od 3.3.2011 -do 17.1.2013 Alan Maczák Pokud bude číst někdo z Kladna a okolí a mít zájem vyrazit občas na nějakou společnou projížďku na "smrtkách", neváhejte se ozvat.
Jak jsme
k Číňanům přišli – Kingway
Tanco SK50QT-22 Elektrické schéma , Hadry , Komunikace , Návod od Mortch.com 20.1.2011 - Původní myšlenka byla koupit pomocné
elektromotorky k jízdním kolům a ulehčit si trochu cestování. Jenže ouha, po
prozkoumání legislativy, kterou zřejmě v rauši zplodily vylité mozky z EU, jsme
rozhodnutí změnili a zakoupili dva čistokrevné Číňany – Kingway Tanco 50ccm.
Lépe je vrčet a smrdět, než jezdit potichu a ekologicky. I když na netu stále
trvá diskuze zda Čínu koupit či ne, měli jsme v tom od začátku finanční
jasno. Není to pro nás denní dopravní prostředek, ale spíš hračka pro radost.
Pokud bych měl denně dojíždět 20 km do práce a byl na skútru závislý, koukal
bych po nějaké jeté značce. Takhle je to pro nás zdroj zábavy, takže pokud
nepojede, nic se nestane a klidně pár dní vydržíme, než přijdou náhradní díly (a
jejich cena…). A dát za dvě značkové hračky cca 80-90 tisíc si opravdu nemůžeme
dovolit. Řidičáky máme (zatím) oba jen na
padesátku. A protože čínská 4T padesátka se dvěma dospělými skoro nejede,
jezdíme s manželkou každý na svém. Chtěli jsme dva stejné, už z důvodu údržby,
oprav nebo tuningu (2x to samé), což v ojetinách by asi byl problém. Navíc cena
cca 17 000,-Kč za skútr, přilbu a rukavice je velice příznivá. Zakoupeno v Kohout Moto Vrutice. Samozřejmě ten
samý skútr lze pod stejnou nebo jinou značkou zakoupit i podstatně dráž, je jen
na nás, zda chceme nechat prodejce vydělat, či se chceme nechat více méně
okrást. Cena v Polsku, odkud se k nám dováží, se dá snadno zjistit, že…..
Skútry jsme kupovali v březnu, takže dva dny čekaly ve sklepě, až bude trochu
lepší počasí na první projížďku. Konečně bylo venku aspoň 15 stupňů a my jsme
vytáhli skútry na dvůr a já jsem dal první projížďku. Ač jsou oba jedné značky
(ale pozor - Jonway Italia !!!hmmmm) a stejného typu, červený jel od
začátku jakoby lehce a celkem svižně, zatímco zelený (můj) měl i zvuk tvrdší a
jel líně a zoufale pomalu. To abych měl vztek. Druhý den jsem jel ten zelený
znovu projet a bylo to spíš utrpení než projížďka. Nedalo mi to a začal jsem
zkoumat proč jeden jede a druhý ne. Nabízí se odpověď- Čína….známá a proslulá
svou „pravou Čínskou kvalitou“ , dále jen Pčk . Zběžnou kontrolou jsem na žádný
rozdíl nepřišel a až po nějaké chvíli mne napadlo zkontrolovat tlak
v pneumatikách. A ejhle, na jednom 1,7 a na druhém 0,6 a 0,4. Má být dle návodu
předek 2,0 a zadní 2,2. Takže v tomhle je Čína nevinně… Po nafoukání na předepsanou hodnotu i ten
horší skútřík trochu ožil a začal jezdit lépe. Stále však jeden jezdil rychleji
až o 10-15 km a s jakoby klidnějším zvukem motoru. Dle ujištění prodejce je
Kingway bez restrikcí. Jal jsem se tedy hledat. Jediná restrikce kterou jsem na
skútru zatím našel je v airboxu na vstupu vzduchu. Cdi blokováno není, s kopce
jede přes 80 tacho (ručička za rohem). Kroužek ani nálitek na variátoru také
není. Karburátor má víčko z plechu a uprostřed je nepořádně bruskou uříznutý kus
šroubu.
Na mém (tom horším) skútru bylo víčko promáčklé a křivé, zřejmě dostalo
ve výrobě pořádnou ránu. Rozebral jsem a víčko na kovadlině vyklepal do
původního tvaru. Jehla je se třemi drážkami a plastovým uchycením na křížový
šroubovák. Při té příležitosti jsem sundal i sedla a podrobil skútry
důkladnější prohlídce. Je jasně vidět, že červený je zřejmě ze středeční
produkce a ten horší zelený pondělí či pátek. Učesané kabely, vzorně postahované vrapovými páskami, vše docela úhledně sestaveno a spoje dotaženy. Na druhém
víceméně vrabčí hnízdo, páskami se šetřilo, některé držáky ohnuté. Prostě
odfláknutý kus, zřejmě už ťamani pospíchali na pivo nebo na psy. či na co tam večer chodí.
Hodně spojů bylo jen tak malinko utažených, asi jen aby se to nerozpadlo na lodi
po cestě nebo jako názorná ukázka , jak to má být sestaveno. Takže vše podotahovat. Také doporučuji prohlédnout svary, některé jsou ukázkové "bliťary"
a "póráky", vařené snad nohami, což jako bývalý státní svářeč mohu
posoudit...
Pak sundat sedlo a přední dekl pod nohama (nechtělo se mi sundavat celou kapotáž), sundat víko motoru a udělat ventily. A překvápko, ten červený (lepší) číňan vůle jen nepatrně jinde než praví manuál, ten horší téměř bez vůlí (vůle cca 0,02mm, 0,05 měrka tam nešla strčit).Takže seřídit dle manuálu sací 0,07 a výfuk 0,1. Klíč na matice ventilů je 9 a čtyřhran 3x3 mm. Naschvál, aby se nedal koupit v Multimoto pěkný klíč…..(mají 10 a čtyřhran 3x3). Opět by asi pomohla kontrola před prodejem. Jen doufám, že se s tou nulovou vůlí ventily moc nepodpálily. A když už jsem se v tom vrtal, hned jsem vyměnil válečky za 5,5 g . Originál byly 6,5g nebo 6,6 g, takže zas ten rozdíl není tak velký. Ten horší skútr zase o trochu ožil a o hodně se mu zlepšil „zátah“, pokud se u Číny dá vůbec o něčem takovém hovořit. Fakt je, že kde jsem jel do kopce šílenou dvacítkou, jedu teď 35km tacho a po rovině 55km, dle větru. A to hmotním 92kg. Zatím máme najeto 1500 km, až na drobné
počáteční závady bez potíží a i když dosahované rychlosti nejsou nic
závratného, baví nás to a není problém urazit za sobotu 200km. Sice jsme
vyklepaný jako Startky…. Termostatický sytič
18.7.2011 cca 2700 km- „druhá garance“ – samo domo Výměna oleje v motoru a vizuální kontrola
s pomocí různých klíčů a šroubováků.
