Čínské skútry

 

Home
Čínské skútry
Rallox Adventure 125
HONDA PCX 125
Piaggio X9 -500 Evo
Suzuki DL650 Vstrom 650 K4
CNC stroje
Bruder RC
Letadla

                                                                                                                                   od  3.3.2011 -do 17.1.2013         Alan Maczák

Pokud bude číst někdo z Kladna a okolí a mít zájem vyrazit občas na nějakou společnou projížďku na "smrtkách", neváhejte se ozvat.

 

Jak jsme k Číňanům přišli –  Kingway Tanco SK50QT-22
aneb Harley chudých
servisní knížka -  Modře jsou psány výrobní vady
 

Elektrické schéma , Hadry , Komunikace , Návod od Mortch.com

20.1.2011 - Původní myšlenka byla koupit pomocné elektromotorky k jízdním kolům a ulehčit si trochu cestování. Jenže ouha, po prozkoumání legislativy, kterou zřejmě v rauši zplodily vylité mozky z EU,  jsme rozhodnutí změnili a zakoupili dva čistokrevné Číňany – Kingway Tanco 50ccm. Lépe je vrčet a smrdět, než jezdit potichu a ekologicky. I když na netu stále trvá diskuze zda Čínu koupit  či ne, měli jsme v tom od začátku finanční jasno. Není to pro nás denní dopravní prostředek, ale spíš hračka pro radost. Pokud bych měl denně dojíždět 20 km do práce a byl na skútru závislý, koukal bych po nějaké jeté značce. Takhle je to pro nás zdroj  zábavy, takže pokud nepojede, nic se nestane a klidně pár dní vydržíme, než přijdou náhradní díly (a jejich cena…). A dát za dvě značkové hračky cca 80-90 tisíc si opravdu nemůžeme dovolit. Řidičáky máme (zatím) oba jen na padesátku. A protože čínská 4T padesátka se dvěma dospělými skoro nejede,  jezdíme s manželkou každý na svém. Chtěli jsme dva stejné, už z důvodu údržby, oprav nebo tuningu (2x to samé), což v ojetinách by asi byl problém. Navíc cena cca 17 000,-Kč za skútr, přilbu a rukavice je velice příznivá. Zakoupeno v Kohout Moto Vrutice. Samozřejmě ten samý skútr lze pod stejnou nebo jinou značkou zakoupit  i podstatně dráž, je jen na nás, zda chceme nechat prodejce vydělat, či se chceme nechat více méně okrást. Cena v Polsku, odkud se k nám dováží, se dá snadno zjistit, že…..
Napohled jsou moc hezké, barevně pěkně provedené, takže se dá odpustit i nepořádné slícování plastů.

Skútry jsme kupovali v březnu, takže dva dny čekaly ve sklepě, až bude trochu lepší počasí na první projížďku. Konečně bylo venku aspoň 15 stupňů a my jsme vytáhli skútry na dvůr a já jsem dal první projížďku. Ač jsou oba jedné značky (ale pozor - Jonway Italia !!!hmmmm)  a stejného typu, červený jel od začátku jakoby lehce a celkem svižně, zatímco zelený (můj)  měl i zvuk tvrdší a jel líně a zoufale  pomalu. To abych měl vztek. Druhý den jsem jel ten zelený znovu projet a bylo to spíš utrpení než projížďka. Nedalo mi to a začal jsem zkoumat proč jeden jede a druhý ne. Nabízí se odpověď- Čína….známá a proslulá svou „pravou Čínskou kvalitou“ , dále jen Pčk . Zběžnou kontrolou jsem na žádný rozdíl nepřišel a až po nějaké chvíli mne napadlo zkontrolovat  tlak v pneumatikách. A ejhle, na jednom 1,7 a na druhém 0,6 a 0,4. Má být dle návodu předek 2,0 a zadní 2,2. Takže v tomhle je Čína nevinně…  Po nafoukání na předepsanou hodnotu i ten horší skútřík trochu ožil a začal jezdit lépe. Stále však jeden jezdil rychleji až o 10-15 km a s jakoby klidnějším zvukem motoru. Dle ujištění prodejce je Kingway bez restrikcí. Jal jsem se tedy hledat.  Jediná restrikce kterou jsem na skútru zatím našel je v airboxu na vstupu vzduchu. Cdi blokováno není, s kopce jede přes 80 tacho (ručička za rohem). Kroužek ani nálitek na variátoru také není. Karburátor má víčko z plechu a uprostřed je nepořádně bruskou uříznutý kus šroubu.
 

 

  Na mém (tom horším) skútru bylo víčko promáčklé a křivé, zřejmě dostalo ve výrobě pořádnou ránu. Rozebral jsem a víčko na kovadlině vyklepal do původního tvaru. Jehla je se třemi drážkami a plastovým uchycením na křížový šroubovák. Při té příležitosti jsem sundal i sedla a podrobil skútry  důkladnější prohlídce. Je jasně vidět, že červený je zřejmě ze středeční produkce a ten horší zelený pondělí či pátek. Učesané kabely, vzorně postahované vrapovými páskami, vše docela úhledně sestaveno a spoje dotaženy. Na druhém víceméně vrabčí hnízdo, páskami se šetřilo, některé držáky ohnuté. Prostě odfláknutý kus, zřejmě už ťamani pospíchali na pivo nebo na psy. či na co tam večer chodí. Hodně spojů bylo jen tak malinko utažených, asi jen aby se to nerozpadlo na lodi po cestě nebo jako názorná ukázka , jak to má být sestaveno. Takže vše podotahovat. Také doporučuji prohlédnout svary, některé jsou ukázkové "bliťary" a "póráky", vařené snad nohami, což jako bývalý státní svářeč mohu posoudit...
 

           Ukázkový bliťar na rámu

 
Nalili jsme do pneumatik „tu věc“ proti píchnutí (OKO Puncture Free) a zatím jsme nepíchli, nebo o tom nevíme.
Konečně se oteplilo a my jsme začali podnikat vyjížďky zatím po okolí Kladna. Sice jsem trochu (víc) brzdil provoz, protože ten můj ťaman opravdu jezdil znatelně hůř a panička je navíc  o 20 kilo lehčí, ale i tak to bylo docela prima. Po nějakých 50km jsem zavětřil, že hlavové složení řidítek má nejspíš pěknou vůli, protože při brzdění přední brzdou v něm jakoby luplo. Znám to z kola. Takže sundat přední kapotáž a dotáhnout.Dobrý. Jezdili jsme a 500 km jsme najeli za chvíli. 
A přišel čas na garanci. Zavolal jsem do Kladna, kolik stojí garance u nich a jak dlouho trvá. Odpověď cca 850 Kč bez oleje a trvání cca 1-2 dny. V pátek nebyl problém, v pondělí jsem se chtěl ujistit, že opravdu mohu přijet a bylo mi řečeno, že mají plno a že až tak za týden.  Zavolal  jsem i prodejci. Garance cca 615 Kč a údajně na počkání. To by se nám hodilo, protože k prodejci to máme asi 60 km, a plížit se tou třicítkou nic moc. Chodíme oba do zaměstnání, takže logicky jsme počítali se sobotou, že bychom po ránu dojeli a někde počkali. Radost  trvala jen do dalšího telefonátu, v sobotu prý na počkání garance nedělají a pán že je momentálně nemocen a že až tak opět za týden. Po projetí webu a cen náhradních dílů jsem se rozhodl,  že na záruku jim se..  a že chci jezdit a ne čekat, až na nás někdo bude mít milostivě čas. Jako bývalý letecký mechanik jsem usoudil, že tohle snad dám dohromady i bez servisu. Takže nákup oleje do motoru a do převodovky a výměna. Převodovka celkem v pohodě, vypustit a nalít tubičku, až teče horním šroubkem ven. Ale kolik se má dát oleje do motoru jsem se nedočetl. V obchodě MotoKladno mi doporučili polosyntetiku Motul Scooter 10W40. Vypustil jsem cca 0,5 litru. Nalil jsem též 0,5 litru. Nakonec jsem na webu našel manuál pro Tanco, kde stojí 0,8 litru. A POZOR-  OLEJ Motul Scooter Expert 10W40 je POLOSYNTETICKÝ!!! A ne jak většina neznalých a naprosto lhostejných prodejců na webu tvrdí syntetický. Jsem asi tupé zvíře, ale i na té lahvi je uvedeno výrobcem v mnoha jazycích - semi synthetic- jen v polštině je uvedeno - 100% syntetyczny olej a v češtině syntetický olej. Někdo zřejmě ani neví, co vyrábí. Nebo mne opravte....

 Pak sundat sedlo a přední dekl pod nohama (nechtělo se mi sundavat celou kapotáž), sundat víko motoru a udělat ventily. A překvápko, ten červený (lepší) číňan vůle jen nepatrně jinde než praví manuál, ten horší téměř bez vůlí (vůle cca 0,02mm,  0,05 měrka tam nešla strčit).Takže seřídit dle manuálu sací 0,07 a výfuk 0,1. Klíč na matice ventilů je 9 a čtyřhran 3x3 mm. Naschvál, aby se nedal koupit v Multimoto pěkný klíč…..(mají 10 a čtyřhran 3x3). Opět by asi pomohla kontrola před prodejem.  Jen doufám, že se s tou nulovou vůlí ventily moc nepodpálily. A když už jsem se v tom vrtal, hned jsem vyměnil válečky za 5,5 g . Originál byly 6,5g nebo 6,6 g, takže zas ten rozdíl není tak velký. Ten horší skútr zase o trochu ožil a o hodně se mu zlepšil „zátah“, pokud se u Číny dá vůbec o něčem takovém hovořit. Fakt je, že kde jsem jel do kopce šílenou  dvacítkou,  jedu teď 35km tacho a po rovině 55km, dle větru. A to hmotním 92kg.

Zatím máme najeto 1500 km, až na drobné počáteční závady bez potíží a i když  dosahované rychlosti nejsou nic závratného, baví nás to a není problém urazit za sobotu 200km. Sice jsme vyklepaný jako Startky….
Zadní bubnová brzda moc nebrzdí, v servisu mi bylo řečeno, že si to ještě sedne. Takže to asi budu muset rozebrat, abych se podíval, jak si to sedá…..Zřejmě  je špatné , nejspíš moc tvrdé obložení , nebo se v Číně zas něco nepovedlo. Snad by pomohlo vyměnit pakny za jiný, jakoby lepší typ. Docela dost pruží i bowden k zadní brzdě. Takže pokud někdo uvažuje o koupi ťamana, volil bych dnes  typ s kotoučovou zadní brzdou, byť i bude o něco dražší.

Termostatický sytič
Při teplotách kolem 13 stupňů jsem si všiml, že jeden skútr startuje bez plynu  a u druhého musím dát plyn, jinak nechce nastartovat. Začal jsem se tedy zajímat, jak pracuje tzv. sytič a z čeho odvozuje teplotu pro  sepnutí. Nějak jsem to nikde nevyčetl. Takže – ventil se skládá z bimetalu, jehly  a topného elementu. Je-li teplota nižší, bimetal se smrští a i s jehlou  zaleze a otevře sytič. Jakmile motor naskočí, začne uvnitř topit tělísko a zahřívat bimetal. Ten pomalu vyleze a jehla zavře sytič. V praxi to znamená, že topné tělísko topí stále, v zimě, v létě a dokud  motor běží, aby byla jistota, že je sytič zavřený. Takže rozdíl v teplotách je způsoben bimetalem, který zaleze každý při trochu jiné teplotě.


