od 17.1.2013 do 25.8.2013
část 2 ;
část 3 ;
část4 ; důvěrně zvaný "Žrallok" (Alias s mírnými odlišnostmi -pokud se nemýlím - MP KORADO ADVENTURE125, Zipp Quantum 125, Yuki Matrix 125, Znen Adventure II 125,VUKA scooter a dalších asi 15 názvů) - prostě noví mazlíci do rodiny. (Jinak řečeno - Stavebnice skútru typu ARR (Almost ready to run) - po česku dodělej doma.) Navigace , denní svícení , digitální tachometry , napájecí adaptéry USB
17.1.2013 - Už zítra budou.... Jak jsem již psal, věnovali jsme se s kamarádem Ivanem (taky skútrařem) průzkumu trhu v okolí i na netu. Vytipovali jsme pár zajímavých kousků, co by stály za obhlídku. A tak se i stalo. Hledali jsme skútry větší, aspoň na 13" kolech. Bylo pár favoritů, třeba na Skutrmanii chválený Maxon Ardour 125, potom zmíněný Rallox Adventure 125, líbily se nám i JiaJue Vitality 125 a WNG 125 Apache, Znen Adventure II a KM či Kentoya Eagle King 125. Vyloučili jsme všechno, co má vzadu buben. Zbyl Maxon , Rallox a JiaJue. U Apache sice dovozci klamně
uvádějí hydrauliku, ale vzadu je buben, což je na fotkách vidět. Navíc 12" kola
už nechci. Přední blinkr svítí kamsi do země a zadní nosič není z hliníku, jak
bychom čekali, ale z plastu. Takže ne. JiaJue Virtuality docela pěkný, jen
prodejců velmi málo a obávali jsme se , jak to bude s náhradními díly. Tedy
konkrétně s díly pouze pro tento skútr, to znamená plasty, světla a tak. Shodné díly motoru a variátoru koupíme
všude... Navíc prodejce daleko a je to stejný výrobce jako MAXON, takže také ne. K porovnání jsme přistoupili takto:
Výhoda Maxonu by pro nás byl právě plnící otvor vepředu. Když jedeme s bagáží přivázanou ke kufru, nemuseli bychom při tankování bágly odvazovat. Jenže ouha, Maxon žádný nosič a tím pádem ani kufr nemá.... a tím tato výhoda padá... navíc mít pořád zapatlaný předek od benzínu - nic moc, pod sedlem to není tak vidět. Hnusnej výfuk, no s tím se člověk asi snadno smíří, dá se časem koupit jinej. LED blikny se dají také předělat, stejně jako koupit jinou palubku a další drobnosti...Hlavní důvod byl malý prostor pro nohy. Mám tlapky 10 a stěží jsem je nacpal do jim vymezeného prostoru a ještě mi malinko koukaly do boku a nemohl bych s nimi pohnout ani o kousek. A jezdit s nohama vykroucenýma ven- to tedy opravdu ne. Chápu, že nic není dokonalé, ale tohle se trochu vymklo. Led zadní světlo bude asi vidět i za dne a v noci tím spíš, ale blinkry si nejsem tak jist. Sám vím, jak to je na slunci v létě. Navíc cena 28 990 je fakt dost. Takže s verdiktem Skutrmanie, že to je "bestseller každým coulem" až tak úplně nesouhlasíme. No, ale zase - kdybych ho dostal na testy a on mi pak zůstal doma...kdoví :-)1.4.2013 - Jak jsem o tři měsíce později četl diskuzi pod článkem, jen se mi potvrdily mé domněnky..... Tak mazlíci jsou doma. My máme starší typ,
Ivan má novější. Nebylo už z čeho vybírat, zbylo jich 5 u dovozce a tři jsme
koupili my. Na první pohled se od sebe starší a novější typ liší pouze blinkry v
zrcátkách a jiným výfukem. Ale správně jsem tušil, že to nebude všechno a o dva
dny později se to potvrdilo. Jiný háček na přilbu, jiný box pod sedlem, novější
má EGR ventil, má i vevnitř jinak udělanou přední masku se světly. My máme
na starších regulátor dobíjení vepředu pod řídítky, nový má regler pod podlahou.
Chápu, kratší vedení, ušetří se dost drátu. Jen nevím, jak to bude až tam nacáká
voda. U našich v návodu je nakreslená kontrolka na zvonící mobil. Nedělá to nic.
Ani nemůže, nic tam totiž není!!!,
jen to sklíčko...
