Piaggio X9 -500 Evo

                                 

Home
Čínské skútry
Rallox Adventure 125
HONDA PCX 125
Piaggio X9 -500 Evo
Suzuki DL650 Vstrom 650 K4
CNC stroje
Bruder RC
Letadla

aneb Cornutto maxiscooter ty paroháči jeden neboli plnotučnej skútr.

11.6.2015
Po  zvládnutí řp. A  jsem se kolegy začal zajímat o maxíky o objemu 500cc. Vybral jsem si X9, protože se mi líbila. Nakonec máme každý jiný skútr. Pro srovnání máme Aprilii Atlantic 500 Sprint a Kymco Xciting 500. S Aprilkou máme aspoň stejné motory.  Prvotní nákup měl proběhnout u jednoho prodejce v blízkosti bydliště. Prohlídka dobrý, dojednal jsem, že mi za úplatu vyřídí i dovozovou STK a evidenčku. Po více než měsíci telefonování a ptaní se, kdy už to bude jsem to vzdal. A poohlédl jsem se jinde, konkrétně tedy v BENEMOTO. Zajeli jsme se tam se ženou podívat . Prodejce ochotný, ukázal co kde a jak. Evidenčka a dovozová STK prý není problém, taktéž dovézt skútr až domů. Plácli jsme si, s tím, že na vyřízení je potřeba cca 10 dní. A tak se také stalo, skútr mi přivezl přesně na čas s vyřízenými papíry a všemi náležitostmi. Fakt dobrá práce, mohu jen doporučit.


Na tachometru cca 22 000, blikaly kontrolky oleje, řemenu a servisu. Nebudu popisovat utrpení při přihlašování vozidla, které se díky lidem s auty v polopřevodu změnilo ve frontové bojiště a byl jsem na úřadě 4x, než se mi to povedlo. Mám sice Evolution, ale ne LC. Usoudil jsem, že archaický PICS na řídítkách oželím a hydraulický stojan taktéž. Zbytečně by mně to lákalo se v něm vrtat a snažit se ho rozchodit, abych ho jako většina pak stejně nepoužíval. První svezení, jen taková malá projížďka kolem Kladna, večer pak s manželkou, aby si to vyzkoušela vzadu. Sedlo pohodlné asi pro oba, originální Topcase i opěrkou pro batůžka dobrý. Ale nevím, kterej pablb vymyslel opěrky na nohy spolujezdce. Moje žena tedy na sudech za mlada nejezdila a nikdo jiný, kdo nemá nohy do O tam asi moc pohodlí nenajde. Takhle stupačky spolujezdce později prodělaly vývoj, vyrobil jsem na ně rozšiřující nástavce, aby si tam mohl dát nohy i člověk. Celek je z plechu 2mm, naohýbáno a svařeno, pak černá barva. Nahoře plech nerez 0,8 s prolisy. A spokojenost, batůžek si pochvaluje. Celek je přišroubován k plastovým stupačkám, takže to chce malinko opatrněji nastupovat.