Kufry z žertovného plastu tzv.  ťěťajABS  moc hrubší zacházení nesnesou, (vlastně skoro žádné zacházení) i díky nesmyslnému systému připevnění, takže  opatrně a hlavně skútr za kufr nezvedat. Vyrobil jsem dovnitř plechy jako vložky, z nerezu tl. 1,5 a prošrouboval skrz. Teď se dá skútr za kufr i zvednout. plech dxf
Fakt je, že Tanco v noci docela pěkně svítí díky dvěma 35W halogenovým  žárovkám. Každý skútr také ukazuje jinak množství paliva v nádrži, první dva litry se ručička drží na maximu a další dva litry začne klesat. Myslel jsem si, že  ve 21. století  již není problém vyřešit, aby to ukazovalo alespoň trochu plynule, ale asi je. Takže se musím podívat  proč a co se nepovedlo. Nebo si zvyknout. Sice nádrž je trojúhelník, ale mohlo by to být lepší.
Oba skútry moc dobře nedrží volnoběh, musel jsem ho nastavit docela vysoko. A stejně občas po zastavení chcípne. Na karburátoru je Japan..  haha.  Ještě seřídit vzdušník – z výroby byl na 4 otáčky, na netu jsem četl 2-2,5 otáčky. Zkusil jsem za chodu motoru vzdušník utáhnout, co to udělá. Jeden skútr postupně ubíral otáčky až chcípnul, druhý otáčky zvyšoval. Spotřeba u mého vychází 3,1l/100km, u druhého 2,2l/100km. Stejné karburátory, stejně seřízené a jedna svíčka černá, druhá bílá. Pčk….
Takže musím vyndat, rozebrat a podívat se, co zas ťaman kam zapomněl dát. Nebo možná rovnou zahodit a u Multimoto koupit  oba karburátory nové s akcelerační pumpičkou (vyzkoušeno a je to lepší).  Stejně chystám přestavbu zatím na 72ccm a pak asi na 80ccm. Sice se tvrdí, že do 72ccm se může nechat hlava původní z 50ccm, ale jak jsem v prodejně viděl, hlava pro 72ccm má sice stejný průměr ventilů, ale větší sací a výfukové otvory. Tak zatím nevím.  

18.7.2011   cca 2700 km- „druhá garance“ – samo domo

Výměna oleje v motoru a vizuální kontrola s pomocí různých klíčů a šroubováků.
Oleje ubylo z 0,8l na cca 0,5l
Kontrola ventilové vůle.
Kontrola řemene variátoru.
Na červeném skútru při poslední jízdě (210km)  při brzdění vepředu „něco mlátilo“ jako když něco uvolněného tluče do plastu – povolený přední brzdový kotouč, všechny tři šrouby, zřejmě Loctite do Číny ještě nedorazil. Utaženo, zakápnuto.


 

Upadlý zadní blatník- jedna packa ulomená, jeden šroubek ztracený. Oprava pomocí pruhu plechu.

 

Červený - upadlý zámek od kufru za jízdy.  

 Naprosto ničemné čínské plasty, jediný výraz který mně napadá je srač** Vzadu kufr dost trpí, klepe se za jízdy jako ratlík. Nakonec se zámek vytrhl z víka i s kusem plastu. Oprava kusem plechu a trhacími nýty. Pravda, vozili jsme v kufru věci (např. teplou vestu a pití)  a to se asi nemá. Kufry prostě jezdit, pak zahodit a koupit nějaké lepší a větší. K ťamanům byla i přilba Yohe s kšiltem, jen se nevejde ani pod sedlo ani do kufru, nebo ji tam neumím dát. Takže snad koupit kufr podle přilby…a hlavně ze slušně vychovaného plastu.
Na zeleném opět vůle v krku řízení – dotáhnuto. Nepovoluje se matice, jak jsem si myslel, ale zřejmě si postupně sedají misky hlavového složení, které se v tom kalupu nepořádně nalisovaly, protože matky jsem zalil barvou .
Povolené šrouby hliníkového zadního nosiče kufru. Po rozebrání jsem zjistil, že imbusy jsou z výroby „částečně předstržené“ (jako hranolky předsmažené), jak je tam  v šikmáči křivě narvali. A pominu, že do rezavých pouzder. Závitník, proříznout díry v pouzdrech a  stržené šrouby  vyměnit, namazat, sešroubovat.
Na obou již po několikáté dotažení šroubů v zrcátkách, za jízdy se neustále natáčely. Pokud nejdou víc utáhnout, proříznout pomocí  malého kotoučku do „ Dremela“ či pilky drážku a odstranit  z ní nálitky.
 

Oba ťamani- celá  zrcátka za jízdy vibrují, klepou se na řidítkách, levé víc. Rozšroubovat, levé celé sundat nejde bez rozdělání plastů na řídítkách a levé brzdy. Takže jen  na plast- na jednu stranu směrem ke šroubům nalepit oboustranku a na ni kousek slabé gumy (např. od tachometru na kolo), možná by stačila i mechová oboustranka, utáhnout. A je po vibracích.


Zadní brzdy na obou brzdí stále ničemně, velice slabě, až je to někdy o hubu. Vzpomněl jsem ujištění servisáka, že si to „sedne“. Tak by mně zajímalo kdy asi?  Snad v deseti tisících km? Nebo až  někde nedobrzdíme a hodíme tlamu?  Řešení je opravdu koupit jiné pakny, např. v Multimoto ty zelené. Brzdí to o dost líp. Vůbec nejlepší řešení je koupit ťamana rovnou s kotoučem vzadu.
Volnoběh na obou stále nic moc, občas chcípne. Když ho zvýším, aby držel vždy spolehlivě, začne už zabírat spojka. Zatím neřeším.
Jinak až na v podstatě „drobné závady“ , odvozující se od Pčk, je jízda celkem v pohodě, nikde nás to zatím nenechalo a užíváme si to v mezích možností čínské 50.

5.8.2011 Najeto 3550 km- kontrola řemenů variátorů- jeden se začíná od spoje loupat. Nečekám, kupuji dva nové, originál za 160Kč/ks - v Multimoto . Při této ceně není co řešit a měním je. ( Řemen by po zkušenostech ještě jistě aspoň 2 tisíce najel.)

Stavěcí přípravek na rozebrání variátoru DXF

8.8.2011 Najeto 3732 km- konečně jsem se dostal k výměně pouze válce a pístu za 72ccm. Krásné obrázkové návody na netu, vše šlo hladce, ale jen do chvíle, než jsem chtěl stáhnout hlavu a zjistil, že díky jinak udělanému rámu u Tanca vadí příčka a štefty od karburátoru. Inu natočit dvě matky a vyšroubovat. Sice práce navíc … ale i tak je potřeba hlavu rvát silou a vyhnout trochu dlouhé svorníky od vahadel. Nakonec se podařilo. Po složení mi překvapivě nic nezbylo a na třetí protočení nožní pákou motor naskočil. Takže budu znova zajíždět.

10.8.2011 Najeto 3795 km- zajíždění mně moc nebaví, ale co se dá dělat. Přírůstek výkonu je poměrně dost znát jak po rovině tak i do kopce. Ne, že by to ráčilo trhat asfalt, ale už to trochu jede. Nějak takhle bych si představoval sériovou padesátku bez úprav. Variátor a vše ostatní původní. Asi by bylo dobře vyměnit i tady  karbec za lepší , ale na mém zůstal ten původní. Ten zakoupený lepší s akcelerační pumpou je na druhém skůtru s 50ccm, a i ten jede o něco lépe. Když byly oba skútry stejné, do kopce mi panička pokynula a s úsměvem ujela. Nyní se situace otočila, velkopansky pokynu já a odjedu napřed. Také jsem řešil upadlou hlavičku šroubu kotouče přední brzdy. Asi jsem je moc utáhl nebo to byl zmetek. Nejblíž mám Motokladno, dotaz, šroubek nemáme. Snad v Tuchlovicích v servisu. Opět dotaz, nezájem technika a odpověď, že se to dodává jen s kotoučem. Tak kvůli jednomu šroubku si teda kotouč koupit fakt nepůjdu. Záchrana - Multimoto, šroubek překvapivě sólo  za 20 Kč.

11.9.2011 Najeto 4987 km- nehoda (viz. dole) ukončila naše rejdění po středních Čechách a okolí. Závady za posledních 1200 km žádné, jen jsme si to užívali. Pokračování příští rok. 

Komunikace
Protože jezdíme na dvou skútrech, začal za jízdy být problém s domluvou. Stále zastavovat a domlouvat se přímo není vždy nejvhodnější. Jako řešení se původně zdál být nákup dvou PMR radiostanic, nejlépe s headsetem rovnou do přilby. Výrobek za přijatelnou cenu na trhu byl od Sencoru  SMR500 MB- cca 1200,-Kč pár. No mýliti se je lidské
Vlastní radiostanice jsou docela pěkné, výrobce použil myšlenku a součástí je i vestavěná bílá LED dioda jako baterka nebo blikající nouzové světlo. Zda funguje i vestavěný systém odpuzování komárů zatím nevím, ale hodlám to zjistit. Pokud ano, už by to byly dvě myšlenky J.  Srozumitelnost dobrá, výkon reproduktoru dobrý, dosah až  10km ha ha  a s rukou v nočníku ….no stačí nám cca 500m. Výrobce do sady dává dva nabíječe, jeden na 230V a jeden do auta na 12V. Oba nabíječe umí nabíjet dvě radiostanice.  Opět někdo použil myšlenku (už třetí), auta mívají většinou  jen jednu zásuvku a radiostanice používáme překvapivě  obvykle dvě. V sadě jsou i mikrotužkové akumulátory 600mA. Až potud prima a za ty peníze…. V této sadě, (naštěstí vzhledem k ceně vlastně zdarma), je i headset do přilby, s dvěma mikrofony a příslušnou kabeláží.V sadě je i spínač vysílání na řidítka s krouceným kabelem. A tady myšlenky končí.. Malá vada je, že spínač je určen na trubku řidítek a u skútru není kam dát. Ale to je řešitelný problém. Nebo snad lze použít Vox, což je automatické zapnutí vysílání  při mluvení. To že kabely jsou dlouhé a je nutno je do přilby různě smotat bych snad ani jako vadu nebral, sada je univerzální.  U jedné sady rovnou nefungoval jeden reproduktor, což už vada je. Nějak se v Číně nepovedlo pořádně spájet kabelový uzel. Takže štípačky, zdrhovačky, pájku. Dráty rovnou zkrátit na délku přilby, uzel zatavit tavnou pistolí a zaizolovat do brčka. Po instalaci do přilby se mi zdálo, že proti vlastní RDS ten headset „hraje“ nějak potichu. Zkusili jsme to tedy za jízdy a nerozuměli jsme si vlastního slova. Jediné co bylo trochu slyšet, byl Roger Beep. Mikrofony jsou asi dobré, jeden je na pružné nožičce do otevřené přilby a jeden jen nalepovací do integrály. Problém je v použitých reproduktorech (pravá  China Quality) a ve výstupu RDS. Reproduktory hrají samy o sobě mizerně, navíc každý jinak hlasitě. A předpokládám, že výstup z RDS je  celkem logicky jako sluchátkový, to znamená,  že je méně hlasitý než výstup do vestavěného reproduktotu. Což při použití běžných sluchátek (tedy máte-li mono sluchátka na 2,5mm Jack ) v nepříliš hlučném prostředí stačí. V přilbě za jízdy je to naprosto nedostatečné, nepoužitelné  a skutečně nemám uši jako rys. Zase na druhou stranu to má i své výhody, vrací nás to do doby socialismu (dodělej si sám a doma) a poskytuje prostor pro vlastní tvorbu. Navíc nechápu, proč  z RDS jde signál docela pěknou dvouzástrčkou 2,5 a 3,5 mm Jack, ale s žertovnými  slaboučkými kablíky  a dál pokračuje docela silným kabelem. Takže se chystám zakoupit jiné reproduktory a prozkoumat RDS, jestli se dá do sluchátek poslat silnější signál. ...Nebudu se s tím mrzet, vysílač složitý.
Až dorazí, budou testovány sady BT Interkom z Wigishopu, viz níže. Pokračování zde