Asi se zapomnělo. U novějšího po zapnutí
klíčku kontrolka problikne a nějak to funguje. 15.1.2013 Po celkovém rozebrání, kontrole a opětovném složení mohu zkonstatovat: na první pohled vcelku dobrý, některé drobnosti se nepovedly v Číně, něco se nepovedlo tady, protože konečná montáž se dělá v Česku, jen nevím co přesně. Je třeba to celé rozebrat a udělat tzv. "holátko" - spasovat pořádně plasty, sem tam něco obrousit , opilovat nálitky, vyměnit pár stržených šroubů. Naštěstí je většina čínských šroubů pevnosti asi tak 2.2 a tak se strhne spíš, než ten závit v plechu nebo pouzdru. Další opravy budou, až zas najdu, co je špatně. Šestero majitele Čínského skútru 1. Nečekejte jednu věc
rovnou
Pár zapadaných kousků po montáži. Komu by vadilo, že to tam bude drnčet. Dost mně zneklidnila ta samojistná matka, protože vím, že je ze šroubu řídítek, Nezbylo, než se přesvědčit, že je tam jiná a tahle je jen náhradní. Velmi bych uvítal elektrické schéma , ale výrobce jej nedodává. Budu si ho zas muset nakreslit. Alternátor je tady třífázový, přední žárovky klasika, ne halogen - 2x 35/35W. Chybí světelná houkačka. Hned při rozebrání byla stejně, jako na padesátkách dodělána akustická indikace blinkrů. Stávalo se nám, že jsme je zapomněli vypnout. Také hlavní stojan bude asi potřeba trochu upravit, dozadu se moc nepřeklopí. To je příjemné když se z něj skútr sundává, ale stačí do zaparkovaného skútru zezadu lehce drcnout a spadne sám, což už tak prima není. Zas by se dalo vydělat na prodeji plastů. Za hlavní (doteď nalezené) závady považuji: Guma podlahy se stále odchlipuje, je krátká - bude řešeno kovovou tuningovou podlahou. Podlaha dxf
A docela mně pobavilo, jak šikmáč opět zřejmě podle nějakých fotek okopíroval kus plastu kolem sedla, aniž by chápal jeho účel. Vedle zámku je takové pěkné vybrání, které přímo vybízí k tomu, aby se po odemčení za něj sedlo zvedlo. Ale ouha, jaké překvapení až se budeme marně snažit rvát celý podsedlový kastlík. Ten opravdu vyklopit nejde. Ono v něm totiž to vybrání jaksi chybí....
Zadní stupačky pro spolujezdce nic moc. Jedině snad pro někoho, kdo v mládí zajížděl sudy a má nohy
do "O". Na krátkou 10 km jízdu asi dobrý, na delší výlet ne.
Budeme muset improvizovat.
Zde jasně vidno, že ač se opačný konec plastu zrcátka již téměř dotýká kapoty, k dotažení ještě řádný kus chybí.....a to tam není ta zpropadená guma.
Taktéž háček na
přilbu se divně viklal - nějak nebylo za co by držel. Igelit slabý a "rychlá
montáž". Napraveno kusem plechu s přivařenými matkami M4 a proti vypadnutí pojištěno trhacím nýtem 3mm.
Plech hacku dxf a na novější
plech hacku2 dxf
A taky se do Čech asi moc nehodí koukající palivové hadičky i s filtrem. Výhoda je, že podtlakový kohout paliva je sólo a nikoli na nádrži, takže se dá vyměnit celkem snadno bez vyndávání celé nádrže. Nevýhoda - je až za filtrem, takže stačí hadičku přeštípnout, přistavit kanystr, chvíli si počkat a pak se radovat z laciného benzínu. Gumové hadičky jsem hned vyměnil za silikonové a celé to aspoň schoval za boční plast.. 31.1.2013 Tak první tuning proběhl. Skútry se přejmenovaly z Rallox na Žrallok a polepily
obrázkem. Hned v závěsu následovala ona kovová podlaha a už mně ta guma neštve.
Taktéž náporové sání k ventilátoru vzniklo a hned se přimontovalo. A kdyby to
výrobce nepolepil hnusnou a odpornou šachovnicí, která bohužel nejde sundat, neb
je to celé přelakované bezbarvým lakem, vypadaly by Žralloky o dost líp. Náporové sání
naporsani dxf
2.2.2013 A také se výrobce malinko
netrefil s roztečí šroubů na spodku přístrojovky. Ale ne o moc, jen asi o 5mm. I
na fotce je vidět, že ke šroub nacpaný až do kraje vybrání, ale sloupek, kam
patří je ještě o kousek vedle...Takže při demontáži a opětné montáži je třeba
napřed nalámat do děr ty spodní šrouby a teprve pak ten zbytek. No když už máme
palubku rozebranou, proč hned nedopasovat i ty pravé blinkry, mají v rohu
nehezkou díru. Levý kupodivu na obou skútrech pasuje, pravý ne. Odbrousit kousek
sloupku na kterém blinkr drží, rozpilovat jednu díru do oválu a je to. A hlavně
na ně zvenku netlačit.