 Při rozjezdu se mi zdálo, že  skútr nějak poškubává. Takže na začátek  objednat olej, filtr oleje a vzduchu. U X9 to znamená odplastovat. Naštěstí Ital ponechal většinu šroubů na viditelných místech, na rozdíl od Hondy (což mne nijak neuráží), takže to není zas takový problém. Olej bez problémů, vyresetování kontrolek taky v pohodě, jen tlačítko reset musím někam přestěhovat, abych nemusel zbytečně pořád sundavat zrcátka a čumák. Pak filtr vzduchu. Plastový box s filtrem byl plný oleje, který kapal pomalu i ven. Vymyl jsem ho a dal nový filtr. Zatím netuším, kde a proč se tam tolik oleje bere a nic mně nenapadá. Vzadu zřejmě praskla baterka nebo ji někdo přebíjel, protože tlumič a plastový kryt varce jsou pokapány kyselinou. Ale to je jen kosmetika. Baterku dal prodejce novou před prodejem. Multimetrem jsem měřil napětí a zdálo se správné. Taky teda nechápu, proč když už to má palubní comp, neumí to změřit palubní napětí. Asi moc myšlenka.
 A pak jsem se dal o víkendu do většího rozebírání. Myslím tím variátor. Tedy chtěl jsem.... Plasty dolu dobrý, plastový kryt varce taky dobrý. Problém nastal s matkou spojky. Nejdříve jsem nějakou tu minutu řehtal vzduchovou pistolí. Mělo to účinek asi jako když moucha chčije proti větru. Tzn. žádný. Pak jsem přistoupil k drsnější lopatové metodě. Do zadního kola jsem vrazil násadu od lopaty a na Golu nasadil trubku. No třikrát jsem násadu zlomil a zas nic. Pak jsem vzal jekl a šup do zadního kola. Na Golu jsem nasadil delší trubku....a protočil jsem nejspíš nalisované převodové kolo, ale matku jsem nepovolil. Nahřál jsem ji lehce hořákem a zas nic. (kolega na Aprilce ji povolil po delším úsilí, ale vyštípl si kus paprsku kola). No a pak už jen zbývalo násilí v podobě Dremelu, sekáče a vrtačky. Jak je matka utopená v krytu varce, tak je to fakt príma práce a parohy jim za to pozlať. Nakonec se dílo podařilo a matka se vzdala.


Vlevo původní matka, vpravo ze Škody 1203

 Tak a proto se asi skútry prodávaj s cca 22000 km, protože ta matka nejde povolit pro další servis. Ani jsem moc nepoškodil hřídel. a šup s krytem dolu. Když jsem uviděl tu fialku, co se pod ním skrývala (rozuměj spojkový zvon barvy sytě fialové) bylo mi jasné, proč to při rozjezdu  poškubává. Někdo z paroháčů ho pořádně připekl. Tohle se mi povedlo na čínské 125, jen tam stál zvon 250Kč. Koupil jsem starší ze Scootlandu, tak se uvidí.



Pak sundat variátor. Řemen skoro jak nový, bez prasklin, jen už trochu užší, válečky bez plošek. Ale objednal jsem válečky a vodítka  u nás u firmy WEMOTO. I tu zničenou matku spojky. Týden se mi zdál dlouho, tak jsem skočil do mototechny a dobrá zpráva je, že tam pasuje matka ze Škoda 1203- na kola. Stačí jen odtočit ten kužel a matka M14x1,5 je na světě. Jen má jiný rozměr klíče. Zničené podložky pod matku jsem si vyrobil. Ještě by mi měl přijít řemen Gates. Snad bude mít správný rozměr, protože Gates prý rozměr neudává. Podle katalogu by měl mít 27 x1034 nebo 1036. Ze Skútry Malšice, kde jsem jej objednal mi poslali aspoň katalog, kde to podle čísel sedí. Jen mně zarazilo, že stejný typ řemenu udávají i pro modely 00-02 a ty mají podle mně řemen kratší, stejně jako starý Atlantic. Sprint by měl mít stejný řemen, stejně jako Gilera 500 a Peugeot Satelis 500.
A protože jsem měl čas zkoumat, vydlabal jsem spínače z řídítek a všechny je rozebral a vyčistil. Na promazání se velice hodí silikonová vazelína, vazelína na plasty, kterou mám doma spíš drhnula. Naštěstí jdou všechny spínače snadno rozebrat. Navíc jsem si ve Scootlandu objednal sadu starších spínačů a ty jsem také rozebral, vyčistil a promazal, takže mám náhradu. Bylo nutno vyměnit zadní gumu, ten plešoun už mně děsil a chrabré policejní hlídce  by se taky nemusel líbit. Takže oblíbená Pirelli Diabloscooter a do ní obvyklý Oko puncture free.
Taky jsem vyměnil termostat za typ otevírající o něco později při 90st. Motor se lépe ohřeje a není problém s benzínem v oleji.  