Hadry aneb oblečení
Na motorce je zima. Skoro furt. Takže na jaře zpočátku jízda ve spodkách a oteplovácích na lyže a zimních bundách. Na kolena furt zima. S počínajícím létem v Bikers Crown koupě kevlarových motojeans Nazran P-active- made in Pakistan. Přeci jen aspoň trochu chrání při event. pádu proti odření. Na chladnější dny zatím nákup bund s vyjímatelnou vložkou, vestičkou a chrániči loktů a ramen i s páteřákem - Worker  Roadster (měli slevičku ) ve Worker Moto. Páteřáky jsme zatím vyndali.  Teplé kalhoty ještě nevíme. Spodní  tzv. funkční prádlo ( celý život chodím asi v nefunkčním..?)  s dlouhým rukávem a spodky zn. Brubeck – made in Poland tamtéž. Sice se  někteří motorkáři usmívají, ale z kopce to jede taky 80 a jestli pak jedu zadkem po silnici, je jedno zda jsem spadl ze skútru nebo z velké mašiny. Též jsme po nějakém čase, kdy jsme jezdili v keckách zakoupili slušivé kotníčkové botky Probiker Active v obchodě Bike-In v Rudné. Proti dešti zakoupeny "nepromoky" Wallis Carina v pracovních oděvech Exim-protect za 150,-Kč.


Dovětek po 5000km ….. I na ten "pomalý" skútr se oblékejme jako na velkou motorku. Naše ukončení sezóny se událo před týdnem v září 2011... Asi 65km od domova v Rokycanech, za jednoho horkého slunečného dne, kdy jsme po prohlídce Muzea na demarkační čáře (vojenská technika) zajížděli k pumpě. Na odbočce cestářskej dobytek, ve snaze znepříjemnit maximálně život řidičům a to zejména motorek, rádoby „opravil“ silnici zalitím asfaltem a hlavně důkladným posypáním celé silnice štěrkem. K pumpě obvykle nezajíždíme šedesátkou, jeli jsme cca 12km/h a manželce ustřelilo přední kolo. Jak jsem již předeslal, byl horký den….a tudíž - bundy jsme sice měli, ale v kufru a jeli jsme jen v tričkách a jeansech. Pád přes přední kolo je rychlý. A výsledek i z tak malé rychlosti - odřené rameno(dost), odřená ruka nad rukavicí(málo), odřené a naražené koleno(dost), naražená brada (krásná barevná modřina), pár dalších naraženin různě (to se sem nedá psát) a bohužel - zlomená ruka v zápěstí. Máme kevlarové jeans bez kolenních chráničů, verzi II tenkrát ještě neměli v prodeji. Naražené koleno je dost nepříjemné, ale vzhledem k tomu, že kevlar i jeans látka  na koleni byly prodřené téměř skrz, polilo mne horko při představě, jak by koleno vypadalo v normálních kalhotách nebo v kraťasech. Na koleni se spíš jednalo o spáleninu od látky. Rukavice máme lehké, letní a krátké. Nevím, jestli nebo jak moc by pomohly rukavice s chráničem zápěstí. Zlomenina musela být operována a sešroubována přes destičku. Tím pro nás letos ježdění skončilo. Pominu škody na motorce- odřeniny a škrábance, odřenou přilbu a poškrábané plexi, to je fakt jen detail.
Velice milé bylo, že okamžitě u nás zastavili dva motorkáři a jeden řidič ve Volkswagenu a snažili se nám pomoci. Pokud to někdo z nich bude číst, ještě jednou díky…
 Takže mé doporučení… Bez bundy ani ránu, raději chcípnu horkem. Bez textilních motokalhot opravdu jen krátké trasy a to v kevlarech a pokud kevlary, tak jedině s kolenním chráničem, nebo ho tam doplnit (našít kapsičku) dodatečně či ho připnout rovnou na nohu. A pořádné rukavice se zpevněným zápěstím a ochranou kloubů se také vyplatí, stejně jako kotníčkové boty a nikoli kecky. I pořádná přilba, nejlépe výklopná. A hlavně si vše oblékat, v kufru je to houby platný…… Mnohokrát jsme potkali motorkáře v tom správném ohozu - v kombinéze nebo textilních motohadrech a za ním…… „batůžek“ jen v kraťasech nebo džínách a v krátkém tričku.  K tomu není co dodat.
Pamatuji, že dřív cestář, když už posypal silnici takovým svinstvem, druhý den jel zametací vůz a zase ji zametl. Dnes by to byl asi zázrak. V sousedním civilizovaném Německu by jim policajti nejspíš nakopali do řiti, že by si týden nesedli.

Mysleli jsme, že se tu a tam občas kousek svezeme na nějaký výlet do okolí. Jenže varování – je to návykové!! Chytlo nás to a jak je trochu hezky a čas, skočíme na „ty věci“ a už jsme v čudu na celý den. Nejen do okolí, jako zpočátku, ale zpupnost nás na ťamanech zavane i víc než 100km od domova. Moji přátelé,  vlastnící velké motorky měli pravdu, ze sedla motorky je pohled na svět jiný a prima. Je toho nějak mnohem víc a lépe  vidět.

A odpověď na otázku zda Čínu ano či ne? Pokud je někdo alespoň trochu manuálně zručný, není líný, má čas a chuť si občas něco na skútru sám udělat a nejezdí nebo nechce často jezdit dlouhé cesty, pak Čínu klidně ano. Pokud ne,  jezdit mastnou tyčí (sockou), autem  nebo koupit i jetou značku, protože být v servisu štamgast asi nikoho bavit nebude. A ještě mít kliku na dobrý servis… Nebudeme se tvářit , že za tyhle peníze dostaneme dokonalý motocykl, na který není potřeba delší dobu sáhnout. Drobných oprav je vždy třeba, už jen díky kvalitě použitých materiálů. Je-li motorka určena k tomu jet ráno v sobotu pro rohlíky, občas do sousedního vidlákova na návštěvu, do hospody nebo kousek do práce, když je hic a v autě máme „švihadlovou klimatizaci“, pak jich většina bude sloužit asi dlouho a dobře, než něco upadne nebo se vyloženě pokazí. Tedy za předpokladu, že jsme chytili dobrý kus…Na fórech se dají přečíst smutné články  když se kus nebo servis nepovede. Vzhledem k tomu, že máme dva, dalo se srovnávat. Kdybychom koupili jen jeden, ten horší, asi bych považoval za normální, že to skoro nejede a dál bych v tom nevrtal. Takhle mne to donutilo zkoumat, proč nejede. Některé závady jsou jen nepořádností a kalupem při sestavení, nedotaženými šrouby, bohužel třeba zadní bubnové brzdy jsou systémová chyba, protože si na ně stěžuje kde kdo. Takže tunit, vylepšovat, stejně jako za socíku. Ony se nám ty znalosti dneska zase hodí, neboť většinou nekoupíš Čínu, aby byla v pořádku. Takže dnes už skoro nic….. - 5.5.2012 - A když nad tím tak dumám, celkem mají oba naše skútry najeto  12 000 km a nikde nás to nenechalo.

20.01.2012 – Po zjištění, že v Multimoto mají jen otevřené filtry na přestavbu (které jsou přeci jen hlučné) jsem objednal  Airbox na 125ccm novějšího tvaru za 710,-Kč na SKÚTRY MALŠICE. Do 12.5.2012 jsem neobdržel ani airbox, ani vyjádření proč. Nakonec si ho nechám poslat z MOTO ÚSTÍ NAD LABEM (box sání - komplet ( GY6 125/150 ccm 4T , ATV 150 771562, starší typ) za cenu 430,-Kč a docela jsem zvědav, jestli tam bude pasovat..Nepasuje- viz níže. (15.4.2012) Jen tak na okraj, na webu Skútry-levně je tento airbox za pouhých 1477,-Kč. Asi jsem v tomto případě nepochopil význam slova „levně“, rozdíl víc než litru mi přijde hodně dost.

22.02.2012 -  Tak po delší odmlce způsobené jednak zraněním a jednak zimou musím doplnit: Jedna přestavba na 84 ccm hotova. Předcházel tomu lednový nákup v oblíbeném obchodě vzdáleném cca 20 km od domova Multimoto: mám to kousek a je tam Kousek (tedy Karel) .
ceny přibližně:

Karburátor Keihin na 125ccm, aby dostal motor dobře napít 940,-Kč
Koleno ke karbecu a dvě těsnění , k tomu 2x plastová podložka 190+60+20,-Kč
Válec s pístem 84 ccm 790,-Kč
Hlava s většími ventily bez zdvihátek, použijí se původní    4T84-90ccm 1150,-Kč
Variátor Baotian Racing s kontrastkou,  aby ta věc snad  jela rychleji    720,-Kč
Řemen Gates Powerlink 370,-Kč
Otevřený molitanový filtr PUK ( na starý airbox to asi moc  nejde, větší průměr hrdla a celkově malý průměr potrubí, motor by neměl dost vzduchu) 150,-Kč
  celkem asi 4400,-Kč

Doporučuji též zakoupit těsnění pod vyfuček, staré se nedá obvykle použít, neb se rozsype        
Bez variátoru a řemenu 3270,-Kč. Ušetřit se dá ještě na karburátoru – koupit Jinxiong24 za 680,-Kč
Byl jsem na nákupu pro pár drobností a na kus řeči,  i vyzvědět, zda jsou díly na přestavbu druhého skútru na 72ccm. Majitel „nejmenovaného „ obchodu mi pil krev a od této přestavby mně odrazoval neustálým mručením “ jdi do 84ccm, objem ničím nenahradíš“ . Chvíli jsem to ustál, nakonec to stejně skončilo slovy „tak to sem dej“. A pravdu měl, rozdíl mezi 72ccm a 84 je dost velký. Pominu, že i finančně, neb na 72 ccm stačí válec a píst za cca 600Kč, tryska do karbecu nebo celý lepší karbec  (á 650,-) a je hotovo.                                                                                                                                                                                                                                  
Jako první jsem přidělal na ten můj zásuvku na 12V se záslepkou, na nabití něčeho (elektronické cigarety zejména) nebo napájení navigace, až ji koupíme. Též po pádu bylo třeba opravit ten červený – ulámané různé pacičky na plastech, nahrazeno plechem. A když už byl odstrojen od plastů, hurá na přestavbu. Rozebrání šlo celkem dobře, jen je třeba nic nepoztrácet. K vyjmutí hlavy a válce bylo třeba rozpojit dole šroub, který drží silentblok motoru, aby se půlky skútra daly trochu vzájemně natočit a hlava i válec šly vyndat. Pak obrácený postup, válec , hlava, píst, všechno dobrý. Překvápko- karburátorové koleno mělo s dvěma podložkami trochu krátké štefty (prý některé skútry je mají něco delší). Dát to jen na dva závity se mi příčilo, tak jsem ze závitové tyče M6 uřízl dva kousky o trochu delší a šup tam s nimi. Namáhané to zas tak moc není.
 