Naprosto ničemné čínské plasty,
jediný výraz který mně napadá je srač** Vzadu kufr dost trpí, klepe se za jízdy
jako ratlík. Nakonec se zámek vytrhl z víka i s kusem plastu. Oprava kusem
plechu a trhacími nýty. Pravda, vozili jsme v kufru věci (např. teplou vestu a
pití) a to se asi nemá. Kufry prostě jezdit, pak zahodit a koupit nějaké lepší
a větší. K ťamanům byla i přilba Yohe s kšiltem, jen se nevejde ani pod sedlo
ani do kufru, nebo ji tam neumím dát. Takže snad koupit kufr podle přilby…a
hlavně ze slušně vychovaného plastu. Oba ťamani- celá zrcátka za jízdy vibrují, klepou se na řidítkách, levé víc. Rozšroubovat, levé celé sundat nejde bez rozdělání plastů na řídítkách a levé brzdy. Takže jen na plast- na jednu stranu směrem ke šroubům nalepit oboustranku a na ni kousek slabé gumy (např. od tachometru na kolo), možná by stačila i mechová oboustranka, utáhnout. A je po vibracích.
5.8.2011 Najeto 3550 km- kontrola řemenů variátorů- jeden se začíná od spoje loupat. Nečekám, kupuji dva nové, originál za 160Kč/ks - v Multimoto . Při této ceně není co řešit a měním je. ( Řemen by po zkušenostech ještě jistě aspoň 2 tisíce najel.)
Stavěcí přípravek na rozebrání variátoru DXF 8.8.2011 Najeto 3732 km- konečně jsem se dostal k výměně pouze válce a pístu za 72ccm. Krásné obrázkové návody na netu, vše šlo hladce, ale jen do chvíle, než jsem chtěl stáhnout hlavu a zjistil, že díky jinak udělanému rámu u Tanca vadí příčka a štefty od karburátoru. Inu natočit dvě matky a vyšroubovat. Sice práce navíc … ale i tak je potřeba hlavu rvát silou a vyhnout trochu dlouhé svorníky od vahadel. Nakonec se podařilo. Po složení mi překvapivě nic nezbylo a na třetí protočení nožní pákou motor naskočil. Takže budu znova zajíždět. 10.8.2011 Najeto 3795 km- zajíždění mně moc nebaví, ale co se dá dělat. Přírůstek výkonu je poměrně dost znát jak po rovině tak i do kopce. Ne, že by to ráčilo trhat asfalt, ale už to trochu jede. Nějak takhle bych si představoval sériovou padesátku bez úprav. Variátor a vše ostatní původní. Asi by bylo dobře vyměnit i tady karbec za lepší , ale na mém zůstal ten původní. Ten zakoupený lepší s akcelerační pumpou je na druhém skůtru s 50ccm, a i ten jede o něco lépe. Když byly oba skútry stejné, do kopce mi panička pokynula a s úsměvem ujela. Nyní se situace otočila, velkopansky pokynu já a odjedu napřed. Také jsem řešil upadlou hlavičku šroubu kotouče přední brzdy. Asi jsem je moc utáhl nebo to byl zmetek. Nejblíž mám Motokladno, dotaz, šroubek nemáme. Snad v Tuchlovicích v servisu. Opět dotaz, nezájem technika a odpověď, že se to dodává jen s kotoučem. Tak kvůli jednomu šroubku si teda kotouč koupit fakt nepůjdu. Záchrana - Multimoto, šroubek překvapivě sólo za 20 Kč. 11.9.2011 Najeto 4987 km- nehoda (viz. dole) ukončila naše rejdění po středních Čechách a okolí. Závady za posledních 1200 km žádné, jen jsme si to užívali. Pokračování příští rok. Komunikace Hadry aneb oblečení
Mysleli jsme, že se tu a tam občas kousek svezeme na nějaký výlet do okolí. Jenže varování – je to návykové!! Chytlo nás to a jak je trochu hezky a čas, skočíme na „ty věci“ a už jsme v čudu na celý den. Nejen do okolí, jako zpočátku, ale zpupnost nás na ťamanech zavane i víc než 100km od domova. Moji přátelé, vlastnící velké motorky měli pravdu, ze sedla motorky je pohled na svět jiný a prima. Je toho nějak mnohem víc a lépe vidět. A odpověď na otázku zda Čínu ano či ne? Pokud je někdo alespoň trochu manuálně zručný, není líný, má čas a chuť si občas něco na skútru sám udělat a nejezdí nebo nechce často jezdit dlouhé cesty, pak Čínu klidně ano. Pokud ne, jezdit mastnou tyčí (sockou), autem nebo koupit i jetou značku, protože být v servisu štamgast asi nikoho bavit nebude. A ještě mít kliku na dobrý servis… Nebudeme se tvářit , že za tyhle peníze dostaneme dokonalý motocykl, na který není potřeba delší dobu sáhnout. Drobných oprav je vždy třeba, už jen díky kvalitě použitých materiálů. Je-li motorka určena k tomu jet ráno v sobotu pro rohlíky, občas do sousedního vidlákova na návštěvu, do hospody nebo kousek do práce, když je hic a v autě máme „švihadlovou klimatizaci“, pak jich většina bude sloužit asi dlouho a dobře, než něco upadne nebo se vyloženě pokazí. Tedy za předpokladu, že jsme chytili dobrý kus…Na fórech se dají přečíst smutné články když se kus nebo servis nepovede. Vzhledem k tomu, že máme dva, dalo se srovnávat. Kdybychom koupili jen jeden, ten horší, asi bych považoval za normální, že to skoro nejede a dál bych v tom nevrtal. Takhle mne to donutilo zkoumat, proč nejede. Některé závady jsou jen nepořádností a kalupem při sestavení, nedotaženými šrouby, bohužel třeba zadní bubnové brzdy jsou systémová chyba, protože si na ně stěžuje kde kdo. Takže tunit, vylepšovat, stejně jako za socíku. Ony se nám ty znalosti dneska zase hodí, neboť většinou nekoupíš Čínu, aby byla v pořádku. Takže dnes už skoro nic….. - 5.5.2012 - A když nad tím tak dumám, celkem mají oba naše skútry najeto 12 000 km a nikde nás to nenechalo. 20.01.2012 – Po zjištění, že v Multimoto mají jen otevřené filtry na přestavbu (které jsou přeci jen hlučné) jsem objednal Airbox na 125ccm novějšího tvaru za 710,-Kč na SKÚTRY MALŠICE. Do 12.5.2012 jsem neobdržel ani airbox, ani vyjádření proč. Nakonec si ho nechám poslat z MOTO ÚSTÍ NAD LABEM (box sání - komplet ( GY6 125/150 ccm 4T , ATV 150 771562, starší typ) za cenu 430,-Kč a docela jsem zvědav, jestli tam bude pasovat..Nepasuje- viz níže. (15.4.2012) Jen tak na okraj, na webu Skútry-levně je tento airbox za pouhých 1477,-Kč. Asi jsem v tomto případě nepochopil význam slova „levně“, rozdíl víc než litru mi přijde hodně dost. 22.02.2012 -
Tak po delší odmlce způsobené jednak zraněním a jednak
zimou musím doplnit: Jedna přestavba na 84 ccm hotova. Předcházel tomu lednový
nákup v oblíbeném obchodě vzdáleném cca 20 km od domova
Multimoto: mám to kousek a je tam Kousek
(tedy Karel) .