30.12.2015- najeto cca 3000 km. (Střídali jsme X9 s PCX a nebyl čas psát). Spojka stále poškubává, zkoušel jsem i přehodit spojku s bubnem z Atlanticu a to bylo úplně jiný kafe. Takže spojka dolu a poslal jsem ji na repasi. Poptával jsem asi 4 firmy, z jedné neodpověděli vůbec, další že tyto spojky nedělají. Pak jedna firma odpověděla, že na pakny nalepí nové obložení za cca 1800,-Kč. Zaujala mne poslední odpověď z firmy Bernert-BeKaS sro. Odpověď zněla, že na spojku nalepí nové obložení, ale pouze při dodání s bubnem, který na soustruhu srovnají a to celé za cca 1100,- i s poštovným. To má logiku. Takže jsem spojku zaslal, po 14 dnech se mi vrátila. Buben je opravdu srovnán, obložení je  nové, Jen nebyl čas to vyzkoušet, skútr je zatím rozebrán kvůli zimě a dalším úpravám. Abych věděl, zda mi skútr nepřebíjí baterii, přidělal jsem v létě provizorní měřič na řídítka. Požadavek byl na rychlovýrobu a vodotěsnost. Modul voltmetru z Dealu jsem zasunul do 10ml injekční stříkačky a Mamutem přilepil ke krytu nádobky brzdové kapaliny, než vymyslím a vyrobím panel na navigaci.

 


Napětí se drží na 14.1V, což se mi zdá dobře. Hned poté jsem se pustil do návrhu a výroby panelu na navigaci. Mezi plexi a budíky je místa dost, takže univerzální panel na navigaci z AAA auto a na mobil, pro případ nouze. Do panelu jsem integroval i voltmetr se stříškou proti slunci. Proti PCX je navigace skoro kolmo, takže by mohla být lépe čitelná i ve dne, nebo se vyrobí z plastu ještě stříška na suchý zip. Napětí jsem přivedl z volného konektoru v řídítkách pod počítačem. Je tam napětí po sepnutí klíčku.



 Z toho samého místa napájím i zásuvku, kterou jsem umístil do kastlíku. Bohužel v ní velký adaptér za jízdy nedrží, takže jsem vytvořil pružinový přidržovač. Po výměně řemenu za Gates se ukázalo, že to asi nebyla úplně dobrá volba. Precizní řemen jako vždy i když rozměrem odpovídá, když se na volnoběh rozkmitá, mlátí mi o horní šroub těla variátoru, před zadní řemenicí. A protože je zubatý z obou stran, je to hodně slyšet. Originál to nedělá. Stejně je to od paroháče naschvál. Všechny šrouby jsou ven z těla variátoru, jen tento je napůl. Takže kdekoli řemen narazí na tělo variátoru, jen se sklouzne, jen tady prostě drhne. Nestyděl bych se to nazvat kurvítkem. Při společné projížďce jsme si vyměnili stroje a ouha... Aprilka akceleruje o moc líp než X9. Sice se taky rozhýbe, ale jakoby majestátně a ztěžka. Po výměně kontrastní pružiny za bílou Malossi se to o dost zlepšilo, ale stále mi přijde, že to není ono. Díky špatným rozjezdům také přišla na řadu výměna spojkových pružin, dal jsem bílé, základní. Na jaře uvidíme.

 Další tuning se týkal LED do blinkrů. Přední zrcátka byla každé trochu jiné barvy, asi po pádu a levé bylo již opravované někde asi v pizzerii. No spíš v chlívě, jako by to prase dělalo. Takže vyvinout dovnitř vložku z nerezu, naohýbat a prošroubovat s plastem zrcátka. Zvenku koukající hlavy zapuštěných šroubů jsem překytoval a stříknul plničem. Pak obě zrcátka hodit do laku. Sice odstín není úplně jako na skútru, ale na to peču, jsou obě stejná a navíc je někde zas osápu. Doma mi po mnoha minulých experimentech zbyla světelná alej (viz PCX, dá se koupit i na DX), rozhodl jsem se dát do každého předního  blinkru jednu polovinu LED z ní. Do X9 se téměř přesně vejde s malinkými úpravami. A protože jsem chtěl zachovat i možnost vrátit vše do původního stavu (se  žárovkami a jejich parabolami) musel jsem vyrobit podpěrný plech pod LED z nerezu 0,6mm. Diody ve světelné aleji jsou čtyři, dvě a dvě paralelně a to celé je řízeno blikajícím obvodem a zdroji proudu. To se mi moc nelíbilo, takže jsem nově zapojil drivery určené pro stropní 12V LED žárovky pro každou sériově zapojenou dvojici zvlášť. http://www.dx.com/p/7029-mr16-3-x-1w-led-drive-power-black-green-5-pcs-180543#.VoPYA0-yN7M  Pokud by něco odešlo, je celkem reálná šance, že bude blikat aspoň druhá polovina.  Svítivost se o dost zlepšila proti žertovné 10W žárovce v trochu již osleplé parabole. Protože se mi stávalo, že jsem občas nechal zapnuté blinkry, neb jejich kontrolky mám zrovna pod bradovým mostem přilby, přidělal jsem jednu 5mm diodu i do zrcátka, jako kontrolku. Uvidím, jak se to osvědčí.