Vpravo krátké původní štefty, vlevo nové, delší Nová packa karburátoru

    Packa na karbec DXF

Uspokojen hotovým dílem jsem namontoval karburátor a další překvápko. Pokud bych dal bowden do originálního držáku a zaklesl lanko, musel bych jezdit jen na plný plyn na “ věčné časy a nikdy jinak“. Zřejmě lanko s bowdenem na 125 je delší a jinak natočené. Následovala výroba nové packy na držení bowdenu a jeho trubičky,  ohnuté na druhou stranu, protože měnit celý plyn se mi nechtělo. Pak už jen dotažení a hurá s krámem na dvůr, poprvé ho natočit. Nechtěl mrcha chytit , ač jsem šlapal na páku až mně noha bolela. Až jsem se začal bát, co jsem pokazil. Pomohlo až sundání filtru a stříknutí paliva přímo do karburátoru. A najednou to šlo. Bylo znát, že motor je syrový, šel trochu tvrdě. Nechal jsem ho 15 minut vrčet a pak vypnul, po 20 minutách znovu nahodil a nechal dalších 15 minut. Po přidání plynu nechtěl jít do otáček, ale po ohřátí už to bylo dobré. Trysku jsem zatím neřešil, ani nevím co tam od výrobce vlastně je. Ladění bude až později. Jen mám obavu, zda se nebude teď motor hůř chladit, víc výkonu, víc tepla…. Pak přišla řada na variátor. Proklatá věc, musel jsem si vyrobit klíč na rozebrání a na spojku, abych vyměnil kontrastní pružinu a nenamlátilo mi to. Kliče na spojku DXF , Blokspojky DXF na zastavení spojky při povolení. Samotný variátor jde dobře, chce to ale stavěcí přípravek nebo vzduchový či elektrický rázový utahovák. Hlavně ne „piston stoper“ místo svíčky, ten je jen na 2takty, tam je svíčka kolmo k pístu. Sice je nyní nabízen tento piston stoper i na 4takty, ale já bych do toho nešel. Zmařit hlavu fakt nepotřebuju.
 
29.02.2012 - Dnes první projížďka po překitování. Bylo hezky, teplota cca 12-15 stupňů, chtělo se mi  vyzkoušet přestavbu a už jsem měl taky jezdicí absťák . Vhodné oblečení pro mne do této teploty- Spodní prádlo Brubeck, přes to kevlarky a navrch oteplováky na lyže Hannah, nahoře Brubeck, mikina a na to bunda Roadstar, kam jsem vrátil páteřák, doplnil teplou podšívku a nasadil i vestičku. Na nohy a tělo pohoda, zima akorát na ruce. Rukavice slabé. Šátek kolem krku nebo neoprenová maska vítána. Asi by se šikla i kukla na celou hlavu, na uši trochu táhlo. A nakonec co, při eventuelní zastávce  v nějaké bance se pak taky hodí.
Jede to nádherně, jako čínský drak, ten přírůstek výkonu je dost veliký a to jsem jezdil na půl plynu, ač se mi ruka cukala dát „plnej“. Je třeba zajíždět. Válečky z Baotian Racingu jsem dal ty lehčí 5,8g, asi zatím budou stačit a pak, až si to sedne budu možná ladit. Po rovině s mými 92 kily ta věc jela 67km tacho asi tak na tři čtvtě plynu. Pravda, vzadu zatím není kufr. Koupili jsme v Skútry- levně  nové , větší kufry (za 559Kč)

A tak musím vymyslet, jak je tam přidělat, aby šly snadno sundat a zastamdát, neboť s nimi už motorky do sklepa nedostanu. Ale zase se tam vleze krásně přilba a ještě zbyde místo.

4.3.2012 – Rychlý výlet do Prahy, návštěva v Bikers Crown. Nakonec nákup dvou výklopných přileb Caberg Duke. Novika, přijatelná cena. Ta se stala ještě přijatelnější po zjištění, že k přilbám je zde zdarma PINLOCK. Do chladného počasí velmi dobrá věc, sklo se vážně nemlží i když funím. Přilba má homologaci P a J, což jsem si vyložil jako že  mohu jet i s otevřenou. Sluneční clona prima, mohla by být o trochu tmavší. Lesklá základní Smart Black  3290,-Kč, na mně neměli, takže za matnou příplatek – 3990,-Kč. Ble….Sedm stovek za barvu, aby na ní byl vidět každý otisk mastné ruky. Jinak se ničím neliší. Když už jsme tam byli, vzali jsme ještě se slevou rukavice Nazran Proviso, abychom si event. neodřeli tlapky. Je třeba si zkusit konkrétní pár a ten si pak vzít. Každá je trochu jinak ušitá a někdy může tlačit či táhnout. Nevýhoda – hodně úzká manžeta, určená asi na koženou kombinézu. Na textilní bundu se stěží vejde.

6.3.2012Objednání 2 ks BT Interkom u firmy WIGISHOP.CZ. I když vím, kde to vzít přímo v Číně, řekl jsem si že trochu podpořím naše prodejce a hlavně to budu mít za pár dní doma. Ouha, spletl jsem se. Ač zboží bylo inzerováno skladem, druhý den přišla změna stavu objednávky s tím, že zboží bude za 20 dnů. Ani za 30 dnů nic a na dotaz odpověď, že zboží bude až koncem dubna -(no už je 5.květen a nic....) Doporučuji objednat rovnou na   http://www.dealextreme.com/p/bt-interphone-handsfree-bluetooth-for-motorcycle-and-skiing-helmet-2-piece-set-35612  za 84,-Dolarů, odtud bych zboží již nejspíš testoval… Dají se sehnat i pod názvem - Shark, GIGATRON apod. Dodatek zde.
 

17.3.2012 – Slunečný je den, musíme jet ven. Výlet cca 203km. Všude na vedlejškách kamínky od zimního posypu. Fuj, fuj.  84ccm tahá moc pěkně  a myslím, že to je tak na hranici možností tohohle podvozku. Jinak naprostá spokojenost. Jen spojka zabírá skoro hned, tak budu muset poladit pružinky  (měl jsem tupoun vysoký volnoběh) . Taky by mně zajímalo, kolik ten motor vlastně točí. Otáčkoměr tam není, budu muset nějaký dobastlit, jen zatím nevím, kam ho dát. Jedno řešení by bylo- vyměnit celou přístrojovou, neb se v Číně vyrábí ta samá, ale digitální i s otáčkoměrem a voltmetrem. Jen ji sem nikdo zatím nedováží.
 Protože jsme se prohodili a panička jela na mém 72ccm, zjistil jsem na spotřebě,  že co jsem připisoval své váze není pravda a že je v tom mém něco vážně špatně. Jeden 84ccm, druhý 72ccm a o 20 kg lehčí jezdec a žral zmetek o 3/4 litru víc. Hned po dojetí jsem vyměnil svůj karbec za ten druhý, abych vyzkoušel, co se změní.

19.3.2012 – Vyndání skútru na dvůr s tím, že ho projedu. Nešel natočit, ani když jsem ho slušně prosil. Asi bych se měl naučit, jak se čínsky řekne „nakopnu tě, neřáde“. A zkoušel jsem to i doslova, pomocí nožní páky… Leč nic, asi nemělo být ježděno. Tak jsem se zase svlékl, hodil do montérek a hurá na to. Byl přechlastanej, zlobil podtlakový ventil paliva. A u druhého, vyměněného karburátoru zřejmě plovák úplně nezavírá palivo, tak se za ty dva dny ulil. Ventil je zákeřný, třikrát jsem potáhl z podtlakové hadičky a ani jednou pořádně nezavřel. Po čtvrté najednou ano a pak už fungoval normálně. Vyndat a nabít vytlučenou baterku, vyndat svíčku a nechat přebytečný benzín a své emoce vyvětrat. Pokud nejde natočit, mrknout na svíčku. Je –li mokrá, nemá cenu to trápit, ale najít příčinu. Ventil nejspíš vyměním, až přijdu na to, který tam je, zda 14 nebo 16mm.

24.3.2012 –  Po krásné projížďce cca 150km uzrálo přesvědčení, že druhou přestavbu je třeba udělat hned. Rychlý telefonát a odjezd do Rudy u Rakovníka, kde následoval nákup celé sady dílů, viz. výše.  Nedělní rozebrání zelené obludy a vyjmutí starých dílů. Radost ,  jak to pěkně a rychle jde od ruky, když se to dělá podruhé. Poskládání pístu a jeho vložení do válce.  A bylo po radosti. Válec nešel do karteru. Přičítal jsem to naváděcím trubičkám, ale po změření šuplérou jsem zjistil, že se průměr válce a otvoru v karteru liší o 0,3mm. Ovládnutí chuti  do něčeho kopnout, pak vymýšlení co s tím. Nejlepší se mi zdálo ucpat díru v karteru hadrem a igelitem i s ojnicí a vybrousit díru pomocí Dremelu a smirkového kotoučku.

26.3.2012 – Telefon Karlovi do Multimoto a rozebrání problému. Rada stočit raději válec než nabrousit brajgl do motoru. Poklepání si na čelo a další vymýšlení, jak  z toho ven jinak. Nakonec poslechnutí rady, vzal jsem tedy  starý válec 50ccm a do soustruhu ho zkusil, jestli se  tam vůbec vejde. (malý čínský soustruh, svůj k svému…). Zjištění že se vejde, pak  následovala redukce otáček na přijatelnou míru. Do válce jsem vložil kus hliníkového plechu aby se na něm neomačkaly pakny. Zkušební záběr a šlo to krásně. Je to litina….
Pak naostro, válec trochu hází a je třeba jej pečlivě srovnat. Nabrousit kudlu a jít na to. Nakonec se dílo  podařilo a o 0,4mm jsem to stočil. Znovu smontování a válec zapadl jako ulitý. Spokojené otření potu z čela. Smontování zbylých dílů, nalití nového oleje a vytlačení krámu na dvůr, abych si vyzkoušel, jestli chytne. Chytil na třetí protočení a hezky vrčel. Při uklízení skútru to mám po malých různě umístěných schůdcích a jak byl bez plastů, všiml jsem si, že se tam motor nějak divně „mrská“. Návrat na dvůr a kontrola, co je zas špatně. Hlavní silentblok motoru…. Tvoří ho slabší trubka od držáku motoru, na ní navlečená gumová trubka se silnou stěnou a to celé jest vsunuto do větší trubky, přivařené k rámu. V mém případě byla guma spadlá a jen kastlík od baterie zabránil jejím ztracení. Tudíž se tam motor mydlil „jak nudle v bandě“. Zkoumání, jak zas tento problém vyřeshit. Rozpůlit skútra. Vyndat (spíš vycloumat) dlouhý šroub, který oba díly spojuje, přední díl jsem podepřel heverem na kolečkách, zadní stojí sám na stojanu. Též je třeba odpojit zadní brzdu.  Opatrně kvrdláním za pomoci láteření na adresu výrobce oddělit oba díly aspoň o kus od sebe, aby se dal silentblok nasadit na menší trubku. Po chvíli snažení jsem zjistil, že nasadit tu gumu na tu pomlácenou a otřepanou trubku je nad mé síly. Dremel, odstranění pomocí brusného kotoučku všech otřepů a  vytvoření náběhu. Plivnutí jedovaté sliny na trubku a hups, už je tam. Pak caplování se s oběma polovinami skútra, aby se dostaly zase k sobě. Natření venkovní strany gumového silentbloku mýdlovou vodou a hned to šlo líp. Nakonec se podařilo i dostat zpátky ten dlouhý šroub a celé to spojit dohromady. Uf. Pohlédl jsem pod červený skútr, jestli tam není stejná závada. Ovládnutí emocí a chuti nakopat, tentokrát někomu. Ano, ta velká trubka má mít vepředu opravdu přivařené VÍČKO. Aby nemohl silentblok vypadnout. Jen u mého zas nějak asi cestou někam zmizelo. Nebo že by tam vůbec nebylo? Je to jasný. Po čtvrteční šichtě šikmáči zametli podlahy v dílnách a co sebrali, šlo v pátek na linku se slovy „přece to nevyhodíme“. No a z toho jsou můj a ty ostatní zmetky. Tak tedy provrtat velkou trubku a vrazit tam dlouhý šroub skrz, aby zůstal silentblok na svém místě.