9.2.2013 - Nákup kufrů Givi E30N Tour, jejichž čínské
docela zdařilé kopie jsme měli na skútrech, jen menší. Myslel jsem naivně, že
prostě najdu na internetu prodejnu, kde kufry mají (v okolí Kladna), přijedu tam
s přilbou a vyzkouším, zda se vejde a kufry odvezu. Zmýlil jsem se, spousta
obchodů kufry nabízí, ale "skladem u dodavatele" (kde jsou mi na nic) nebo
dostupnost do 3,5 -7 dnů, což je mi také na nic. Nakonec jsem je objevil skladem
ve Scootershopu v Praze. Nedejte se zmást vývěsními štíty Kymco. Chtěl jsem
verzi s novou odrazkou, ale ta nebyla a tak máme starší verzi. Ale nikoli tu, co
Čína opráskla a co je na většině fotek v eshopech, ale trochu designově
vylepšenou o cedulku GIVI. Při vybalování spojovacího materiálu
pozor, pytlík obsahuje i dva
černé miniaturní vruty na přidělání krytu plotny. Já toto netušíce dokud
mi to Ivan neřekl, jsem je u jednoho kufru ztratil. Trochu hloupé je, že s
dodávaným příslušenstvím se k našim nosičům plotna nedá moc bytelně přidělat.
Kufr sám má váhu a když do něj dáme třeba bundu, není tak těžké si představit
namáhání kotevních prvků. Šrouby jsou krátké, pacičky určené pro kovový
nosič, u nás je nad ním ještě dost vysoký plast. Aby kufr držel na jedné
straně za kovový pásek a na druhé za plast není ideální. A vzadu se to nevejde
vůbec. Pak nezbývá než improvizace. Něco pomlátit kladivem ve svěráku či
uříznout nebo po česku dodělat. Při vyrábění vložených kotevních prvků z plechu
1,5mm jsem prohlédl i oka, za která pomocí šroubů M8 drží nosič. Moc
se to tradičně nepovedlo, oválné otvory (potvory) vyražené "překvapivě" křivě,
až na konci zbyl cca jeden milimetr kovu. Takže zvenku přes to výztuha z 3mm
plechu a delší šrouby. Další dva šrouby M6 jsou v té rozpláclé kulatině. Pominu,
že celé je to "svařené" naprosto křivě, takže navařit do toho něco nového rovně
je docela boj. A rovnou jsem prohlédl i kotvení nosiče k rámu
skútru. Oj, oj.
Slezly by mi nehty, jak je to provedeno. Vzadu žertovná rozpláclá trubička, jen tak malinko přismrknutá a namáhaná v tom nejhorším směru. Jediné, co
ji trochu vyztuží je zadní lampa. Jenže je plastová... Vepředu k tvarovanému plíšku 1,65 mm,
nesoucímu sedlo a jeho zámek, křivě přivařené kulatiny se závitem M8.
Nejsem
statik ale o dynamickém namáhání něco málo vím. A " živě si dovedu představit ",
co se stane. Váha celého nosiče s plotnou Givi je 2,3kg, váha prázdného kufru
2kg. Do kufru se vlezou dle návodu 3 kg věcí. Neumím spočítat akceleraci a
přetížení jakým odstartuje oněch 7,3kg pokud vletím zvlášť zjara v Česku do
nějaké díry, ale stěží bych tomu dal letošní sezónu. A docela by mně zajímala ta
tahanice u prodejce, až bych to na podzim chtěl reklamovat nebo opravit. Takže
dovaříme výztužné plechy a přes sloupky také výztužný plech. Raději vyříznu kus
bočního plastu, než sbírat kufr někde po cestě. Ostatně máme zkušenosti z
minulých skútrů.
Díly nosiče dxf a ještě klíč na variátor
Při bádání nad vyklápěcími stupačkami spolujezdce jsem
odplastoval skútr a co nevidím? Mazaně ukryté místečko, kde by mohlo dojít
časem ke značnému problému- tzv. "kurvítko" (citlivky prominou). Jak praví
klasik, každá věc ho musí mít, jen Čína jich mívá povícero...
Kabel vedoucí od
baterie k relé startéru je připáskován k rámové trubce, na které jsou navařeny
všelijaké držáky, plechy a výztuhy. Bohužel jako obvykle, s velkými a ostrými
otřepy. Kabel vede přesně tudy. Jak by to dopadlo za čas, až by se
kabel prodřel a zkratoval můžu hádat. Stalo by se to v noci, nejlíp ještě za
deště. Navíc tento kabel nemá ani pojistku, jde přímo do baterie. Nejhorší
scénář může být i požár, v lepším případě jen zmařená baterie. Proto opět
doporučuji: je to prostě stavebnice. Sice typu ARR (almost ready to run- téměř
připraven k jízdě), ale je nutno rozebrat a zkoumat. V tomto případě byl na drát
navlečen kus palivové hadičky a je to. Stejně jako nebudeme pochybovat o
pevnosti lemu na držácích podlahy, který je měl vyztužit proti ohnutí. Jen to
trochu prasklo, co na tom.