Doporučuji též zakoupit těsnění pod vyfuček, staré se nedá obvykle použít, neb
se rozsype
Uspokojen hotovým dílem jsem namontoval karburátor a další překvápko. Pokud bych dal bowden do originálního držáku a zaklesl lanko, musel
bych jezdit jen na plný plyn na “ věčné časy a nikdy jinak“. Zřejmě lanko s bowdenem
na 125 je delší a jinak natočené. Následovala výroba nové packy na držení
bowdenu a jeho trubičky, ohnuté na druhou stranu, protože měnit celý plyn se mi
nechtělo. Pak už jen dotažení a hurá s krámem na dvůr, poprvé ho natočit.
Nechtěl mrcha chytit , ač jsem šlapal na páku až mně noha bolela. Až jsem se
začal bát, co jsem pokazil. Pomohlo až sundání filtru a stříknutí paliva přímo
do karburátoru. A najednou to šlo. Bylo znát, že motor je syrový, šel trochu
tvrdě. Nechal jsem ho 15 minut vrčet a pak vypnul, po 20 minutách znovu nahodil
a nechal dalších 15 minut. Po přidání plynu nechtěl jít do otáček, ale po ohřátí
už to bylo dobré. Trysku jsem zatím neřešil, ani nevím co tam od výrobce vlastně
je. Ladění bude až později. Jen mám obavu, zda se nebude teď motor hůř chladit,
víc výkonu, víc tepla…. Pak přišla řada na variátor. Proklatá věc, musel jsem si
vyrobit klíč na rozebrání a na spojku, abych vyměnil kontrastní pružinu a
nenamlátilo mi to. Kliče na spojku DXF
, Blokspojky DXF na zastavení spojky
při povolení. Samotný variátor jde dobře, chce to ale stavěcí přípravek
nebo vzduchový či elektrický rázový utahovák. Hlavně ne „piston stoper“ místo
svíčky, ten je jen na 2takty, tam je svíčka kolmo k pístu. Sice je nyní nabízen
tento piston stoper i na 4takty, ale já bych do toho nešel. Zmařit hlavu fakt nepotřebuju.
A tak musím vymyslet, jak je tam přidělat, aby šly snadno sundat a zastamdát, neboť s nimi už motorky do sklepa nedostanu. Ale zase se tam vleze krásně přilba a ještě zbyde místo. 4.3.2012 – Rychlý výlet do Prahy, návštěva v Bikers Crown. Nakonec nákup dvou výklopných přileb Caberg Duke. Novika, přijatelná cena. Ta se stala ještě přijatelnější po zjištění, že k přilbám je zde zdarma PINLOCK. Do chladného počasí velmi dobrá věc, sklo se vážně nemlží i když funím. Přilba má homologaci P a J, což jsem si vyložil jako že mohu jet i s otevřenou. Sluneční clona prima, mohla by být o trochu tmavší. Lesklá základní Smart Black 3290,-Kč, na mně neměli, takže za matnou příplatek – 3990,-Kč. Ble….Sedm stovek za barvu, aby na ní byl vidět každý otisk mastné ruky. Jinak se ničím neliší. Když už jsme tam byli, vzali jsme ještě se slevou rukavice Nazran Proviso, abychom si event. neodřeli tlapky. Je třeba si zkusit konkrétní pár a ten si pak vzít. Každá je trochu jinak ušitá a někdy může tlačit či táhnout. Nevýhoda – hodně úzká manžeta, určená asi na koženou kombinézu. Na textilní bundu se stěží vejde. 6.3.2012 –
Objednání 2 ks BT Interkom u firmy
WIGISHOP.CZ. I když vím, kde to vzít přímo v Číně, řekl jsem si že trochu
podpořím naše prodejce a hlavně to budu mít za pár dní doma. Ouha, spletl jsem
se. Ač zboží bylo inzerováno skladem, druhý den přišla změna stavu objednávky
s tím, že zboží bude za 20 dnů. Ani za 30 dnů nic a na dotaz odpověď, že zboží
bude až koncem dubna -(no už je 5.květen a nic....) Doporučuji objednat rovnou na http://www.dealextreme.com/p/bt-interphone-handsfree-bluetooth-for-motorcycle-and-skiing-helmet-2-piece-set-35612
za 84,-Dolarů, odtud bych zboží již nejspíš testoval… Dají se sehnat i pod
názvem - Shark, GIGATRON apod. Dodatek zde. 17.3.2012 –
Slunečný je den, musíme jet ven. Výlet cca 203km. Všude na vedlejškách kamínky
od zimního posypu. Fuj, fuj. 84ccm tahá moc pěkně a myslím, že to je tak na
hranici možností tohohle podvozku. Jinak naprostá spokojenost. Jen spojka zabírá
skoro hned, tak budu muset poladit pružinky (měl jsem tupoun vysoký volnoběh) .