28.3.2012 – Projížďka na červeném, abych si osvěžil jak to hezky jede a na mém ještě musím vyměnit variátor a řemen. Po cca 30km u pumpy elektrický startér odumřel. Nakopnutí nohou. Po cestě jsem si všiml, že při zastavení málo svítí blinkly. Jinak bez problémů. Po dojetí domů hned zkoumání, co se stalo. Odešla baterka….už po roce. Příčin může být několik:
1. Zvětšený obsah 84ccm už je na ten startér a origo baterku moc.
2. Do sériové produkce se dávají ty největší shity baterky.
3. Špatný regulátor dobíjení, pokud by přebíjel, baterka by se vyvařila a vyschla a udělala pápá.
Zatím jsem neměřil nabíjení, venku moc zima.
Hledání na netu a nákup baterií „  Motobaterie Poweroad 12V 8Ah YTX9-BS „ u  firmy OTOS.cz za krásných 585,-Kč. Druhý den odesláno. Jsou trochu větší než ta původní, ale do Kingway Tanco se vejde akorát. Také má větší kapashitu a tudíž i startovací proud. Mimo to se dodávají nenalité, tak se dají i pár týdnů skladovat. Vzal jsem hned dvě, se slovy- odešla jedna, odejde i druhá. Taktéž jsem nastudoval, co se dělá za baterie do moto, neboť i já jsem znal jen „klasické olováky“ a „pasťáky-gelovky“. Více viz odkaz -  neboť i internet je plný mýtů a polopravd, z nichž některé se můžeme dočíst i na stránkách prodejců.http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf

2.4.2012 – Krátká první projížďka na zeleném, cca 10km. Vypadá to dobře, motor tahá, jen je nutno zajíždět. A to je furt škaredě… Aspoň objednání otáčkoměrů v http://www.tuningstyle.cz/  nebo v http://tuning.shop5.cz kód FKKS629 za cenu cca 280-350,- Kč. Otáčkoměr má průměr 52mm. Hned jsem ho „rozpertloval“ , abych se mrknul na vnitřek. Mezitím jsem nalezl na netu článek, jak na to. (http://www.hubs.estranky.cz/clanky/zajimavosti/otackomery-na-motorky.html)  V podstatě asi stejný budík a potvrdil jsem si správnost své myšlenky. Odebral jsem přepínač, dva trimry a nechal jen jeden- 203 (20k), místo přepínače jsem naletoval odpor 27k. Dle návodu jsem nastavil 3000 ot při 50hz. Zakápnul trimr, vyzkoušel, smontoval a zapertloval. Setřel pot z čela. P.S.- Po namontování a projetí jsem zjistil, že ukazuje moc otáček, asi tak 2x víc. Takže zkusit ten druhý rozebrat a upravit. Chce to nechat na místě jen trimr 503 (50k) a odpor dát cca 15k. Na 50Hz nastavit 1500 otáček a je to. Sice to úplně nechápu, ale….  Hm, pálí to jako dvoutakt, každou otáčku. Zelený kabel připojit k cívce, černá zástrčka… Ještě to budu muset zkoumat, nějak to zlobí, pak to sem doplním. Pokračování zde

6.4.2012 – Instalace bzučáků na blinkry. Protože se nám občas stalo, že jsme za slunečného dne zapomněli vypnout blinkry a signalizační žárovky nejsou skoro vidět, neradi bychom vytvořili nebezpečnou situaci na silnici, zvlášť pro nás. V Kladně v mototechně  u Vinše zakoupeny dvě couvací žárovky se zvukovou signalizací za 58,-Kč/ks. Sundán horní kryt řídítek a bzučák  připojen k předním blinkrům pomocí dvou diod ve smršťovací bužírce. Celé přimotáno izolací ke jednomu kabelu blinkrů. Diody proustném směru tam jsou proto, aby se pravá a levá strana neovlivňovala vzájemně. Funguje to, uvidíme za jízdy. Zelená je zem. Oranžová a modrá +.

   

9.4.2012 – Chvíli hezky, projížďka po okolí Kladna. Bzučáky dobrý, jsou slyšet. Kousek od Rakovníka kvílivý zvuk z motoru. Okamžité zastavení a zjištěná závada – povolený variátor, který jsem tupoun asi málo utáhl) nebo si úplně nesedl a pak se povolil. Silnice prázdné, domů cca 25 km. Mapa doma… Zkusili jsme tažení skútru skútrem. No jo, vím, že se to nesmí. Ale na cestě je ten pohled na věc úplně jiný. Chytil jsem se za spodek otevřeného kufru a pomalu jsme se rozjeli. Z místa to nejde, chce to odrážením získat trochu rychlosti do začátku. Po cca 5km do mírného kopce, kdy jsem si myslel, že ten kufr urvu jsem se pod vrcholkem už pustil, brala mně křeč do ruky. Přeci jen je to váha cca 180kg. Kufr vydržel i když bych tomu nikdy nevěřil. Nakonec po dojetí na hlavní a zjištění, kde vlastně jsme, telefon přátelům, bydlícím 5km od nás. Zapůjčení klíčů na variátor a jeho dekl. Utažení a odjezd domů. Vedlejší škody žádné.

10.4.2012 – Když už jsem se mrzel s utáhnutím variátoru, hned jsem kuchnul taky přístrojovku, abych se podíval, kam se ten otáčkoměr vleze. Zjištění, že nejvíc místa je vepředu, před tachometrem a ukazatelem paliva. Ale tam zas není vidět přes proklatý větrný štítek, který je naschvál prohnutý směrem k budíkům, aby se tam nedalo nic dát. Drbání se na hlavě, kroucení špičkou jazyka a za polohlasného nadávání horečné vymýšlení. Odejmutí větrného štítku. Nakonec s pomocí Dremelu a řezacího kotoučku vyřezání plastu nad tachometrem. Taktéž vyříznutí prostředku větrného štítu a jeho zabroušení. Zhotovení nového štítu z plechu 0,6mm a jeho vytvarování podle vybroušené díry. Zhotovení L profilu na přidělání otáčkoměru. Doladění otvoru a polohy budíku, pak jeho přišroubování.  Připasování a svrtání „kšiltu“ , šrouby  M3x6-8 zapuštěné. Znovu rozebrání a hledání vhodného lemu na okraj kšiltu. Nakonec jsem použil lemovací plastové U, které chrání pilové pásy do pásových pil při dopravě. Nasadil jsem jej, zakrátil na potřebnou délku a celek jsem přetáhl zvenku i zevnitř černou samolepící fólií. Jen pozor na bublinky, jarové vodě je třeba se nebránit….. Sice to není úplně dokonalé, ale plastový lem nespadne a hrana není ostrá jako nůž. A zas tak zle to nevypadá. Otestování za jízdy, viz výše…
Rozpertlování otáčkoměru a jeho přenastavení. Rozebrat jsem jej musel, s výše uvedenými původními součástkami (odpor15k a trimr 20k) nešel už nastavit na míň než 2000ot. Vedle ještě přijde měřič palubního napětí viz. Pest s.r.o .

         
Původní
štítek                                                                                                                                                                        


   

Nový kšilt z plechu 0,6mm, tvarovat podle kolena....

 

Otvor v krytu přístrojů vyřezaný Dremelem.

   

Nový štítek po dokončení.  Šablona na uříznutí lemovky DXF

  

Otáčkoměr po úpravě.  Kšilt DXF a Držák otáčkoměru DXF

Znovu složení a jízdní test. Krása. Otáčky na volnoběh 1000 ot. Za jízdy se drží na 6000 ot/min. Takže asi naladěno správně. Ano, je možné namítat, že na skútru s variátorem otáčkoměr k ničemu není. To bohužel platí pouze u značkových skútrů, kde si výrobce dal práci a pohonnou jednotku celou optimálně vyladil (snad). V případě Čínské produkce jsem naprosto klidný. Nějak to udělej, aby to trochu jelo a pryč s tím…. Dobrý je otáčkoměr při nastavení volnoběhu a pak při ladění váhy válečků variátoru, ev. spojkových pružin. Nebo po překitování, protože jsem vůbec netušil, kde se motor vlastně točí. Kupovat Stage apod. se mi zdá přeci jen vyhozený peníz. Raději je projezdíme. Asi by bylo dobré někde najít povolené otáčky pro tyto motory a jejich optimum. Neobjevil jsem to zatím nikde.  Já si myslím, že to je právě někde kolem těch 6000-7000 ot/min.

20.4.2012 – Dodělání otáčkoměru i u druhého skútru, stejným postupem. Při sundaném sedle test airboxu na 125 ccm. Ta hloupá sací hadice co vede ke karburátoru je jako kámen, teda co tohle je za hmotu…. Pomůže ohřátí horkovzdušnou pistolí a hmota krásně změkne. Ale stejně tam moc nejde. Tanco má vzadu malý žertovný blatníček a hadice sání by ho přitlačila až na kolo. Jinak by asi tenhle airbox šel celkem snadno po troše zlobení na Tanco přidělat. Tvrdí, že je i na Cyborg Zen Tanco 125ccm. Ten má asi delší řemen, tak je tam místo.  Blatník bych docela rád zachoval, přeci jen se tam nahází za mokra míň brajglu. Tak přemýšlím, z čeho udělat sací hadici. Možná hadice k vysavači? Nebo z auta k chladiči? Nebo k bazénu?  Taktéž instalace náporového sání – kus plechu 0,8mm  přišroubovaný k plastu na vstupu ventilátoru. Nápor DXF dvě verze.