Alej
Světelná alej s držákem


|
    Led kontrolka v zrcátku




 
 Italové si na blinkry asi moc nepotrpí, třeba u Piaggia X8 vzadu nebyly blinkry ve dne na slunku skoro vidět a vpředu to nebylo o moc lepší. X9 je na tom o něco lépe , ale taky nic moc.
Pak mi za jízdy odpadl barevný červený plast v zadní lampě, dělající barvu světla. Už asi únava materiálu, ulomila se jedna pacička. Kupovat jinou lampu se mi nechtělo, tak jsem se pustil do kuchání i ostatních. OOOH to byl porod. Plast je z mně neznámého důvodu asi 3mm tlustý a ven zaboha nejde. Musel jsem to pájkou opatrně rozdělit na 4 díly, kleštěma rozlámat  a pak postupně dírou pro žárovku vyndat. Mohli mně vzít všichni čerti (ale nevzali). Nejhorší byl ten upadlý plast, není ho za co chytit. Dozadu na blikny dám stejné LED žárovky z Dealu jako na PCX a tady nebudu muset ani předělávat patice. Na obrysová světla jsem zatím použil malé LED žárovky, původně s paticí T10. Kousek plošného spoje jsem zapájel do objímky BA15 a k němu připájel žárovky už bez patic. Změnil jsem jen odpor, aby to vycházelo na 14V. Svítí sice méně, ale ve dne je to fuk a v noci to bude stačit. Než objednám stejné jako do blinkrů, jen červené, ale tam mám obavy, že budu muset jejich svítivost o něco snížit, což nevím jak půjde. Mají uvnitř zdroj proudu, ale už je to tak malinký, že na to houby vidím. 4.1.2015 - Žárovky do blinkrů dorazily, radostně jsem je namontoval a ...abych zjistil, že sice patice přehazovat nemusím, ale u jedné nesvítil kulatý čip na čele žárovky. Po rozebrání, které jde hůř než u těch předloňských, které měly patici jen přilepenou, protože se rejžák naučil patice promačknout malými důlky,(Kdyby se radši naučil pořádně letovat), jsem vyndal přední čip . Obvykle se ulomí drátek , stačí ho nahradit a jede se dál. Tentokrát byla ulomená nožička čipu těsně u pouzdra.  Naštěstí jsem jeden čip doma měl. Úplně vidím, jak si ťamani říkaj při balení- ser na to, ani to nekontroluj, to je Maczákovi, ten si to umí spravit.
edit 12.1.2016- Instalace blinkrů na skútr. Opět jsem byl překvapen. Varovné blinkry v pořádku, normální blinkry špatně. Tedy ne úplně. Pravá strana blikala normálně, levá vůbec, jen tu a tam mrkla. A začlo zjišťování, co za to může. Pakárna je, že i blikání řídí palubní poshitač, aby nebyla oprava jednoduchá. Přední ledky jsem zkoušel se žárovkami vzadu a naopak. A tam je ten zakopaný pes. Nebo kočka. Až potud bych to chápal. Není odběr, blikám rychle nebo vůbec. Proč ale pravá strana bliká normálně a levá vůbec mi hlava nebere. Navíc při zkoumání jsem zapnul levé blinkry a nic. Dozadu jsem místo led dal žárovku a zas nic. Teprve když jsem dal  žárovku do pravé zadní lampy, začala blikat levá strana. Tak to už jsem přestal nejen chápat, ale i zkoumat. Prostě jsem do každé větve dal odpor 10R/25W a je po prdeli. Tedy přesněji po problému.