Taky by mně zajímalo, kolik ten motor vlastně točí. Otáčkoměr tam není, budu
muset nějaký dobastlit, jen zatím nevím, kam ho dát. Jedno řešení by bylo-
vyměnit celou přístrojovou, neb se v Číně vyrábí ta samá, ale digitální i
s otáčkoměrem a voltmetrem. Jen ji sem nikdo zatím nedováží. 19.3.2012 – Vyndání skútru na dvůr s tím, že ho projedu. Nešel natočit, ani když jsem ho slušně prosil. Asi bych se měl naučit, jak se čínsky řekne „nakopnu tě, neřáde“. A zkoušel jsem to i doslova, pomocí nožní páky… Leč nic, asi nemělo být ježděno. Tak jsem se zase svlékl, hodil do montérek a hurá na to. Byl přechlastanej, zlobil podtlakový ventil paliva. A u druhého, vyměněného karburátoru zřejmě plovák úplně nezavírá palivo, tak se za ty dva dny ulil. Ventil je zákeřný, třikrát jsem potáhl z podtlakové hadičky a ani jednou pořádně nezavřel. Po čtvrté najednou ano a pak už fungoval normálně. Vyndat a nabít vytlučenou baterku, vyndat svíčku a nechat přebytečný benzín a své emoce vyvětrat. Pokud nejde natočit, mrknout na svíčku. Je –li mokrá, nemá cenu to trápit, ale najít příčinu. Ventil nejspíš vyměním, až přijdu na to, který tam je, zda 14 nebo 16mm. 24.3.2012 – Po krásné projížďce cca 150km uzrálo přesvědčení, že druhou přestavbu je třeba udělat hned. Rychlý telefonát a odjezd do Rudy u Rakovníka, kde následoval nákup celé sady dílů, viz. výše. Nedělní rozebrání zelené obludy a vyjmutí starých dílů. Radost , jak to pěkně a rychle jde od ruky, když se to dělá podruhé. Poskládání pístu a jeho vložení do válce. A bylo po radosti. Válec nešel do karteru. Přičítal jsem to naváděcím trubičkám, ale po změření šuplérou jsem zjistil, že se průměr válce a otvoru v karteru liší o 0,3mm. Ovládnutí chuti do něčeho kopnout, pak vymýšlení co s tím. Nejlepší se mi zdálo ucpat díru v karteru hadrem a igelitem i s ojnicí a vybrousit díru pomocí Dremelu a smirkového kotoučku. 26.3.2012 –
Telefon Karlovi do Multimoto a rozebrání problému.
Rada stočit raději válec než nabrousit brajgl do motoru. Poklepání si na čelo a
další vymýšlení, jak z toho ven jinak. Nakonec poslechnutí rady, vzal jsem tedy
starý válec 50ccm a do soustruhu ho zkusil, jestli se tam vůbec vejde. (malý
čínský soustruh, svůj k svému…). Zjištění že se vejde, pak následovala redukce
otáček na přijatelnou míru. Do válce jsem vložil kus hliníkového plechu aby se
na něm neomačkaly pakny. Zkušební záběr a šlo to krásně. Je to litina…. 28.3.2012
– Projížďka na
červeném, abych si osvěžil jak to hezky jede a na mém ještě musím vyměnit
variátor a řemen. Po cca 30km u pumpy elektrický startér odumřel. Nakopnutí
nohou. Po cestě jsem si všiml, že při zastavení málo svítí blinkly. Jinak bez
problémů. Po dojetí domů hned zkoumání, co se stalo. Odešla baterka….už po roce.
Příčin může být několik: 2.4.2012 –
Krátká první projížďka na zeleném, cca 10km. Vypadá to dobře, motor tahá, jen je
nutno zajíždět. A to je furt škaredě… Aspoň objednání otáčkoměrů v
http://www.tuningstyle.cz/ nebo v
http://tuning.shop5.cz kód FKKS629 za cenu cca 280-350,- Kč. Otáčkoměr má
průměr 52mm. Hned jsem ho „rozpertloval“ , abych se mrknul na vnitřek. Mezitím
jsem nalezl na netu článek, jak na to. (http://www.hubs.estranky.cz/clanky/zajimavosti/otackomery-na-motorky.html)
V podstatě asi stejný budík a potvrdil jsem si
správnost své myšlenky. Odebral jsem přepínač, dva trimry a nechal jen jeden-
203 (20k), místo přepínače jsem naletoval odpor 27k. Dle návodu jsem nastavil
3000 ot při 50hz. Zakápnul trimr, vyzkoušel, smontoval a zapertloval. Setřel pot
z čela. P.S.- Po namontování a projetí jsem zjistil, že ukazuje moc otáček, asi
tak 2x víc. Takže zkusit ten druhý rozebrat a upravit. Chce to nechat na místě
jen trimr 503 (50k) a odpor dát cca 15k. Na 50Hz nastavit 1500 otáček a je to.
Sice to úplně nechápu, ale…. Hm, pálí to jako dvoutakt, každou otáčku.
Zelený kabel připojit k cívce, černá zástrčka… Ještě to budu muset zkoumat,
nějak to zlobí, pak to sem doplním. Pokračování zde
9.4.2012 – Chvíli hezky, projížďka po okolí Kladna. Bzučáky dobrý, jsou slyšet. Kousek od Rakovníka kvílivý zvuk z motoru. Okamžité zastavení a zjištěná závada – povolený variátor, který jsem tupoun asi málo utáhl) nebo si úplně nesedl a pak se povolil. Silnice prázdné, domů cca 25 km. Mapa doma… Zkusili jsme tažení skútru skútrem. No jo, vím, že se to nesmí. Ale na cestě je ten pohled na věc úplně jiný. Chytil jsem se za spodek otevřeného kufru a pomalu jsme se rozjeli. Z místa to nejde, chce to odrážením získat trochu rychlosti do začátku. Po cca 5km do mírného kopce, kdy jsem si myslel, že ten kufr urvu jsem se pod vrcholkem už pustil, brala mně křeč do ruky. Přeci jen je to váha cca 180kg. Kufr vydržel i když bych tomu nikdy nevěřil. Nakonec po dojetí na hlavní a zjištění, kde vlastně jsme, telefon přátelům, bydlícím 5km od nás. Zapůjčení klíčů na variátor a jeho dekl. Utažení a odjezd domů. Vedlejší škody žádné. 10.4.2012 – Když už jsem se mrzel s
utáhnutím variátoru, hned jsem kuchnul taky přístrojovku, abych se podíval, kam
se ten otáčkoměr vleze. Zjištění, že nejvíc místa je vepředu, před tachometrem a
ukazatelem paliva. Ale tam zas není vidět přes proklatý větrný štítek, který je
naschvál prohnutý směrem k budíkům, aby se tam nedalo nic dát. Drbání se na
hlavě, kroucení špičkou jazyka a za polohlasného nadávání horečné vymýšlení.