 

Jen tak přemýšlím, když zvýším vstup vzduchu do chlazení a výstup nechám tak, jak je původně, nebude ono to náhodou k h…..? Neboť tudy asi víc vzduchu neproteče. Tak budu muset pro experiment dát teploměr, abych se přesvědčil, jestli to „náporové sání“ má vůbec nějaký účinek a jestli výstupní otvory stačí nebo je potřeba je taky zvětšit. Je zvláštní, že se o tom u prodejců nic nepíše, ač náporové sání nabízejí. Jo a taky se konečně uklepal žertovný blatníček na červeném, tak jsem musel spáchat ladnou výztuhu z plechu 1,5mm, aby to tam kruciš už konečně drželo. Na jiných typech, většinou novějších už to výrobcům došlo, že takhle je to blbě. Mají vzadu výztuhu.  Výztuha DXF a podložka DXF ohnout kleštěmi nebo ve svěráku.
 

    

Také jsme se naučili vozit s sebou litrovku benzínu pod sedlem, neboť rozmazlení Kladnem a jeho okolím, kde je pumpa na každém kroku, jsme zjistili, že tomu jinde tak nemusí být a pumpy jsou daleko nebo nemají o víkendu otevřeno. Chvíli jsem hledal malý litrový kanystr na PHM. Našel.  Fuelfriend od 0,5L za 269,-Kč, přes litrový za 350,-Kč. Abych se vyjádřil slovy jednoho kamaráda ze Slovenska, když jsem mu poslal odkaz -" za tieto peniaze nech si to vopchajů do riti." No u toho bych chtěl být....  Pětilitrový kanystr na pumpě stojí 99,-Kč. Takže flašky od zeleného čaje, litrovky, mají široké hrdlo a dobře se tam benzín přelévá nebo i tankuje. A netečou. Což ale doporučuji napřed vyzkoušet.

1.5.2012 – najeto 6607km. Dnes projížďka Kladno- Děčín, 205km. Vše bez problémů, jen u jednoho kufru zas upadlo zavírání, jak taky jinak. Zas to bylo levný… Konečně jsem si jednou přečetl, co se na tom obalu od oleje vlastně píše....Výměna oleje v mém motoru po cca 700km, zkusil jsem MOTOREX-Four Stroke, polosyntetiku 10W40, JASO MA, API SG. Sice asi podle API horší kvalita, Motul je JASO MA a API SL  (API SH, CCMC G5 podle českého návodu). Opět nějak nechápu, jak se prostým překladem do češtiny může olej degradovat o dvě třídy níž. Kdyby to byla houska za 2,50,-Kč...... Napsal jsem dovozci, aby mi osvětlil mé duševní temnoty, tak jsem zvědav.

  

16.5.2012   A zde je odpověď dovozce:

Olej Motul Scooter expert 4T není plně syntetický.Je vyroben esterovou syntetickou technologií což znamená, že do základního ropného oleje je přidán určitý vyšší podíl syntetických přísad. Nicméně oslovení "Syntetický" opravdu neznamená plně neboli 100% syntetický olej ale také to není olej minerální.
Důležité pro vás jsou normy a tento olej plní tyto normy: API: SL,   JASO: MA.

Bohužel Vám nedokážu zodpovědět proč polští kolegové mají ve svém překladu "100% syntetyczny".

Bohužel  otázka proč "čeští kolegové " mají API SH , místo SL zůstala bez odpovědi. Možná se to stejně jako potraviny přizpůsobuje národním zvyklostem.........takže ten "národně přizpůsobený odpad" pak nejde jíst nebo pít.
Takže jestli to dobře chápu, máme oleje čtyři: minerální, polosyntetický a syntetický od většiny renomovaných výrobců a olej "syntetický" - ani ryba ani rak od Motulu.
 

http://oleje.cz/index.php?left=dvoudobe_vykon&page=mot_porovnani   zde klasifikace olejů.

U obou výměna oleje v převodech, olej  Bel-Ray 85W-140 API GL-5, jak jest výrobcem Jonway předepsáno (sice je tam psáno GL-3, ale synchronizační kroužky v převodovce nejsou, aby je to sežralo). Je hustší než ony tubičky od Motulu , takže jsem se mohl vzteknout, jak tam nechtěl natéct. Ale nakonec jsem ho tam dostal pomocí stříkačky. A taky cena hovoří, za litrovku jsem dal 280,-Kč, za dvě tubičky 150ml bych dal 240,-Kč.
Přišly měřiče napětí a jsou krásně mrňavý.

            

Objednány ještě teploměry z http://www.shop-elektro.cz/teplomery-meteostanic/teplomer-s-externim-cidlem-ht-02/  typ HT-02 s externím čidlem  -50 až +110 st.C. Cena 116,-Kč/ks. Jen čidlo je jiné, pro mne lepší.

 Oprava kufru (obou) kusem plechu tl.0,8mm a přišroubováním skrz víko.

  
Pohled zevnitř

 
Pohled zvenku po sundání odrazky


Také praskl podsedlový prostor, asi zámek sedla na něj tlačil
. Výztuha z plechu 1,5mm na celou výšku prostoru a trhací nýty. "Tě'taj" plasty vůbec nějak rády praskají. Vybroušena drážka, aby měla osa sedla prostor. Pod přední část kufru jsem dal výztuhu z 3mm plechu, neboť se v místě přišroubování  začal pod vahou jezdce bortit a prohýbat.

              
 

 Výztuha sedla DXF a podložka DXF z 3mm plechu pod přední část

 Ulomené očko na krytce nádrže. Malý kus plastu za cenu 280Kč na Baotian motors i Skútry-levně, opraven zase plechem 0,8mm. Sehnat se dá dnes u Capirelli na skútr Imola za 110Kč.

  


packa nádrže DXF


1.5.2012
– najeto 6717km  Projížďka 110km, před jízdou utažení spodního plastu kolem řidítek, celkem na třech šroubech. Dělalo to hroznej kravál za jízdy jak se to klepalo. Jeden samořez  povolený, druhý rovnou v plastu stržený. Nahrazen delším. Po 3km odešla i druhá baterka, takže úvaha "odešla jedna, půjde i druhá" byla správná. Sice slabě svítila, ale na startér už neměla sílu. Vyměněna.
 

10.5.2012 - Tak dnes konečně přišly ony interkomy. Pravda, jen o dva měsíce později, ale zato jiný typ, aniž by se prodejce obtěžoval mne na to upozornit. Sice obrázky už na webu vyměnili.....

Objednány byly tyto:

  

Přišly tyto:

   

Jak jsem hned zjistil, bude asi trochu problém s montáží na Caberg Duke, už kvůli tvaru helmy, která je zrovna v tom správném místě "zlomená". Držák vlastního zařízení je pouze šroubovací, což je dobře, nevím o nikom, komu by pouze nalepený BT interkom na přilbě držel déle než 14 dní. Protože plasty jsou klouzavé, asi bude dobře pod držák nalepit kus oboustranky, aby se nemohl posouvat. Po zkušebním přiložení sluchátka s mikrofonem mám pocit, že mikrofon budu mít tak někde u stoliček, nožička se mi zdá krátká. No jo, asi by to chtělo originál BT Caberg, vše hezky v přilbě,  ale za ty peníze (1790,- za kus, nejlevnější...) dík, nemám zájem. Zatím si nejsem jist, že otočné kolečko pro regulaci hlasitosti je dobrý nápad, zvlášť pokud bude někdo používat i MP3 přehrávač. Krátké otočení kolečka totiž posune přehrávání o jednu skladbu vpřed či nazpět a pro regulaci je třeba držet v krajní poloze déle, načež se hlasitost docela rychle mění. A v rukavicích nevím, nevím. Test spojení s druhým typem, který má kamarád bude odpoledne, jestli se najdou. S telefonem komunikuje bez problémů, spárování také v pohodě. Český návod je opravdu velmi stručný a krátký výtah z originálního.  Obrázky černé a naprosto nečitelné.  Při nabíjení jednotky svítí červená dioda, po nabití zhasne.
Tak test "tady orel, tady orel" s druhým typem interkomu proběhl úspěšně, oba systémy se najdou. Potěšující zjištění. Teď nainstalovat do přileb a hurá na silniční test. Nakonec jsem to do přileb nacpal za pomoci neslušných slov, Duke naštěstí má i držák na mikrofon pod výstelkou a vychází i do místa pro něj výrobcem vyhrazeného. Jen mikrofon a molitan je zbytečně velký, jak na tlachání politiků. Furt mně tlačí na pusu.. Držák na vlastní BT se sice tvarem ani vzdáleně neblíží tvaru přilby Duke (která je zbytečně tvarově odskákaná), ale jakž takž tam drží. Pak je budu muset upravit. 
A hlavně vlastní BT v držáku moc nedrží, podařilo se mi ho při nasazování přilby vyháknout, naštěstí zůstalo viset za kabel. Chce to ostrým nožem vyškrábnout barvu z koutu na zajišťovací pacičce a trochu víc ji napružit, pak je to lepší.

12.5.2012 - Nakreslil jsem elektrické schéma pro skútr Kingway Tanco 50ccm.  Soubor je DWG a jednotlivé barvy drátů jsou rozdělené po hladinách, aby se daly snadno filtrovat. Schéma jsem obkreslil ze stránek www.mortch.com , ale zatím jsem neměl čas na jeho kontrolu. Něco je tam asi trochu jinak, naše skútry nemají a nikdy neměly omezení rychlosti a nenašel jsem spínač na policajta, je tam po delším prohlížení i pár jiných chyb. Postupně opravím a doplním.
Tanco DWG , TancoPDF barevne, TancoPDF černobílé. Schéma lze jistě použít i na jiné typy skútrů (Cyborg Zen Tanco, MP Korado Via atd.), je editovatelné.
Edit 24.5.2012 Otevřel jsem panel s budíky, jen tak pro kontrolu barev drátů a málem mi slezly nehty. SKORO NIC NEPLATÍ!!!! Zřejmě se při pojídání psů, koček a rýže ztratí barevné vidění. Tudíž si celé schéma mohu vetknout do .... nebo vytisknout na měkčí papír a použít na obvykle nejmenší místnosti v bytě.  Pominu, že kde je ve schématu v konektoru kabelů sedm, ve skutečnosti jich mám jen pět. Až budu mít čas odplastovat celej krám, překreslím. Naše smrtky mají rok výroby 2007 nebo 2008.

21.5.2012 - najeto 7134km  Komunikace vyzkoušeny, opravdu to funguje. Po mírných úpravách to docela drží i na přilbě. Dosah při přímé viditelnosti bude někde kolem 400 m, s pevnými překážkami se zhorší. Ale na jízdu s batůžkem i na dvou moto bohatě. Po ztrátě signálu je interkom většinou schopen  komunikaci znovu navázat po zkrácení vzdálenosti. Jen se nám zatím nepodařilo zprovoznit komunikace "do trojky" se starším typem. Spolu na sebe "vidí" všechny tři. 25.5.2012- Tak zprovoznit ty tři dohromady jdou, jen ten starší typ těm novějším neumí dát povel k zahájení či ukončení komunikace. Z obou nových si na ten starší typ můžu pípnout a dovolám se a nové typy mezi sebou taky. Lepší než nic.
 Bohužel multifunkční  tlačítko  na zapnutí, vypnutí a zahájení či vypnutí interkomu je zároveň s okolním plastem, takže za jízdy dá docela práci se na něj trefit. Udělat ho vystupující by zřejmě byla moc myšlenka. Zřejmě vylepšení až další verze. Zase za ty peníze je to docela dobrá koupě, vydrží li to tak delší dobu fungovat. Digitální filtrace šumu a hluku funguje také celkem obstojně a i srozumitelnost je dobrá. Nevýhoda je nutnost stále odpojovat mini USB konektor sluchátek při nabíjení, což jemu i kabelům zřejmě dost zkrátí životnost. Starší typ má nabíjecí konektor mini USB zvlášť (samozřejmě jiný typ) a sluchátka s mikrofonem se připojují Jackem 3,5mm, kterým se strefíme i poslepu. No nic, pokrok je pokrok. Také jsem koukal na Dealextreme a tam už mají také tyto interkomy za 105 dolarů. Ale prodávají i po jednom. Je to jen můj dojem, ale zdá se mi, že srozumitelnost je lepší, než u staršího typu.
 