 
 

Stejně to nakonec obejdu, až vyrobím desku blikání jako máme na PCX. Spínač blinkrů mechanický se dá pořídit z X8 nebo Gilery a přerušovač z čínského scooteru. Spínač na zapnutí varovných musí být také mechanický, jeden jsem si našel na TME . Dost mně totiž rozčiluje, že když chci varovné blinkry vypnout, musím zapínat klíček.
 
No a pak přišla na řadu brzdová lampa. Chytrý býk si před experimenty objednal ze Scootlandu ještě jednu, to  kdyby se něco zvrtlo. (Už taky nejsem  moc šikovný). Lampu jsem rozebral, Dremelem jsem obrousil přečnívající plast, abych zezadu dostal téměř rovnou plochu. Chce to nebrousit až na doraz, abychom se neprobrousili až dovnitř. Světo je jinak téměř vodotěsné..... No a pak co tam dát za ledky. První volba padla na vysoce svítivé 5mm Led , co mívali předloni v Gesu. Nesvítilo to zle, ale nebylo to prostě ono. Pak jsem si vzpomněl na 1W led, co maj na Dealu. Objednat, nejlépe i s hliníkovými DPS pod ně, neboť jinak je problém je uchladit. http://www.dx.com/p/20-x-20mm-led-aluminum-heatsink-board-silver-black-10-pcs-277853#.VoPYbk-yN7M , http://www.dx.com/p/3w-100lm-635-700nm-red-light-led-module-10-pcs-181065#.VoPYnE-yN7M . 10 DPS stálo 1,9 dolaru, led 10ks -3,44 dolaru, drivery k nim 5ks - 3,66 dolaru. Dozadu jsem udělal hliníkový plech, do něj závity na M3 zapuštěné šrouby, aby se daly plošňáky přišroubovat a chladilo se to. Propojení drátové, 3 LEDky a 2 LEDky, každé na jeden driver. Až potud dobrý. Po instalaci na skútra se ukázalo, že to svítí jak hovado. Tedy slušně řečeno velmi. A to drivery nepouští do LEDek ani plný proud. Teče tam asi 210mA a Ledka by měla snést až 300mA (u těchto zrovna šikmáč píše 70mA, ale nejspíš jde o omyl, měl jsem je zapnuté týden na 150mA a stále svítí. Přirovnal bych to asi k zadním brzdovým  lampám co maj nový koncernový vozy, možná skoro až k mlhovkám. Každý, kdo za nimi někdy jel, ví o čem mluvím. Takže budu muset vymyslet, jak to trochu uškrtit, ve dne asi nevadí ale v noci už je to moc. Původně jsem se bál, že to bude svítit málo. Dalo by se to ještě přitvrdit. Nakrmit to naplno a paprsek LED naostřit 30 stupňovými čočkami, též za pár dolců dostupnými na Dealu. Pak už by to nejspíš vypalovalo rovnou sítnice. Jako cesta se mi jeví osvědčená a dobrá LM317 v pouzdru TO220. Až to naladím, doplním poznatky.
edit 6.1.2016- Asi naladěno- drivery pouští proud podle počtu ledek na něj zapojených, jedna LED -80mA, dvě led 150mA, tři led 210mA. Takže jsem jeden driver přidal a dal dvě a dvě ledky a jednu samostaně. Teď se mi to jeví dobré.



Zadní lampa - takto obrousit



 
Led 1W s hliníkovou destičkou


rozdíl svítivosti před úpravou - vlevo originální lampa

  

Spotřebu se mi většinou daří udržet kolem 4 litrů, když jsme byli v Německu a Rakousku na projížďce a dodržovali jsme rychlost, spotřeba byla neskutečných 3,25/100.  Při jízdě v chladné počasí jsem si všiml, že zrcátka docela pěkně rozbíjejí proud vzduchu jdoucí na ruce a není na ně taková zima. Trochu jsem to vylepšil malými deflektory z plexiskla. Jen je bohužel docela křehké, takže stačí rána od kamínku a může prasknout. Asi lepší bude oblíbený nerez 0,8 a dát do barvy. Přišroubovány jsou k noze zrcátka  šrouby M4 a do plastu je udělán závit. V kombinaci s vyhřívanými gripy to bude naprosto dokonalé.