Odejmutí větrného štítku. Nakonec s pomocí Dremelu a řezacího kotoučku vyřezání
plastu nad tachometrem. Taktéž vyříznutí prostředku větrného štítu a jeho
zabroušení. Zhotovení nového štítu z plechu 0,6mm a jeho vytvarování podle
vybroušené díry. Zhotovení L profilu na přidělání otáčkoměru. Doladění otvoru a
polohy budíku, pak jeho přišroubování. Připasování a svrtání „kšiltu“ , šrouby
M3x6-8 zapuštěné. Znovu rozebrání a hledání vhodného lemu na okraj kšiltu.
Nakonec jsem použil lemovací plastové U, které chrání pilové pásy do pásových
pil při dopravě. Nasadil jsem jej, zakrátil na potřebnou délku a celek jsem
přetáhl zvenku i zevnitř černou samolepící fólií. Jen pozor na bublinky, jarové
vodě je třeba se nebránit….. Sice to není úplně dokonalé, ale plastový lem
nespadne a hrana není ostrá jako nůž. A zas tak zle to nevypadá. Otestování za
jízdy, viz výše…
Nový kšilt z plechu 0,6mm, tvarovat podle kolena....
Otvor v krytu přístrojů vyřezaný Dremelem.
Nový štítek po dokončení. Šablona na uříznutí lemovky DXF
Otáčkoměr po úpravě. Kšilt DXF a Držák otáčkoměru DXF Znovu složení a jízdní test. Krása. Otáčky na volnoběh 1000 ot. Za jízdy se drží na 6000 ot/min. Takže asi naladěno správně. Ano, je možné namítat, že na skútru s variátorem otáčkoměr k ničemu není. To bohužel platí pouze u značkových skútrů, kde si výrobce dal práci a pohonnou jednotku celou optimálně vyladil (snad). V případě Čínské produkce jsem naprosto klidný. Nějak to udělej, aby to trochu jelo a pryč s tím…. Dobrý je otáčkoměr při nastavení volnoběhu a pak při ladění váhy válečků variátoru, ev. spojkových pružin. Nebo po překitování, protože jsem vůbec netušil, kde se motor vlastně točí. Kupovat Stage apod. se mi zdá přeci jen vyhozený peníz. Raději je projezdíme. Asi by bylo dobré někde najít povolené otáčky pro tyto motory a jejich optimum. Neobjevil jsem to zatím nikde. Já si myslím, že to je právě někde kolem těch 6000-7000 ot/min. 20.4.2012 – Dodělání otáčkoměru i u druhého skútru, stejným postupem. Při sundaném sedle test airboxu na 125 ccm. Ta hloupá sací hadice co vede ke karburátoru je jako kámen, teda co tohle je za hmotu…. Pomůže ohřátí horkovzdušnou pistolí a hmota krásně změkne. Ale stejně tam moc nejde. Tanco má vzadu malý žertovný blatníček a hadice sání by ho přitlačila až na kolo. Jinak by asi tenhle airbox šel celkem snadno po troše zlobení na Tanco přidělat. Tvrdí, že je i na Cyborg Zen Tanco 125ccm. Ten má asi delší řemen, tak je tam místo. Blatník bych docela rád zachoval, přeci jen se tam nahází za mokra míň brajglu. Tak přemýšlím, z čeho udělat sací hadici. Možná hadice k vysavači? Nebo z auta k chladiči? Nebo k bazénu? Taktéž instalace náporového sání – kus plechu 0,8mm přišroubovaný k plastu na vstupu ventilátoru. Nápor DXF dvě verze.
Jen tak přemýšlím, když
zvýším vstup vzduchu do chlazení a výstup nechám tak, jak je původně, nebude ono
to náhodou k h…..? Neboť tudy asi víc vzduchu neproteče. Tak budu muset pro
experiment dát teploměr, abych se přesvědčil, jestli to „náporové sání“ má vůbec
nějaký účinek a jestli výstupní otvory stačí nebo je potřeba je taky zvětšit. Je
zvláštní, že se o tom u prodejců nic nepíše, ač náporové sání nabízejí.
Jo a taky se konečně uklepal žertovný blatníček
na červeném, tak jsem musel spáchat ladnou výztuhu z plechu 1,5mm, aby to tam
kruciš už konečně drželo. Na jiných typech, většinou novějších už to výrobcům
došlo, že takhle je to blbě. Mají vzadu výztuhu.
Výztuha DXF a
podložka DXF
ohnout kleštěmi nebo ve svěráku.
Také jsme se naučili vozit s sebou litrovku benzínu pod sedlem, neboť rozmazlení Kladnem a jeho okolím, kde je pumpa na každém kroku, jsme zjistili, že tomu jinde tak nemusí být a pumpy jsou daleko nebo nemají o víkendu otevřeno. Chvíli jsem hledal malý litrový kanystr na PHM. Našel. Fuelfriend od 0,5L za 269,-Kč, přes litrový za 350,-Kč. Abych se vyjádřil slovy jednoho kamaráda ze Slovenska, když jsem mu poslal odkaz -" za tieto peniaze nech si to vopchajů do riti." No u toho bych chtěl být.... Pětilitrový kanystr na pumpě stojí 99,-Kč. Takže flašky od zeleného čaje, litrovky, mají široké hrdlo a dobře se tam benzín přelévá nebo i tankuje. A netečou. Což ale doporučuji napřed vyzkoušet. 1.5.2012 – najeto 6607km. Dnes projížďka Kladno- Děčín, 205km. Vše bez problémů, jen u jednoho kufru zas upadlo zavírání, jak taky jinak. Zas to bylo levný… Konečně jsem si jednou přečetl, co se na tom obalu od oleje vlastně píše....Výměna oleje v mém motoru po cca 700km, zkusil jsem MOTOREX-Four Stroke, polosyntetiku 10W40, JASO MA, API SG. Sice asi podle API horší kvalita, Motul je JASO MA a API SL (API SH, CCMC G5 podle českého návodu). Opět nějak nechápu, jak se prostým překladem do češtiny může olej degradovat o dvě třídy níž. Kdyby to byla houska za 2,50,-Kč...... Napsal jsem dovozci, aby mi osvětlil mé duševní temnoty, tak jsem zvědav.