Odstávající jednotka Pohled zespodu Jednotka na přilbě

 

Reproduktor v přilbě Obrovský mikrofon a jeho  držák v přilbě Nalepená nožička na komunikaci

                                              

21.5.2012 - Najeto  7574km . Tak utopené tlačítko komunikace  je opravdu na houby. Blbě se to v rukavici hledá, to snad udělali šikmáči schválně. Náprava téměř dokonalá- měkké, samolepící nožičky z průhledného plastu, které rozměrem náhodou pasují přesně. Jen nevím,  jak  dlouho nalepené na komunikaci vydrží. Pak přijde ke slovu asi chemoprén.
Párkrát krásná projížďka na sever Čech, počasí nám teď moc nepřeje. Inu pustil jsem se do kontroly, drobných oprav a dodělání voltmetru a teploměru. Celej skútr jsem odplastoval a udělal z něj "holátko". Fuj, to je škaredá věc bez plastů... Zase se ke všemu pěkně může. Nastavil jsem ventily, opravil pár stržených šroubů v plastech, neboť prasklé sloupky  ve výrobe šikmáči rovnou stáhnou vrapem, aby to aspoň trochu drželo, nebo dali delší samořez. Vhodné na opravu jsou staré teleskopické antény, nebo jiná vhodná trubička. Též jsem obkreslil proklatou elektriku tak, jak skutečně je. Docela se liší od původního schématu. Pak mne napadlo se podívat, proč se nám kufry za jízdy tak strašně klepou. Sundal jsem víčko nádrže, ze kterého již poněkolikáté slezla těsnící guma, odmontoval jsem plech, na kterém hliníkový nosič drží. Jedna matka upadla hned, neboť je vylomená. Celej držák je rozlámenej, všude praskliny. Naprosto tupej výrobce to celé udělal z plíšku 1,8mm, a při té obrovské páce, kterou na to kufr působí je zázrak, že to bez jakékoli další výztuhy vydrželo tak dlouho. Když jsem zjistil, že celé elektrické schéma je jinak, vyházel jsem vzteky doma všechen čaj, teď vyházím asi i všechnu rejži.  Nevadí mi tolik, když se díl dá odmontovat a nahradit jiným nebo vlastní výrobou, ale tady je ten rozlámaný díl přivařen k rámu, což s sebou nese komplikace. Navíc se držák nosiče v klidu dal prodloužit až na konec rámu, měl by vetší oporu a tak snadno by se neulomil. Zas moc myšlenka. Musím vytvořit oba díly nové, nejlíp z plechu 2,5 nebo 3mm a nějak ten základ k rámu přivařit. Původně jsem myslel, že ten horní díl bych jen nějak vyztužil, ale všude má praskliny, tak bude líp udělat ho též nový. Na druhém skútru je to stejné, takže hned dvakrát.
Předělal jsem též na svém přední blinkry nahoru, na řidítka, protože jsem vyšší postavy než panička a neustále jsem si jimi při větším otočení řídítek narážel do kolen. Původně jsem je chtěl dát dopředu na kapotáž, ale tam by skoro všude šly zároveň nebo přes obrys a byly by docela na ráně. Ani by mi nevadil ulomený blinkr za pár korun, ale vzal by s sebou celou kapotáž a to už je  finanční rána a nedá se zas tak snadno sehnat. Jen pozor, pokud by mne někdo následoval, oblouky na vrchu plastu nejsou stejné, jeden blinkr jsem musel trochu vypodložit vzadu.

9.6.2012- Najeto 7731 km .Testovací jízda po opravách nosičů kufrů, teď drží jako přibité. Vytvořil jsem z plechu 2,5mm nové kozlíky a přivařil je k rámu. Motor a variátor jsem chránil namočeným prostěradlem, aby nebyly všude stopy po žhavých kuličkách. Horní držák jsem vyrobil též z plechu 2,5mm, závitová pouzdra jsem bruskou vyřezal ze starého držáku a na soustruhu zarovnal a odpíchnul původní zbytky plechu. Pak jsem vše na sucho sestavil a poznačil si polohu závitů. Je to na každém skútru trochu jinak. Přivařit pouzdra byla pak otázka chvíle. Natřeno základem a černou barvou. Tak mně napadá, jestlipak čínština vůbec má výraz pro základní barvu?

  
Praskliny na původních kozlících nosiče

 
Praskliny držáku nosiče                                                                                   Nový, silnější a prodloužený kozlík nosiče z plechu 2,5mm
 

Zde je krásně vidět bezmyšlenkové kopírování nebo mizivá mozková činnost v tom Jonway Italia. Nemusím být zrovna Einstein abych uhodl,
 že při tomto systému posouvání zátěže dál a dál od původních krátkých kozlíků, navíc ze slabých plíšků, bude celek velmi pružit, až se to
prostě uklepe a rozláme. Přitom stačilo prodloužit kozlíky až dozadu, aby nosič získal delší a větší podporu, přidat jeden šroub a je to. Ano, je tam psáno max. váha 5kg.  Samotný kufr má 2,7kg..... I kdyby byl prázdný, stejně se ulomí. V této souvislosti jsem vzpomněl větu jednoho kamaráda. "Co v tom furt šťouráš? Ty to nemáš spravovat, ale jezdit 5000 km a pak to zahodit a koupit novej".

 


Nový nosič, zatím bez sloupků

 Smontováno,svařeno, jdeme dál. Nainstalovaný teploměr, displej zatím jen provizorně nalepen na suchém zipu na palubce. Metrový kabel k čidlu jsem prodloužil slabou kulatou dvojlinkou a zasmrštil bužírkou. Teploměr se rozladil asi o 0,5 stupně, což je pro naše účely zanedbatelné. K displeji jsem dal na krátký kabel cca. 10cm dvoupinový konektor z PC nebo modelářských serv, aby šel odebrat při výměně baterií a nebo při sundání palubky. Rozebral jsem plasty kolem válce a zkoumal, kam dát čidlo. Snadno by šlo přidělat, na válci je jeden zbytečný nálitek, ale muselo by se s tím počítat už před montáží válce a udělat tam závit. Nakonec jsem z měděného zemnícího pásku vystříhal a vytvaroval držák a dal ho pod jeden šroub válce na druhou stranu, než je ventilátor.


Čidlo s držákem

 Čidlo jsem zasunul nasucho, ani jsem nedával silikonovou vazelínu. Celek jsem přetáhl širší silikonovou bužírkou, která vede kolem kolena sání až ven, aby se drát nemohl o horký motor přismahnout.  A hurá testovat. Nevím, jak moc teploměr kecá, ale za jízdy se teplota pohybuje mezi 80-90 stupni, po zastavení ze svižnější jízdy teploměr doleze i na 110 stupňů. Někde jsem četl, že je dobře po zastavení nechat ještě chvíli motor běžet, aby se dochladil. Něco pravdy na tom zřejmě bude. Zatím jsem nezkoušel sundat "náporové chlazení" a otestovat to bez něj, to až příští týden. Potěšující fakt je, že teploměr za 115 Kč funguje!!!  P.S. dá se koupit i zde- http://www.hutermann.com/eshop/001/produkty/hobby-dum-a-zahrada-od-41/teplomer-digitalni-s-externim-cidlem-rozsah-mereni-teploty-50-az-110c-typ-ht-02c-cerny  Bál jsem se toho trochu, protože kabel od čidla vede spolu s celým svazkem kolem kabelu ke svíčce, myslel jsem, jestli to nebude rušit, Ale v pohodě.
Další test jsme dnes podnikli s variátory. Zkusili jsme si na ně po jízdě sáhnout a byly velice horké. Udělal jsem trychtýř, aby do něj proudilo víc vzduchu. Sundal jsem ten krátký gumový kousek kterým saje, vydloubnul jsem deklík zepředu, má jen 4 docela malé dírky. Na jeho místo jsem našrouboval uříznutý vršek z PET lahve od Nestea 1,5 L, úplně přesně tam pasuje. Má nahoře trochu jiný, lepší tvar než láhev od mléka.  Zepředu jsem trychtýř provizorně zakryl kusem jemnějšího pletiva, aby si to nemohlo nasát nějakej větší brajgl ze silnice. Zkoušeno na našich dvou stejných skútrech a prokázáno. Trychtýř opravdu sníží teplotu variátoru a to rukou poznatelně. Testovali jsme prohazováním mezi skútry a ten, který měl trychtýř, měl vždy nižší teplotu. Lepší chlazení variátoru asi také trochu zlepší chlazení motoru. Nakonec i 125 ccm motory mají, pokud se nemýlím, varec chlazený přímo ventilátorem motoru. A za ty prachy..... Jen zatím nevím, co to udělá za deště. Pak by asi chtělo vytáhnout nějakou hadici s trychtýřem až nad přední kolo. Místa je tam dost.

   
Náporové sání variátoru.... skoro jak od  *araku nebo *tage5  :-)

Také jsem "přecejchoval" tachometr, aby přestal kecat o +10km. Rozebral jsem ho, nastavil ručně na 40km, podržel otočný systém a sejmul ručičku. Tu jsem přesadil o zhruba 10km na třicítku. Teď to ukazuje  mnohem přesněji. Testováno podle navigace a buzertabulí.  Jen mám pocit, že se dost zvětšila nelinearita, kolem 70 km se mi zdá, že to naopak podměřuje. To ještě budu muset prozkoumat.

14.6.2012- Dodělání celé přístrojové desky. Otáčkoměr zůstal, kde byl, jen jsem do 0,8mm plechu pro něj udělal otvor. Už jsem ani nebyl překvapen, že je vše nesymetrické, takže zrcadlení v Autocadu je v podstatě na ...... Další dva obdélníkové otvory jsou pro teploměr a voltmetr. Za hlavní krycím panelem je ještě subpanel, který drží oba přístroje. Teploměr je pouze namáčknutý, voltmetr je na dvou šroubech M2x 14mm. Nabízelo se přišroubovat desku s plošnými spoji rovnou mezi dvě matičky M2, ale problém je, že spoje vedou těsně kolem otvorů a došlo by ke zkratu. Prostrčil jsem skrz subpanel šroub a utáhl ho matkou. Na to jsem uřízl z vhodné plastové trubičky (brčko,tyčka od lízátka apod.) distanční sloupky, (měly by jít volně nasadit) na ně nasadil desku a celek utáhl plastovými trubičkami s menším otvorem, aby šly na šroubek našroubovat. A je izolováno. Vystříhal jsem ze slabého plastu krabičku a tu nasadil na voltmetr a opatlal silikonem. Dvě řady vodorovných zápalů jsou na subpanelu proto, aby šel vyhnout a eliminoval tak tloušťku šroubků, rámečku teploměru a čirého Axpetu. Na vrchní panel jsem zezadu Mamutem přilepil kus Axpetu 1mm nebo jiného průhledného plastu, aby za deště nebo při mytí motorky k měřičům nemohla zeshora voda. I na voltmetr jsem přiletoval konektor, tentokrát "Print konektor " z Gesu, aby šel celý horní panel odpojit a sundat. Protažení a připojení všech kabelů a hotovo jest. Asi bude dobře i plastový kšilt podlepit nějakou těsnící gumou, aby tam zepředu za jízdy v dešti nemohl vodu zafoukat nápor vzduchu.

