našem, dva nad sebou 22 ohm                       Vloženo namísto původní paraboly                        Hliníkové víčko zezadu

     

                         Opatláno silikonem

   18.11.2012 -Testování původního přerušovače blinkrů, jestli by se nedal přeci jen přemluvit na blikáni s LED blinkry. Pokud někdo má ten samý jako my, tak dal. Jen je třeba jej opatrně "rozloupnout", vyndat desku se součástkami a přidat odpor 3k9 a vyměnit jeden odpor na rychlost blikání - místo 18k dát 47k. Celý přerušovač je řízen broukem od Daewoo TSE4041. Nepodařilo se mi nic od něj najít. S touto úpravou to funguje na 2x3W led, ale....(jak jsem o dva dny  později zjistil  při úpravě druhého kusu) pouze s dříve popsanou zvukovou indikací. Pokud ji nemáme, doporučuji zakoupit přerušovač pro LED.

      

 25.11.2012 - Přerušovač z Multimoto zvládá v pohodě i LED blinkry, zakoupeny dva a je klid. http://www.multimoto.cz/?984,p%EF%BF%BDeru%EF%BF%BDova%EF%BF%BD-blinkr%EF%BF%BD-z%EF%BF%BDsuvka-3-piny-xt50q-v.d.o....-{901278}  Jen POZOR, mají jinak piny!!!.

  Jo a taky jsem konečně vyměnil zadní pakny za ty zelené z Multimoto. Ty původní si "překvapivě" ani po 12t km nesedly. Tedy sedly, ale do koše. Tipnul bych si i bez sednutí tak o 20-30% zvětšení brzdného účinku. Na mokru se mi to v 50 podařilo poslat do smyku, naštěstí na rovině a včas jsem odbrzdil, ale překvápko to bylo. Takže vřele doporučuji. Jen malý tuning- dosedací plochy pro excentr jsou obroušeny z výroby hrubě bruskou, takže tam excentr drhne. Doporučuji přeleštit jemným smirkem do hladka, brzda pak chodí mnohem lépe. Jde to snadno, jen sundat výfuk a boční plech s ložiskama a tlumičem, pak úplně vyfouknout kolo aby přelezlo  přes hliníkové oko a jde krásně dolů. Doporučuji troch namazat i ten placatý čep, bude se lehčeji otáčet.
http://www.multimoto.cz/?1138,brzdov%EF%BF%BD-%EF%BF%BDelisti-zadn%EF%BF%BD-%EF%BF%BD%EF%BF%BDnsk%EF%BF%BD-4t-sk%EF%BF%BDtry-50ccm-s-bubnem-110mm-racing-{204}

 


  Můj první pokus o zvedák na skútra, abych se u něj nemusel furt válet po zemi. Hever je 2T na auto. Nádhera.

    
 

  24.12.2012 - Najeto 11921km - Konečně přišel ten Jéžišek. Pravda, je to lepší než Satan Klaus. Přinesl s sebou krásné počasí, teplota cca 13 stupňů a slunečno. Vytažení krámu na dvůr, rychle se obléci a nastartovat. Zkusil jsem to nejprve elektrikou, ale jak jsem měl celý palivový systém rozebraný, nechtěl chytit. Tak nožní páka. Při třetím šlápnutí- křach... a páka byla v pr... přesněji vylomená i kusem víka variátoru. Buď poddimenzovaná stěna variátoru, prasklina nebo jsem byl silný jako býk. Vzteklé pobíhání po dvoře. Pak sundat rychle víko, odebrat nyní již zbytečné součásti a znovu smontovat. Nastartování elektrikou a konečně jízda, krásných 20km. Kdy se to zas na Štědrý den povede.

 27.12.2012 - Najeto 11960 km - Včera rychlovka do Multimoto pro dekl na varec. Dnes mezi několika dešti cca 2 hodiny krásně. Neváhal jsem a hned malá projížďka- 40km. Konečně. Denní svícení nádhera, blinkry také. Asi bych se u blinkrů příště pustil cestou vlastní stavby desek s diodami, ta barva LED diod 6500k přeci jen není úplně to pravé, ale svítivost je nádherná. Oproti tomu sériově dodávané blinkry s LED nejsou na slunci skoro vidět, ale komu by to dneska vadilo.

 2.1.2013 - Najeto 1200 km - Dalších krásných 40km, v zimě venku docela příjemné počasí. Zaregistroval jsem dlouhý krok na přední brzdové páce, brala až na konci a chytla se až na druhé zmáčknutí, jako když je tam vzduch. Odvzdušnil jsem a nic. Průlet webem - cituji " pokud gumičky začnou propouštět, je třeba vyměnit celý brzdový válec".  Asi málo kšeft dovézt nové gumičky třeba za 30-50Kč. Pravda, jedny gumičky jsem našel, "jen" za 325Kč. Asi někdo jedl bláznivé houby, když celý válec i s pákou je za 470,-Kč. Vyměnil jsem celý válec, je sice jiného tvaru a má černou páčku, ale než se s tím mrzet.... A brzda v pohodě. A to bylo asi to poslední, co jsem na Kingvéji udělal, neboť...
  Jsme se v mezičase věnovali průzkumu trhu, co nám nabízí za skútry 125cc. Tedy bavíme se opět o Číně, ta nám je cenově dostupná. A objeli jsme pár obchodů v okolí Kladna i jinde. Podle fotek docela zajímavá nabídka, naživo už je to bída, protože přesně víme co chceme. A nakonec jsme vybrali, my jsme zůstali věrni značce Jonway. Takže tato stránka už asi moc pokračovat nebude, ač nejspíš obě Tanca zůstanou v rodině. Pokud budu mít zprávy, něco občas doplním. Antičíňani to asi nepochopí, ale přiznám se, těžko se mi s mazlíkem bude loučit.
Pokračování o Jonway Rallox Adventure 125 zde.