16.5.2012 A zde je odpověď dovozce:
Olej Motul Scooter expert 4T není
plně syntetický.Je vyroben esterovou syntetickou technologií což znamená, že do
základního ropného oleje je přidán určitý vyšší podíl syntetických přísad.
Nicméně oslovení "Syntetický" opravdu neznamená plně neboli 100% syntetický olej
ale také to není olej minerální.
Bohužel otázka proč "čeští kolegové " mají API SH , místo SL zůstala
bez odpovědi. Možná se to stejně jako potraviny přizpůsobuje národním
zvyklostem.........takže ten "národně přizpůsobený odpad" pak nejde jíst nebo
pít. http://oleje.cz/index.php?left=dvoudobe_vykon&page=mot_porovnani zde klasifikace olejů. U obou výměna
oleje v převodech, olej Bel-Ray 85W-140 API GL-5, jak jest výrobcem Jonway předepsáno
(sice je tam psáno GL-3, ale synchronizační kroužky v převodovce nejsou, aby je
to sežralo). Je
hustší než ony tubičky od Motulu , takže jsem se mohl vzteknout, jak tam nechtěl
natéct. Ale nakonec jsem ho tam dostal pomocí stříkačky. A taky cena hovoří, za
litrovku jsem dal 280,-Kč, za dvě tubičky 150ml bych dal 240,-Kč.
Objednány ještě teploměry z http://www.shop-elektro.cz/teplomery-meteostanic/teplomer-s-externim-cidlem-ht-02/ typ HT-02 s externím čidlem -50 až +110 st.C. Cena 116,-Kč/ks. Jen čidlo je jiné, pro mne lepší. Oprava kufru (obou) kusem plechu tl.0,8mm a přišroubováním skrz víko.
Výztuha sedla DXF a podložka DXF z 3mm plechu pod přední část Ulomené očko na krytce nádrže. Malý kus plastu za cenu 280Kč na Baotian motors i Skútry-levně, opraven zase plechem 0,8mm. Sehnat se dá dnes u Capirelli na skútr Imola za 110Kč.
10.5.2012 -
Tak dnes konečně přišly ony interkomy. Pravda, jen o dva
měsíce později, ale zato jiný typ, aniž by se prodejce obtěžoval mne na to
upozornit. Sice obrázky už na webu vyměnili.....
Přišly tyto:
12.5.2012 -
Nakreslil jsem elektrické schéma pro skútr
Kingway Tanco 50ccm. Soubor je DWG a jednotlivé barvy drátů jsou rozdělené po
hladinách, aby se daly snadno filtrovat. Schéma jsem obkreslil ze stránek
www.mortch.com , ale zatím jsem neměl čas na
jeho kontrolu. Něco je tam asi trochu jinak, naše skútry nemají a nikdy neměly omezení
rychlosti a nenašel jsem spínač na policajta, je tam po delším prohlížení i pár
jiných chyb. Postupně opravím a doplním. 21.5.2012 -
najeto 7134km Komunikace vyzkoušeny, opravdu to funguje. Po mírných
úpravách to docela drží i na přilbě. Dosah při přímé viditelnosti bude někde
kolem 400 m, s pevnými překážkami se zhorší. Ale na jízdu s batůžkem i na dvou
moto bohatě. Po ztrátě signálu je interkom většinou schopen komunikaci
znovu navázat po zkrácení vzdálenosti. Jen se nám zatím nepodařilo zprovoznit
komunikace "do trojky" se starším typem. Spolu na sebe "vidí" všechny tři.
25.5.2012- Tak zprovoznit ty tři dohromady jdou, jen ten starší typ těm novějším
neumí dát povel k zahájení či ukončení komunikace. Z obou nových si na ten
starší typ můžu pípnout a dovolám se a nové typy mezi sebou taky. Lepší než nic.
21.5.2012 - Najeto 7574km
. Tak utopené tlačítko komunikace je opravdu na houby. Blbě se to v rukavici hledá, to snad
udělali šikmáči schválně. Náprava téměř dokonalá- měkké, samolepící nožičky z
průhledného plastu, které rozměrem náhodou pasují přesně. Jen nevím, jak
dlouho nalepené na komunikaci vydrží. Pak přijde ke slovu asi chemoprén.
9.6.2012- Najeto 7731 km .Testovací jízda po opravách nosičů kufrů, teď drží jako přibité. Vytvořil jsem z plechu 2,5mm nové kozlíky a přivařil je k rámu. Motor a variátor jsem chránil namočeným prostěradlem, aby nebyly všude stopy po žhavých kuličkách. Horní držák jsem vyrobil též z plechu 2,5mm, závitová pouzdra jsem bruskou vyřezal ze starého držáku a na soustruhu zarovnal a odpíchnul původní zbytky plechu. Pak jsem vše na sucho sestavil a poznačil si polohu závitů. Je to na každém skútru trochu jinak. Přivařit pouzdra byla pak otázka chvíle. Natřeno základem a černou barvou. Tak mně napadá, jestlipak čínština vůbec má výraz pro základní barvu?
Smontováno,svařeno, jdeme dál. Nainstalovaný teploměr, displej zatím jen provizorně nalepen na suchém zipu na palubce. Metrový kabel k čidlu jsem prodloužil slabou kulatou dvojlinkou a zasmrštil bužírkou. Teploměr se rozladil asi o 0,5 stupně, což je pro naše účely zanedbatelné. K displeji jsem dal na krátký kabel cca. 10cm dvoupinový konektor z PC nebo modelářských serv, aby šel odebrat při výměně baterií a nebo při sundání palubky. Rozebral jsem plasty kolem válce a zkoumal, kam dát čidlo. Snadno by šlo přidělat, na válci je jeden zbytečný nálitek, ale muselo by se s tím počítat už před montáží válce a udělat tam závit. Nakonec jsem z měděného zemnícího pásku vystříhal a vytvaroval držák a dal ho pod jeden šroub válce na druhou stranu, než je ventilátor.