    
Subpanel

  
Horní panel

   
Palubka, zatím bez kšiltu                                                                                   Distanční sloupky z plastu

    
Print konektor                                                       Krabička kolem voltmetru

16.6.2012- Najeto 8090 km - Výlet z Kladna do Mladé Boleslavi a okolí, cca 215km. Testování voltmetru a teploměru. Voltmetr dobrý, jen na sluníčku není nijak dobře vidět. Což zas tak moc nevadí, není to přístroj, na který by bylo nutno neustále koukat a po vjetí např. do lesa je vidět dobře. Asi by pomohl kousek kouřového plexi před displej. Spíš mně zaráží, že ukazuje za jízdy 14,6 - 14,7V ve větvi, kde je připojena baterka. To mi připadá docela dost, při tomto napětí už by baterka mohla plynovat a pak je jen otázka času, než se vyvaří a umře. U osobních aut je napětí palubní sítě většinou 13,8V-14V. Teploměr ukazuje velmi dobře. Dnes byl opravdu horký den a i za jízdy se teplota držela kolem 95°C, po zastavení zmizel údaj.....+110°C ,což asi tomu motoru moc dobře nedělá. Bylo znát, že když se jelo pomaleji, teplota byla kolem 90°C a při plném plynu až 97°C. A v létě budou i teplejší dny. Stejně tak je znát, když se vjede do chladnějšího lesa. Škoda, že to nemohu porovnat s originální 50ccm, jestli se ten větší obsah hřeje víc a o kolik.
 Po ujetí asi 180km jsem viděl, že můj kufr nedrží zamknutý, Pomohl gumycuk, který s sebou vozíme. Dva kilometry od domova odskočilo víko kufru i paničce, stejná závada. To už jsme pomalu dojeli. Naštěstí jsem si schoval ze starých kufrů zámky, překvapivě skoro stejné. Výměna byla záležitost pár minut. Žertovná konstrukce zámku ve spojení s "kvalitními " plasty způsobila, že se kovový aretační kus zámku utrhl i s plastem a protože je na pružině, vystřelil někam do pr...yč. Během jedné jízdy u obou!! Krásná práce. Starší generace si určitě budou pamatovat, že - "komu neni vzájemné rady, tomu není hospodářské pomoci". V praxi to znamená- dbej dobré rady přátel a nekupuj kufry "těťaj", i když jsou tak levné. Pokud už je máte, nepoužívejte je. Tedy aspoň ti, kdo více jezdí. Možná by z nich šel udělat malý pařník na něco k jídlu nebo mobilní toaleta... Jedině koupit GIVI, KAPPA nebo jiné značkové kufry a odpustit si mrzení se s levnými čínskými zmetky. Neboť když už kufr od motorky nehodlá upadnout celý, aspoň se rozláme.


Vlevo starý zámek, vpravo ten nový, už bez aretace

23.6.2012- Najeto 8368 km - Počasí nám přálo, krásný výlet do Vlašimi, kam to podle slov nejmenované osoby mělo být 80km. Neprověřil jsem informaci...je to od nás 110km a zpátky jsme se vraceli jinudy, přes Sedlčany a Nový Knín. Celkem 280km... V neděli ráno jsem myslel, že už nevstanu, jak jsem byl rozlámanej. Jinak dobrý, povolila se na červeném pouze pacička , která drží uprostřed přední kapotáž a někde se ztratila. U červeného při rozjíždění začalo už vloni něco občas pištět, jak začala zabírat spojka a přestalo to , když se spojka přestala protáčet. V neděli jsem rozebral spojku a smirkem obrousil trochu obložení. Vypadá to, že pištění zatím přestalo. Pacičku jsem vyrobil novou a namontoval.

25.6.2012- Malá ekologická úvaha- Koukal jsem na motorkari.cz a četl si o elektroskútru Akumoto 300/L45 za pouhých 38 000,-Kč. Zajímavé a poučné. Dojezd deklarovaných 45km. No, nic moc. Pak mně napadlo vzít kalkulačku a počítat. A začal jsem se nahlas smát. Cena Kingway Tanco byla 17 000,-Kč + kufr, rukavice pro začátek a přilba Yohe. Rozdíl ceny je tedy 21 000,-Kč. Při dnešní ceně benzínu cca 37Kč/L to znamená, že za rozdíl ceny 21 000,-Kč mám zhruba 565 litrů benzínu na které při spotřebě 2,8l/100km ujedu s Kingwayem pokud dobře počítám asi 18 000km. Co k tomu dodat, podpora ekologie je zde opět více než zjevná..
Stejně jako článek na jiném webu, popisující systém START-STOP , který byl na dvou 125ccm testovaných skútrech, jednou zapnutý, jednou vypnutý. Celková úspora ve městě podle článku na 146 km byla asi deci benzínu. Tudíž o ničem. Jen mně tak napadlo, jak taktně nám výrobci tohoto nesmyslu zřejmě zamlčují. jak brzo asi půjde při tomto systému do pekel baterka,relé, startér a nejspíš celý věnec . Pokud tyto díly ovšem nejsou vyrobeny z nějakých špičkových materiálů a o to samozřejmě dražší... A v zimě u auta (světla, topení, zadní okno) na krátké trase to bude teprv žůžo, až na pár kilometrech  vymlátím za tři dny baterku neustálým startováním.

26.6.2012- Vytvořen držák na navigaci. Máme TomTom One, bez Bluetooth. Navigaci speciálně pro motorky za 6000,-Kč ať si výrobci nechají. Nechápu, že jak něco začíná na M..(otorka) hned se neví, co za to chtít. Mnohem mazanější a levnější je koupit taštičku HAMA-86961, kterou pro nás připravila Hama za lidovou cenu 280,-Kč. Je uvnitř měkce vystlaná a má posuvné výstelky podle velikosti navigace. Předek je průhledný, celé je to na zip. Jen je nutno dokoupit či vyrobit vlastní držák za řidítka. Mám držák od  Pocket PC Mio, určený na jízdní kolo, takže jsem jen dodělal držák na zrcátko a naklápění.

    

                      

29.6.2012- 4.7.2012 - Najeto 9065km -Výlet za přáteli do Prostějova, podle mapy.cz cca 285 km, celkem jsme najeli 704km. Dali jsme to na dva dny, tam i zpátky s přespáním pod stanem v lese. Krásná cesta, jen horko na padnutí. Navigace nás po zadání nejkratší cesty vedla místy lesem a dokonce i 2km po louce, ale projeli jsme všude. Překvapivě nic neupadlo, nic se nepokazilo, skútříky spokojeně vrčely i v tom horku. Na teploměru místy i 97 stupňů. Ale motory se uchladily celkem v pohodě a teplota dál nelezla. Na navigaci v tašce není ve dne skoro vidět, ač jsem měl jas na plno. Chce to udělat kšilt z něčeho měkkého, o co se člověk nezraní a co bude držet tvar.  Po cestě zpátky jsme prověřili za bouřky vodotěsnost tašky na navigaci. Úplně vodotěsná není, zřejmě je určena hlavně k použití v poloze naležato, trochu vlhka se tam dostalo, ale nic kritického. Systém držáku napáječe na navigaci se velmi osvědčil, bez přidržování pružinami čas od času adaptér ze zásuvky vypadl. Řešení je použít jen kabel do PC s USB na konci a malý adaptér 12V /USB. Ten se udrží a nevypadává.

Trochu mimo mísu- Kolega , téměř čerstvý vlastník skútru MP KORADO Raptor začal mít nedávno  po cca 2000 km potíže s úbytkem oleje a z výfuku smrděl a kapal olej. Skútr v záruce, inu dal ho do servisu. Dostal ho po týdnu zpět, s tím, že "odborníci" vyměnili pístní kroužky a vyčistili výfuk. Samozřejmě se situace po nějakých třech týdnech opakovala, takže znovu do servisu. Tam milý skútr údajně poslali někam na zkoumání..... Zřejmě jsou to skuteční profesionálové, protože i malé dítě napadne, že vyměnit jen kroužky, pokud to žere olej už po dvou tisících je volovina. Když to žere olej, bude podrápanej i válec (nejspíš od uštípnutého kroužku) a to bude asi hlavní důvod. Já chápu, že je jim zatěžko vzít za nějakých 600,-Kč ( na krámě, pro servis tak za 400,-) celý komplet, tj. válec, píst a kroužky a udělat práci pořádně a rovnou. Docela jsem zvědav, za jak dlouho se ten skútr vrátí z toho velikého zkoumání a jak bude znít diagnóza. Naštěstí jsem v tom já měl jasno od začátku. Staré přísloví praví- když chceš něco udělat dobře, udělej to sám. Nikdy naše skútry servis neviděly a taky ho nikdy  zevnitř neuvidí. Jednoduché počty-- za jednu garanci (cca 600-800Kč), kam nepůjdu, mám válec i s pístem a kroužky. A skoro i nový olej. Máme dva skútry, jedna garance 1600,-Kč. Když nepůjdu na 4 garance, mám téměř na celý kompletní motor se vším všudy (za 6850,-).
O 14 dní později- nakonec byla prasklá hlava....sice nemilé, ale na záruku vyměněna.

21.7.2012 - Konečně jsem se dostal k otáčkoměru, respektive k jeho předělání a  přecejchování. Na skútr je opravdu 8000ot/min málo. Chce to jen předělat stupnici na rozsah do 12 000ot/min a zkalibrovat. Stupnici jsem vytiskl na laserové tiskárně HP4L. Na normální papír jsem poprvé vytiskl stupnici, pak na to samé místo přilepil izolepou trochu větší kus samolepící folie( i s papírem ze zadní strany) a znovu pustil tisk. Netuším,  jak dlouho na folii vydrží laserový tisk, tak jsem přes něj ještě nalepil širokou izolepu. Vystřiženo nůžkami. Starou stupnici jsem chtěl umýt toluenem, respektive pouze čísla a čárky. Bohužel to s sebou vzalo i ten bílý podklad, až zbyla jen čirá hmota. Nevadí, stačí na ni trocha vody s jarem a rovnou přilepit novou stupnici. Při té příležitosti jsem zjistil, že v otáčkoměru mi svítí ze 6 SMD diod už jen dvě. Díky otřesům vznikají studené spoje. Chvíli jsem to zkoušel různě proletovat, ale rozsvítil jsem jednu a zhasla druhá. Naštval jsem se a odstranil z desky všechny součástky. Na jejich místo jsem nalepil dva ks SMD LED pásku , každý se třemi diodami. Sice to nesvítí tak dokonale plošně, ale zas je klid. Pak jsem pomocí tónového generátoru a multimetru s měřením kmitočtu nastavil otáčkoměr až do 12 000 otáček. A funguje to velmi dobře. V začátcích mně nějak nenapadlo, že ten motor točí (aspoň v naší konfiguraci) normálně za jízdy  8500 ot/min, někdy až k 9000 otáček.

Pokračování strana 2