 Plexi vepředu dostalo také deflektor. Měl jsem ho úplně nahoře, ale pořád mi táhlo shora na přilbu. Dal jsem ho doprostřed a nahoru přidělal deflektor (vlastní výroby, zločinecké ceny výrobců odmítám akceptovat). Proud vzduchu jde teď jinak a je to lepší. Udělal jsem velikost přesně takovou, abych koukal nad ním a ne přes něj. Jen  pozor při experimentování, pokud držák podložíte gumou, např. z duše, může se stát, že vám pustí barvu do plexiskla. Lépe je nalepit kousek folie na plexi a pak teprve instalovat držák. I když jak se ukázalo, i to má své úskalí.... Plexi bylo již od koupě takové divné, jakoby nečisté, stále mastné. Sundal jsem ho, že ho pořádně vyčistím nebo vyleštím. Strhnul jsem nalepeného oblíbeného žraloka i nálepky pod deflektor a na plexi jakoby mi zbylo lepidlo. Po pokusu jej umýt jsem zjistil, že to není lepidlo, ale že se mi povedlo strhnout jakousi krycí folii, kterou je plexi z výroby polepeno, zřejmě kvůli UV záření a poškrábání. Odrásal sem to z celého plexiskla žiletkou a pak jsem se pokusil plexi přebrousit 1500 a 3000 smirkem a vyleštit. No, nedopadlo to moc dobře, takže na jaře bude nejspíš plexi nové.




A když jsem skútra rozebíral, zjistil jsem, že paroháči při předchozím servisu dali šrouby jak se jim namanulo. Šrouby jsou tam dvojí, jedny do plastu s dvojitým závitem (ty většinou nedrží pořádně v plechových pacičkách)-těch jsem měl nějak moc a pak normální samořezy. Objednal jsem u Fabory krabičku šroubů nových. A pak v hlavě vzklíčil ten debilní nápad, dát X9 boční kufry. Samec a samice na jednom skútru potřebují na delší cestu neskutečně krámů. Na PCXkách se to rozloží na dvě motorky a je to v pohodě. Prolezl jsem net, ale nic kloudného jsem nenašel, snad kromě toho, že na X9 nikdo boční nosiče nevyrábí a nejspíš ani nevyráběl. A jak je Piaggio dokonale oplastováno až skoro na zem, je to docela problém a chápu, že se s tím nikdo nechtěl mrzet. Takže vlastní vývoj. Nechtěl jsem moc zasahovat do konstrukce aby z toho netrčelo kdeco při případném prodeji a co nejmíň svařovat na skútru. Bohužel to bez toho nejde, leda za cenu neskutečného zkomplikování hotového produktu. Nakonec jsem přivařil k originálnímu nosiči kufru dvě packy z plechu 5mm směrem dolů, abych musel řezat díry jen do jednoho krycího plastu, co kryje nosič kufru zespodu. Po demontáži nosiče tam klidně mohou zůstat, nebo se dají flexou uřezat a díry ani nebudou moc vidět. Další úchytný bod jsem zvolil pod předním uchycením madla, jen vložené kotvení. To celé by kufry mohlo v pohodě unést, jen je třeba spojit nosiče ještě někde dole, alespoň na jednom místě, aby nemohly pružit. Tam se bojím, že to bez řezání plastů nepůjde. Objednal jsem proto na Skútrvrakovišti oba plasty, aby se daly po ev. demontáži nosiče dát zpátky ty původní bez výřezů. Plasty přišly v pořádku, jen paroháč, aby nám to znepříjemnil, dělá asi tři barvy, což jsem netušil. Stříbrné, do černa a do modra. No co, budou tam teď prostě ty černé. Vývoj této obludnosti zatím pokračuje.... Kufry jsem uvažoval původně plastové, ale buď jsou s víkem nahoře a malé, nebo např. GIVI se otevírají v půlce jak top case a to mi nevyhovuje. Vysypat při otevření půlku kufru do bahna na cestě mi přijde mírně řečeno hloupé. Docela se mi líbí kufry od ALUMILANEK http://alu-milanek.webnode.cz/ nebo http://www.bighusky.cz/  , pěkné zpracování a dobrá cena. Asi bude SW MOTECH lepší, ale dát za jeden od 6 litrů vejš je pro nás naprosto nereálné. Tak uvidím, jak moc budu mít čas, možná i kufry budou vlastní vývoj.

