Pokračování.... 27.7.2012 - Pár výletů po středních Čechách ve dnech minulých, v pátek výlet do Aše, kde jsem před mnoha lety sloužil jako operátor na radaru. Po cestě zpět návštěva Chebu, Františkových Lázní, jen okrajově Karlovy Vary a pak test stoupavosti při cestě na Boží Dar a Klínovec. Docela statečně se skútříky hrabaly i do těch prudkých kopců a to byly těžší ještě o stan a spacáky plus další drobnosti pro pobyt v lese. Cesta bez problémů, spotřeba obou průměrná 2,65l/100km, Já o něco víc, panička o trochu míň. Docela mně překvapily i hlavní světlomety, tedy spíš jejich žárovky, které svítí u obou již 10 000km a dostávají pěkně do těla . Proti Fabii, kde jsem žárovky měnil skoro každý měsíc.....
9.8.2012 - Najeto 10107km. Nastartoval jsem skútra ve
sklepě. Je tam přítmí, takže jsem si všiml, že po přidání plynu se jas světel
začal houpavě měnit. Ve dne to vidět není a potmě jezdíme málokdy. Vyměnil jsem
regulátor a vypadá to, že je po závadě. Regulátory samostatná kapitola.....později. Rozebrání kapotáže vpředu a při té příležitosti i test různých LED žárovek. Například do
přístrojů, tam budou asi na věky, pak mně napadlo využít parkovaček,
(které jsou u nás v podstatě na houby,
neboť nejsou napájeny z baterie jako u jiných skútrů) jako světel na denní
svícení. Při použití 25LED SMD žárovek to vidím jako schůdné. Jen se bude muset
pár věcí přepojit. Světelný okruh je střídavý, což žárovkám nijak nevadí, ale Ledky nepříjemně poblikávají.
Bude je potřeba přepojit na okruh baterie, kde je napětí stejnosměrné. Budíky
jsem nechal svítit trvale po zapnutí klíčku (tzn. okruh baterie), ty tři Led diody nežerou skoro nic
(všechny i s otáčkoměrem cca 140mA).
Na stejný okruh jsem přepojil i parkovací světla s koncovým světlem. Jen musím
omrknout zapojení přepínače světel, máme jej trochu očesaný. Ještě se k tomu
vrátím... Odešla taky jedna žárovka v blinkru -12V/10W. Blbý je, že je asi
o 4mm delší než žárovky T10 u nás běžně prodávané, takže se vlákno dostane mimo zaostřenou
parabolu a blinkr svítí znatelně méně, hlavně ve dne. Jsou to asi
tyhle, jen my je máme bílé. Nejsou to s paticí T10, jak jsem si myslel, ale
T13 a ty jsou hůř k sehnání. Nevím, čí chorý mozek potřeboval vymyslet nový typ
žárovky.
12.8.2012 - Najeto 10382km. Projížďka 208 km ve smečce 4 "čínských sekaček". Požali jsme po cestě, na co jsme přišli :-). Nám nic neupadlo, jen kamarádovi pravé zrcátko, ulomilo se v závitu, což na našich okresních komunikacích není divu.
Sekačky na parkovišti pod rozhlednou Vrátenská hora
14.8.2012 -Jde to s pomocí automobilového 12V relé.
Použijí se jen spodní přepínací kontakty přepínače. V první poloze vše zhasnuto,
ve druhé ze stejnosměrné větve zapnuty parkovačky (později světla na denní svícení)
a zadní světlo, poslední poloha
odpojí parkovačky (denní svícení ) a pomocí relé zapne střídavou větev hlavních světlometů.
Snad to přežijou i na technický, pokud se jí skútry dožijí. Jen bude potřeba
předrátovat přepínač. Další experimenty - čím vlastně přes den svítit. Nákup
LED žárovek na Dealextreme i na Focalprice. Jo a odešla jedna LED žárovka v
přístroji, takže na věky tam asi nebudou. Snad jen chyba kusu.
16.9.2012- Najeto 11107km- bez problému. Krásné počasí,
byl by hřích nikam nejet. Testován upravený původní airbox. Úprava spočívá v
odstranění gumové hadice ke karburátoru a její nahrazení dvěma 40mm novodurovými
koleny (určenými pro odpad) a kouskem trubky na spojení kolen. Připojení ke ke
karburátoru pomocí kousku gumové hadice a do airboxu sprostě zalepeno silikonem.