Čidlo jsem
zasunul nasucho, ani jsem nedával silikonovou vazelínu. Celek jsem přetáhl širší
silikonovou bužírkou, která vede kolem kolena sání až ven, aby se drát nemohl o
horký motor přismahnout. A hurá testovat. Nevím, jak moc teploměr kecá,
ale za jízdy se teplota pohybuje mezi 80-90 stupni, po zastavení ze svižnější
jízdy teploměr doleze i na 110 stupňů. Někde jsem četl, že je dobře po zastavení
nechat ještě chvíli motor běžet, aby se dochladil. Něco pravdy na tom zřejmě
bude. Zatím jsem nezkoušel sundat "náporové chlazení" a otestovat to
bez něj, to až příští týden.
Potěšující fakt je, že teploměr za 115 Kč funguje!!! P.S. dá se koupit i
zde-
http://www.hutermann.com/eshop/001/produkty/hobby-dum-a-zahrada-od-41/teplomer-digitalni-s-externim-cidlem-rozsah-mereni-teploty-50-az-110c-typ-ht-02c-cerny Bál jsem se toho trochu,
protože kabel od čidla vede spolu s celým svazkem kolem kabelu ke svíčce, myslel
jsem, jestli to nebude rušit, Ale v pohodě.
Také jsem "přecejchoval" tachometr, aby přestal kecat o +10km. Rozebral jsem ho, nastavil ručně na 40km, podržel otočný systém a sejmul ručičku. Tu jsem přesadil o zhruba 10km na třicítku. Teď to ukazuje mnohem přesněji. Testováno podle navigace a buzertabulí. Jen mám pocit, že se dost zvětšila nelinearita, kolem 70 km se mi zdá, že to naopak podměřuje. To ještě budu muset prozkoumat. 14.6.2012- Dodělání celé přístrojové desky. Otáčkoměr zůstal, kde byl, jen jsem do 0,8mm plechu pro něj udělal otvor. Už jsem ani nebyl překvapen, že je vše nesymetrické, takže zrcadlení v Autocadu je v podstatě na ...... Další dva obdélníkové otvory jsou pro teploměr a voltmetr. Za hlavní krycím panelem je ještě subpanel, který drží oba přístroje. Teploměr je pouze namáčknutý, voltmetr je na dvou šroubech M2x 14mm. Nabízelo se přišroubovat desku s plošnými spoji rovnou mezi dvě matičky M2, ale problém je, že spoje vedou těsně kolem otvorů a došlo by ke zkratu. Prostrčil jsem skrz subpanel šroub a utáhl ho matkou. Na to jsem uřízl z vhodné plastové trubičky (brčko,tyčka od lízátka apod.) distanční sloupky, (měly by jít volně nasadit) na ně nasadil desku a celek utáhl plastovými trubičkami s menším otvorem, aby šly na šroubek našroubovat. A je izolováno. Vystříhal jsem ze slabého plastu krabičku a tu nasadil na voltmetr a opatlal silikonem. Dvě řady vodorovných zápalů jsou na subpanelu proto, aby šel vyhnout a eliminoval tak tloušťku šroubků, rámečku teploměru a čirého Axpetu. Na vrchní panel jsem zezadu Mamutem přilepil kus Axpetu 1mm nebo jiného průhledného plastu, aby za deště nebo při mytí motorky k měřičům nemohla zeshora voda. I na voltmetr jsem přiletoval konektor, tentokrát "Print konektor " z Gesu, aby šel celý horní panel odpojit a sundat. Protažení a připojení všech kabelů a hotovo jest. Asi bude dobře i plastový kšilt podlepit nějakou těsnící gumou, aby tam zepředu za jízdy v dešti nemohl vodu zafoukat nápor vzduchu.
16.6.2012- Najeto 8090 km - Výlet z
Kladna do Mladé Boleslavi a okolí, cca 215km. Testování voltmetru a teploměru.
Voltmetr dobrý, jen na sluníčku není nijak dobře vidět. Což zas tak moc nevadí,
není to přístroj, na který by bylo nutno neustále koukat a po vjetí např. do
lesa je vidět dobře. Asi by pomohl kousek kouřového plexi před displej. Spíš mně
zaráží, že ukazuje za jízdy 14,6 - 14,7V ve větvi, kde je připojena baterka. To
mi připadá docela dost, při tomto napětí už by baterka mohla plynovat a pak je
jen otázka času, než se vyvaří a umře. U osobních aut je napětí palubní sítě
většinou 13,8V-14V. Teploměr ukazuje velmi dobře. Dnes byl opravdu horký den a i za
jízdy se teplota držela kolem 95°C,
po zastavení zmizel údaj.....+110°C
,což asi tomu motoru moc dobře nedělá. Bylo znát, že když se jelo pomaleji,
teplota byla kolem 90°C
a při plném plynu až 97°C.
A v létě budou i teplejší dny. Stejně tak je znát, když se vjede do chladnějšího
lesa. Škoda, že to nemohu porovnat s originální 50ccm, jestli se ten větší obsah
hřeje víc a o kolik.
23.6.2012- Najeto 8368 km - Počasí nám přálo, krásný výlet do Vlašimi, kam to podle slov nejmenované osoby mělo být 80km. Neprověřil jsem informaci...je to od nás 110km a zpátky jsme se vraceli jinudy, přes Sedlčany a Nový Knín. Celkem 280km... V neděli ráno jsem myslel, že už nevstanu, jak jsem byl rozlámanej. Jinak dobrý, povolila se na červeném pouze pacička , která drží uprostřed přední kapotáž a někde se ztratila. U červeného při rozjíždění začalo už vloni něco občas pištět, jak začala zabírat spojka a přestalo to , když se spojka přestala protáčet. V neděli jsem rozebral spojku a smirkem obrousil trochu obložení. Vypadá to, že pištění zatím přestalo. Pacičku jsem vyrobil novou a namontoval.