1.2.2016- ujeto prdlajs, ale vytuněno dost. Včera zakoupeno nové plexi Givi. Hm... je docela vysoké, na můj vkus skoro moc. Koukám skrz ně. Musím na jaře vyzkoušet, zda  mně to nebude rozčilovat. První verze nosiče vypadá takto:



 


10.4.2016 najeto 26 799km. Pár kilometrů s X9 se už letos najelo. Před 14 dny jsme si ustlali se ženou na velmi kluzké (zřejmě lehce namrzlé) vozovce, Naštěstí při malé rychlosti cca 40km. Chvíli před námi pršelo, beru lehce za přední brzdu před zatáčkou a najednou přední kolo uletělo do strany a koukám, že už jedem vleže. My v pohodě, kromě hnědých pruhů na Triole. Luigi (jak jsme paroha pojmenovali) na tom byl hůř. Uražené zrcátko, osápané plasty vpředu a na boku u stupačky, prasklé nové plexi. I kovový nášlap je obroušen, ze 2mm materiálu zbylo cca 0,5mm. Vyžebranou americkou páskou od dobrých lidí jsme opravili zrcátko a vydali se tedy k domovu.
I po cestě se Luigi stále jakoby těžce rozjížděl, pomalu akceleroval a přitom se celý klepal. Nechal jsem to být, o týden později jsme se ve dvou vydali na Slapy a do jejich okolí. Kopcovitý terén Luigimu vůbec nesvědčil a jízda byla spíš utrpením. Vložil jsem hlavu do dlaní,co s tím. Objednal jsem žlutou Malossi kontrastku, cca o 1,5 gramu jsem odlehčil válečky a dal jsem modré pružiny do spojky. Teď  teprve to jede jako pětikilo. Bez velkého třesení se a hrkání, po otočení plynem začne Luigi konečně akcelerovat. Chtělo to jen dostat motor do vyšších otáček. Modré pružiny asi časem vyměním za červené, ale koupili jsme s kolegou jednu sadu a červené (střední) si kolega zrovna vzal. Tak budu testovat tohle nastavení a uvidí se.
S kufry to vypadá takhle:




26.5.2016-Použitelné nejspíš budou, jsou o něco těžší než hliníkové, teď jen co na chrabrá policie ČR. Zda budou prudit i na silnici, nebo jen na STK. I když osobně pochybuji, že mnoho domácích výrobců má na své výrobky homologaci.
Luigiho jsem musel rozebrat, kmitalo řízení při náklonu v menších rychlostech. A tak už to udělám vše najednou. Ložiska krku-ZVL za 315,-Kč v ložiskárně Doksany, gufera tlumičů a olej, přední ložiska a destičky brzd - Brenta Standard GG,zadní EBC standard GG (vše Wemoto). A jsem zvědav, jak moc se to zlepší.

Ložiska krku    -32006AX výrobce ZKL a 32007AX   výrobce  KLF-ZVL
ložiska do kola - vpravo 6302 2RS1
(Allballs) a vlevo 6202 2RS1 (SKF)-pozor, ty tam jsou dvě !
Vnitřní kroužek starého spodního ložiska jsem rozříznul bruskou a s jeho pomocí a kusu trubky jsem tam namlátil nové. Pak pomocí duralové kulatiny natlouct kroužky do krku a celé sesadit dohromady. Asi se to bude muset po čase dotáhnout, až si to celé sedne.
Taky jsem vypustil olej z tlumičů, hezký pohled to nebyl na tu špínu. Vypustil jsem z obou 2,3 dcl. Podle servisního manuálu by tam měl přijít olej 7,5W -2,68-2,73 dcl. Nalil jsem 10W -2,6dcl, tak uvidím. Celej teleskop se mi nechtělo zatím rozebírat, jednak nevím zatím jak a pokud to nebude moc rosit, tak to udělám až v zimě.
Nakonec jsem vyměnil i gufera ve vidlích, neboť po vyndání a zpětné montáži teleskopů začaly rosit. Taktéž přišla nová guma na předek a nové levé desky brzd.