Na testování to stačí. Jo a do víka jsem ještě navrtal pár otvorů, aby celková
plocha otvorů byla o trochu víc, než průměr 40mm trubky a sundal jsem sítko i s
hadicí na vstupní trubce. Výkon asi nepatrně poklesl, (subjektivní dojem),
hlučnost poklesla znatelně. Co bohužel naopak vzrostlo, byla teplota. Máme
teploměry v obou 'tamanech a vím, že se nám teploty za jízdy lišily tak o půl
stupně, maximálně o stupeň. Teď je rozdíl podle stylu jízdy 5 - 12 stupňů, což v
praxi znamená, že se mi v nijak horkém dnešku vyšplhala teplota na 95 stupňů
-delší jízda na plný plyn. A to už je opravdu moc, za letního horka by se motor
asi uvařil. Takže dám zpátky otevřený filtr a budeme vidět, jestli je to tím
airboxem, nebo se něco zlého děje v mém motoru. Horší prostup vzduchu by mohl
být způsoben i dvojitým (jemným a hrubým) molitanem v airboxu, puk má jen hrubý
molitan. 17.9.2012 - Vyzkoušeno, s otevřeným filtrem se to hřeje o dost méně.
Do podhledů MR16- 12V/ 3W velmi vhodná
G4- 1,25W nevhodná
Led s údaji vycucanými z prstu - nevhodné
Zde je vidět, že čočka asi o 10mm vylézá dopředu před parabolu, bude se to možná líp chladit.
Když jsem naposledy jel ráno do práce na skútru (za tmy) zdálo se mi, že potkávačky svítí tak asi 4metry před skútr. Zdálo se mi, že když byly skútry nové, svítilo to o dost líp. Zkusil jsem tedy pomocí nastavovacích šroubků paraboly nastavit výš, aby svítily dál. Ale měl jsem pocit, že se nic nezměnilo. A po rozebrání celé paraboly- bingo!! Parabola má nahoře jednu kovovou kuličku, zacvaknutou v plastu a dole dva nastavovací šrouby. Jenže těťaj plast je měkký a kuličky z něj vyskákaly při drncání po našich silnicích. Pak lze pomocí šroubů parabolu maximálně posouvat dopředu či dozadu, ale nikoli naklopit. Staženo vrapovou páskou a omotáno izolačkou. Nevím, jak dlouho to tak mohlo být, jsme "denní jezdiči", tak jsem na to přišel až teď.
Regulátory Tyhle regulátory jsme rozpoltili. Jsou zalitý v pryskyřici, abych do nich nemohl a měl jsem vztek. Pomůže horkovzdušná pistole, oblíbený nástroj "reverzních inženýrů".
26.9.2012 -Najeto 11304 km. Denní světla se opravdu osvědčila, jen tento typ (denní šit) nebude to pravé. Svítivost dobrá, ale nulový odvod tepla způsobí brzký odchod LED diod do věčných lovišť. Ale jak jsem zjistil, budou vynikající do blinkrů. Další experiment bude s MR16-3W, kterou jsem odtočil na soustruhu na průměr 43,5mm. Proudový zdroj nechám na drátech někde mimo. 30.9.2012 - Najeto 11628 km. Výlet z Kladna na Ještěd a zpět, celkem 324km. Nějak jsem tu vzdálenost nedomyslel....Sice jsme na Ještěd chtěli, ale plánovali jsme to původně na dva dny. Jak vidno, šlo to i za jeden. Sice jsem pak klečel v koutě... Dojeli jsme v pohodě až nahoru, sledováni pobaveně motorkáři ze sousedního Německa na strojích od litru výš. Nahoře skútry nechtěly držet volnoběh, moc řídký vzduch... Jinak cesta bez problému, jen za tmy a zimy už to nebylo nic moc. Světla na mém, kde jsou zacvaknuta jak mají být, svítí "překvapivě" o dost víc dopředu. 6.10.2012 - Najeto 11773 - Výlet směr Rokycany, 145km. Počasí ještě dobré, jen silný protivítr. Přišly taky blinkry z Focalu. Šikmáči opět nezklamali. Pominu, že blinkry svítí červeně, ač to není nikde napsáno. Počítal jsem automaticky s oranžovou barvou, ale jak jsem vyčetl dole pod zbožím, někomu poslali i modře svítící... Proti tomu červená ještě dobrá a za 6 dolarů.... Jen netuším, co znamená SUPERBRIGHT v Číně. Já bych si to laicky přeložil jako superjasná. Ale běda, pokud by někdo očekával od těchto blinkrů supersvítivost. Ve dne nejsou skoro vidět. Pomohlo vyhození všech diod a jejich nahrazení žlutými LED , bohužel měli v Kladně jen pr. 3mm- cca 1000mcd. Je to minimálně dvakrát svítívější, než ty čínské šity, ale pro použití na silnici by to chtělo průměr 5mm- L-53SYC-H -2100mcd. Takže tudy cesta moc nevede. Rozdíl svítivosti je větší, než je na fotkách vidět, hrozně to zkresluje. Pominu, že deska s diodami je vevnitř jen lehce přilepena tavnou pistolí.....