25.6.2012- Malá ekologická úvaha- Koukal jsem
na motorkari.cz a četl si o elektroskútru Akumoto 300/L45 za pouhých 38
000,-Kč. Zajímavé a poučné. Dojezd deklarovaných 45km. No, nic moc. Pak mně
napadlo vzít kalkulačku a počítat. A začal jsem se nahlas smát. Cena Kingway
Tanco byla 17 000,-Kč + kufr, rukavice pro začátek a přilba Yohe. Rozdíl ceny je
tedy 21 000,-Kč. Při dnešní ceně benzínu cca 37Kč/L to znamená, že za rozdíl
ceny 21 000,-Kč mám zhruba 565 litrů benzínu na které při spotřebě 2,8l/100km
ujedu s Kingwayem pokud dobře počítám asi 18 000km. Co k tomu dodat, podpora
ekologie je zde opět více než zjevná.. 26.6.2012- Vytvořen držák na navigaci. Máme TomTom One, bez Bluetooth. Navigaci speciálně pro motorky za 6000,-Kč ať si výrobci nechají. Nechápu, že jak něco začíná na M..(otorka) hned se neví, co za to chtít. Mnohem mazanější a levnější je koupit taštičku HAMA-86961, kterou pro nás připravila Hama za lidovou cenu 280,-Kč. Je uvnitř měkce vystlaná a má posuvné výstelky podle velikosti navigace. Předek je průhledný, celé je to na zip. Jen je nutno dokoupit či vyrobit vlastní držák za řidítka. Mám držák od Pocket PC Mio, určený na jízdní kolo, takže jsem jen dodělal držák na zrcátko a naklápění.
29.6.2012- 4.7.2012 - Najeto 9065km -Výlet za přáteli do Prostějova, podle mapy.cz cca 285 km, celkem jsme najeli 704km. Dali jsme to na dva dny, tam i zpátky s přespáním pod stanem v lese. Krásná cesta, jen horko na padnutí. Navigace nás po zadání nejkratší cesty vedla místy lesem a dokonce i 2km po louce, ale projeli jsme všude. Překvapivě nic neupadlo, nic se nepokazilo, skútříky spokojeně vrčely i v tom horku. Na teploměru místy i 97 stupňů. Ale motory se uchladily celkem v pohodě a teplota dál nelezla. Na navigaci v tašce není ve dne skoro vidět, ač jsem měl jas na plno. Chce to udělat kšilt z něčeho měkkého, o co se člověk nezraní a co bude držet tvar. Po cestě zpátky jsme prověřili za bouřky vodotěsnost tašky na navigaci. Úplně vodotěsná není, zřejmě je určena hlavně k použití v poloze naležato, trochu vlhka se tam dostalo, ale nic kritického. Systém držáku napáječe na navigaci se velmi osvědčil, bez přidržování pružinami čas od času adaptér ze zásuvky vypadl. Řešení je použít jen kabel do PC s USB na konci a malý adaptér 12V /USB. Ten se udrží a nevypadává.
Trochu mimo mísu- Kolega , téměř čerstvý vlastník skútru
MP KORADO Raptor začal mít nedávno po cca 2000 km potíže s úbytkem oleje a
z výfuku smrděl a kapal olej. Skútr v záruce, inu dal ho do servisu. Dostal ho
po týdnu zpět, s tím, že "odborníci" vyměnili pístní kroužky a vyčistili výfuk.
Samozřejmě se situace po nějakých třech týdnech opakovala, takže znovu do
servisu. Tam milý skútr údajně poslali někam na zkoumání..... Zřejmě jsou to
skuteční profesionálové, protože i malé dítě napadne, že vyměnit jen kroužky,
pokud to žere olej už po dvou tisících je volovina. Když to žere olej, bude
podrápanej i válec (nejspíš od uštípnutého kroužku) a to bude asi hlavní důvod.
Já chápu, že je jim zatěžko vzít za nějakých 600,-Kč ( na krámě, pro servis tak
za 400,-) celý komplet, tj. válec, píst a kroužky a udělat práci pořádně a
rovnou. Docela jsem zvědav, za jak dlouho se ten skútr vrátí z toho velikého
zkoumání a jak bude znít diagnóza. Naštěstí jsem v tom já měl jasno od začátku.
Staré přísloví praví- když chceš něco udělat dobře, udělej to sám. Nikdy naše
skútry servis neviděly a taky ho nikdy zevnitř neuvidí. Jednoduché počty--
za jednu garanci (cca 600-800Kč), kam nepůjdu, mám válec i s pístem a kroužky. A
skoro i nový olej. Máme dva skútry, jedna garance 1600,-Kč. Když nepůjdu na 4
garance, mám téměř na celý kompletní motor se vším všudy (za 6850,-). 21.7.2012 - Konečně jsem se dostal k otáčkoměru, respektive k jeho předělání a přecejchování. Na skútr je opravdu 8000ot/min málo. Chce to jen předělat stupnici na rozsah do 12 000ot/min a zkalibrovat. Stupnici jsem vytiskl na laserové tiskárně HP4L. Na normální papír jsem poprvé vytiskl stupnici, pak na to samé místo přilepil izolepou trochu větší kus samolepící folie( i s papírem ze zadní strany) a znovu pustil tisk. Netuším, jak dlouho na folii vydrží laserový tisk, tak jsem přes něj ještě nalepil širokou izolepu. Vystřiženo nůžkami. Starou stupnici jsem chtěl umýt toluenem, respektive pouze čísla a čárky. Bohužel to s sebou vzalo i ten bílý podklad, až zbyla jen čirá hmota. Nevadí, stačí na ni trocha vody s jarem a rovnou přilepit novou stupnici. Při té příležitosti jsem zjistil, že v otáčkoměru mi svítí ze 6 SMD diod už jen dvě. Díky otřesům vznikají studené spoje. Chvíli jsem to zkoušel různě proletovat, ale rozsvítil jsem jednu a zhasla druhá. Naštval jsem se a odstranil z desky všechny součástky. Na jejich místo jsem nalepil dva ks SMD LED pásku , každý se třemi diodami. Sice to nesvítí tak dokonale plošně, ale zas je klid. Pak jsem pomocí tónového generátoru a multimetru s měřením kmitočtu nastavil otáčkoměr až do 12 000 otáček. A funguje to velmi dobře. V začátcích mně nějak nenapadlo, že ten motor točí (aspoň v naší konfiguraci) normálně za jízdy 8500 ot/min, někdy až k 9000 otáček.
|