ELEKTRICKÉ SCHÉMA X9-500 ZDE: DWG po hladinách,aby se v tom šlo hrabat  a PDF po hladinách.

16.7.2016 -Tak a čas se naplnil. Testovali jsme jízdy ve dvou a dospěli jsme k závěru, že se X9 na naše silnice moc nehodí. Po pěkné silnici paráda, ale kolik jich je u nás pěkných....Po rozbitých okreskách pro jednoho dobrý, ale pro baťůžka nic moc. Prostě kola jsou moc malá na tu váhu, navíc my se zatouláme občas i na horší cesty a nízký podvozek X9 si občas o něco škrtne.
Takže Luigi půjde do světa a na dvorek přibylo cenduro Suzuki Vstrom 650- K4.

Protože se znám s novým majitelem Luigiho, dostal jsem od něj email:
4.5.2017 
ZDAR ALANE!
Před chvílí jsem dokončil práce na X9 500 Evo (Lujdži) a abych pravdu řekl, mám pocit, že víc opravuju, než jezdím.....
Rád bych se s tebou podělil o několik nových poznatků, které možná vnesou světlo do problémů, se kterými ses potýkal i ty.
Jednalo se o všudypřítomné a neuvěřitelně otravné vibrace při rozjezdu...... už jsem myslel, že to nevyřeším, a přece (nechci to zakřiknout) - stalo se.
Jde o to, že to byla kombinace dvou věcí :
1. - praskla mi lamela na spojce (projevovalo se to ještě většími vibracemi)
závada : Nevhodná směs lamel + málo stržená náběhová hrana
řešení : Výměna komplet spojky za originální - funguje zatím perfektně a hladce
(četl jsem tvůj web a tudíž vím, že jsi to taky hodně řešil)
2.- občasně zaškubnutí motoru při rozjezdu - ztráta výkonu (jezdilo to jak lemra...... teda většinou, ale někdy to docela fungovalo) a špatné a dlouhé starty po delší době stání
závada : nízký tlak v palivovém systému
řešení : dvě svorky za 30Kč na hadičku mezi čerpadlem a filtrem (celej ten bazmek je schovanej v nádrži).

Předpokládám, že ono škubání, když klesne hladina zmizí, neboť jsem byl nucen tankovat po 200km (9 litrů), přičemž v nádrži bylo ještě dalších 6 litrů - no prostě oser jak prase! Vzpomínám si, že jsem ti kvůli tomu i volal - nezdálo se mi to a měl jsem pravdu, že to není normální......

Udělal jsem po práci testovací jízdu a jede to výrazně lépe, i když jsem dal měkčí pružinu a těžší válečky.

Co z toho tedy vyplývá :
Nekupovat spojky od lepičů - vždy origo, nebo druhovýroba.
To s tím nízkým tlakem mi poradili ve Vrbovce v Praze - šikovnej a ochotnej kluk u náhradních dílů, i když ze začátku trochu strašil výměnou čerpadla + plováku za 10 tis..... To jsem mu řekl, že nedám, tak mi poradil, abych si změřil tlak soustavy (ostatní zvládly mé šikovné ruce a tlak z kompresoru :)


ZDAR Alane,
tak potvrzuji, co jsem napsal. Spojka zabírá poměrně hladce i po 100km (proti té původní je to nebe a dudy).
Chod motoru se zlepšil a přechodové stavy (kdy brzdíš motorem a přidáš plyn)jsou bez škubání.... Zkusím teď vyjet nádrž, ale myslím, že to nebude problém.....
Tak snad to někomu pomůže.

 





 


 


 

 

Ž