Blinkr Originál Těťaj Po úpravě 3mm LED 8.10.2012 - Dodělání druhého typu denního svícení s MR 16. Krásná práce, myslím, že tohle je to pravé ono. Svítivost je obrovská a ve dne je to krásně vidět. Jako svorník je použita závitová tyč M8 a provrtána skrz otvorem 5mm na kabel. Kabel je silikonový, je delší než původní kousek a je stažený smršťovací bužirkou. Elektronika je schována mezi černým a stříbrným plastem světla, aby na ni nemohlo vlhko a dalo se použít původní gumové víčko. Plechová víčka jsou z obou stran podložena gumou, aby nevydřela parabolu. Komu se nechce vrtat závitovou tyč, je možno použít jen dva kulaté plechy se svorníky M4, viz. obrázek....
Sestavená žárovka, délka závitu cca 30mm Zde je vidět "odtočení na soustruhu" až po hlavy šroubů A padne tam jak ....
Pohled zboku Pohled zezadu, zespodu vrtáno pár otvorů 4,5mm na chlazení Rozebraná žárovka
Zašroubováno do hliníku a kontra nízká matka M8 Nakonec víčko
Varianta bez závitové tyče, jen s plechovými víčky 29.10.2012- Najeto 11901 km. Myslel jsem, že to letos dotáhnu až na 12 000km, ale sníh a led mi udělal čáru přes rozpočet. Nevadí, zase budeme trochu tunit. Dnes jsou na pořadu ony kulaté blinkry s LED, které jsou použity na Kingway Tanco.. Zakoupíme na Dealu sadu výše zmiňovaných "denních šitů". Po vybalení je vyzkoušíme. Svítit obvykle budou, ale nic moc. Pak je rozebereme. Použijeme čočku a desku s LED. Čočku přišroubujeme bez plastového kroužku, aby seděla přímo na diodách. Diody zčásti odletujeme a pokusíme se je srovnat tak, aby kupodivu byly uprostřed čoček a nebyly naletované nakřivo. Znovu vyzkoušíme a vyslovíme obdivné aach. Je to překvapivé, ale svítivost vzroste skoro o 30-40%... Sundáme čočku a odletujeme odpor 8R2. Je většinou "přilepený" nakřivo jak vrabčí hnízdo a nesedí na desce. Moc života bych tomu nedával. Jako inovace poslední světla přišla s odpory 20ohmů. Asi už šikmáči přišli na to, že jim 8R2 za chvíli uhoří nebo jim prostě došly. Naletujeme 2ks odporu 22ohm paraleně. Trochu se tím sníží proud, ale hlavně odpory neshoří. Do blinkru tak akorát. Pokud by byl někdo pečlivka jako já a myl desky od kalafuny toluenem, pak velmi opatrně. Toluen leptá průhledná pouzdra LED. Pak stočíme na soustruhu (nebo obousíme pomocí "Dremelu") čočku viz foto, aby se vešla do těla blinkru namísto původní paraboly. Dozadu jsem udělal destičky z hliníku 1,5mm stejného průměru, aby šla celá sestava sešroubovat. V nouzi se dá obrousit nebo nůžkami na plech ostříhat ta původní zadní deska. Odpory jsem přilepil silikonem, aby se neuklepaly. Odštípneme původní objímku se žárovkou. P.S. necháme si tam kus drátu, kdyby se tuning nepovedl, dá se vrátit zpět. Protáhneme původní dráty skrz tělo blinkru a přiletujeme. Dbáme na polaritu. Zelená je mínus. Pak zasuneme celý LED systém do těla blinkru, zacvakneme sklíčko a utřem z čela pot. Pečlivější předtím ještě vypilují do čočky malý zářez proti pootočení. Celá sestava je opřena za čočky o výstupky v těle blinkru a držena oranžovým sklíčkem, stejně jako původní parabola. Připojíme 12-14V a zaplesáme radostí. Moc nedoporučuji do toho světla koukat, pak se dají přečíst jen písmena od 6cm výš... Při testu samozřejmě zjistíme, že to bliká úžasně, ale moc rychle. Vyměníme přerušovač za vhodný pro LED blinkry. A je to.
Sestava pro srovnání diod a test Najdi jeden rozdíl.... a je krásně vidět, že v Číně asi neznají, co to je 120 stupňů. Srovnáno podle čočky.
Takto stočit či obrousit čočky Původní čočka Origo "přilepený" odpor, krásná práce, zas to bylo levný...