Takže tohle vše se zatím udělalo a to jsme se ještě ani nesvezli. Ale štěstí přeje připraveným. Jen tak pro zajímavost: po letošním nákupu kalhot RSA DEVIL v eshopu AnilA ( http://www.motoobleceni-na-motorku.cz/zbozi/9709/Moto-kalhoty-RSA-Devil-panske.htm ) když jsem je nesl do skříně i s bundou, mně napadlo zvážit, kolik toho na sobě vlastně máme. Kalhoty 1,6kg a plně nastrojená bunda Worker Roadstar 2,25 kg... Také jsem dodělal 12V zásuvky do vyklápěcího kastlíku, aby bylo jak nabíjet baterky a na napájení navigace a nabíjení různých spotřebičů. 2.3.2013 - Furt nic najeto, ale lehký tuning
brzdičů na žlutou barvu. Použili jsme na doporučení barvu Rust Oleum Alkyton RAL
1021-Lesklá. Plechovka 0,25L vyjde cca 120,-Kč. A vystačí a vystačí
a vystačí - natřel jsem 4 brzdiče, 2x nátěr a skoro neubylo. Pravda, výrobce
tvrdí, že kryje hned jednou vrstvou, ale musel jsem dát dvě a stejně trochu na
ostřejších hranách prosvítá ta stříbrná. Ale to může způsobovat právě ta původní
barva, bůhví co v ní je.
7.3.2013 - Najeto 177km- Tak konečně aspoň pár trochu hezkých dnů a první projížďky. Sice pomaleji, je nutno zabíhat, ale vypadá to dobře. Brzdný účinek se mi jeví dostatečný, konečně brzdí i zadní brzda. Výkon se jeví také dobrý, až se to zajede, bude to ještě lepší. Je to celé větší a o dost pohodlnější i míň to díky delšímu rozvoru poskakuje. Co považuji za drobnou vadu- jde startovat i s vyklopeným policajtem, jen to nechytne. Pokud je motor teplý, musí se při startu dát plyn a pokud to nechytne, dá se to "uchlastat". U padesátek to ani nestartovalo, což mi přijde lepší. 9.3.2013 -
Přišel první alarm z
Dealu,
http://dx.com/p/professional-waterproof-anti-theft-security-alarm-system-for-motorcycle-black-108984,
tak odplastovat a hurá na výzkum. Rychle přezkoumat aspoň orientačně barvy
drátů, konektor je stejný, jako jeho protikus připravený na skútru. Jen je tam opět propojka mezi dvěma piny. Pokud se propojka vyndá,
lze překvapivě nastartovat a motor běží. Jen nejde chcípnout.. :-). Zapojení
alarmu a kontrola funkce. Alarm jako takový funguje, blinkry blikají. Pouze
nejde dálkový start. 10.3.2013 - Důvod vytékání oleje jsme
snad objevili. Na boku válce jsou dva dlouhé šrouby M6 u rozvodového řetízku, které stahují na boku
hlavu a válec. Jeden z nich byl sice utažený až na krev, ale nestahoval k sobě
hlavu a válec. Protože v té veliké čínské zemi jim bylo lenivo tam udělat
pořádně závit a šroub tam prostě narvali a až to dál nešlo utáhnout, řekli dobrý
a hotovo. Šroub skoro nešel povolit. Po proříznutí závitu jde lehce rukou. No a
mezitím jsem
koupil tu sadu se 150ccm válcem za 1500,-Kč v Multimoto. Hlava není stejná
jako u 125ccm, ventily jsou větší,
ten
sací dokonce o dost. Přibližně.... 150- 22,5 a sací 27,4 a originál
125- 20,5 a sací 24,4 .
Jo a budu muset zjistit, kam vlastně ty otvory vedou na druhé straně, v horším
případě ke klice, což znamená naházet si při vrtání a opravě závitu piliny do
oleje. Lepší případ - vedou k variátoru. 12.3.3013- Hurááá, otvory
vedou do variátoru!!!!
13.3.2013 - Tak opraveno jest. Dnes dorazila opravná sada a oprava byla záležitostí asi 10 minut. Sice to není originál Helicoil, zas je to za míň peněz a funguje to.
Pokračování zde Jonway Rallox Adventure 2
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
č |