Odpory po našem, dva nad sebou 22 ohm Vloženo namísto původní paraboly Hliníkové víčko zezadu
Opatláno silikonem 18.11.2012 -Testování původního přerušovače blinkrů, jestli by se nedal přeci jen přemluvit na blikáni s LED blinkry. Pokud někdo má ten samý jako my, tak dal. Jen je třeba jej opatrně "rozloupnout", vyndat desku se součástkami a přidat odpor 3k9 a vyměnit jeden odpor na rychlost blikání - místo 18k dát 47k. Celý přerušovač je řízen broukem od Daewoo TSE4041. Nepodařilo se mi nic od něj najít. S touto úpravou to funguje na 2x3W led, ale....(jak jsem o dva dny později zjistil při úpravě druhého kusu) pouze s dříve popsanou zvukovou indikací. Pokud ji nemáme, doporučuji zakoupit přerušovač pro LED.
25.11.2012 - Přerušovač z Multimoto zvládá v pohodě i LED blinkry, zakoupeny dva a je klid. http://www.multimoto.cz/?984,p%EF%BF%BDeru%EF%BF%BDova%EF%BF%BD-blinkr%EF%BF%BD-z%EF%BF%BDsuvka-3-piny-xt50q-v.d.o....-{901278} Jen POZOR, mají jinak piny!!!.
Jo a taky jsem konečně vyměnil zadní
pakny za ty zelené z Multimoto. Ty původní si "překvapivě" ani po 12t km
nesedly. Tedy sedly, ale do koše. Tipnul bych si i bez sednutí tak o 20-30%
zvětšení brzdného účinku. Na mokru se mi to v 50 podařilo poslat do smyku,
naštěstí na rovině a včas jsem odbrzdil, ale překvápko to bylo. Takže vřele
doporučuji. Jen malý tuning- dosedací plochy pro excentr jsou obroušeny z výroby
hrubě bruskou, takže tam excentr drhne. Doporučuji přeleštit jemným smirkem do
hladka, brzda pak chodí mnohem lépe. Jde to snadno, jen sundat výfuk a boční
plech s ložiskama a tlumičem, pak úplně vyfouknout kolo aby přelezlo přes
hliníkové oko a jde krásně dolů. Doporučuji troch namazat i ten placatý čep,
bude se lehčeji otáčet.
24.12.2012 - Najeto 11921km - Konečně přišel ten Jéžišek. Pravda, je to lepší než Satan Klaus. Přinesl s sebou krásné počasí, teplota cca 13 stupňů a slunečno. Vytažení krámu na dvůr, rychle se obléci a nastartovat. Zkusil jsem to nejprve elektrikou, ale jak jsem měl celý palivový systém rozebraný, nechtěl chytit. Tak nožní páka. Při třetím šlápnutí- křach... a páka byla v pr... přesněji vylomená i kusem víka variátoru. Buď poddimenzovaná stěna variátoru, prasklina nebo jsem byl silný jako býk. Vzteklé pobíhání po dvoře. Pak sundat rychle víko, odebrat nyní již zbytečné součásti a znovu smontovat. Nastartování elektrikou a konečně jízda, krásných 20km. Kdy se to zas na Štědrý den povede. 27.12.2012 - Najeto 11960 km - Včera rychlovka do Multimoto pro dekl na varec. Dnes mezi několika dešti cca 2 hodiny krásně. Neváhal jsem a hned malá projížďka- 40km. Konečně. Denní svícení nádhera, blinkry také. Asi bych se u blinkrů příště pustil cestou vlastní stavby desek s diodami, ta barva LED diod 6500k přeci jen není úplně to pravé, ale svítivost je nádherná. Oproti tomu sériově dodávané blinkry s LED nejsou na slunci skoro vidět, ale komu by to dneska vadilo. 2.1.2013
- Najeto 1200 km - Dalších krásných 40km, v zimě venku docela příjemné
počasí. Zaregistroval jsem dlouhý krok na přední brzdové
páce, brala až na konci a chytla se až na druhé zmáčknutí, jako když je tam
vzduch. Odvzdušnil jsem a nic. Průlet webem - cituji " pokud gumičky začnou
propouštět, je třeba vyměnit celý brzdový válec". Asi málo kšeft dovézt
nové gumičky třeba za 30-50Kč. Pravda, jedny gumičky jsem našel, "jen" za 325Kč.
Asi někdo jedl bláznivé houby, když celý válec i s pákou je za 470,-Kč. Vyměnil
jsem celý válec, je sice jiného tvaru a má černou páčku, ale než se s tím
mrzet.... A brzda v pohodě. A to bylo asi to poslední, co jsem na
Kingvéji udělal, neboť...
|