Suzuki DL650 Vstrom 650 K4

                                 

Home
Čínské skútry
Rallox Adventure 125
HONDA PCX 125
Piaggio X9 -500 Evo
Suzuki DL650 Vstrom 650 K4
CNC stroje
Bruder RC
Letadla

Sice jsem se zařekl, že skútry nám stačí......ale nikdy neříkej nikdy


17.7.2016-
Tento týden by měl do naší stáje přibýt starší Stromek, rok 2004. Takže po základní prohlídce a údržbě se zas pustím do oprav a tuningu. Chtěli jsme něco s většími koly, s čím se dá projet i polňačka. Zatím ještě zvednu nohu dost vysoko, takže volba padla na cestovní enduro. Až čas pokročí, nezbyde nám, než nějaký chopper (jsou o dost nižší :-) ) Výběr byl ze dvou typů, Vstrom a Kawasaki Versys. Ten se dá za cenu Stromka koupit i s ABS a min. o 4 roky novější model. Po stacionárním posezení batůžek rozhodl, že Stromek je pohodlnější a bylo rozhodnuto. Ten náš bude vybaven třemi plastovými kufry a padáky, dovoz od paroháčů, koupeno v Motosalon Benešov.




20.7.2016 - Stromek je na dvoře i s RZ. Stav odpovídá stání venku, ujeté kilometry netuším, zda sedí. To mi poví Mates v servisu, až se tam dostanu.
První dojmy: Plexi na vyhození, popraskané a zažloutlé. Chčijou přední vidle, tedy jedna, v té druhé nejspíš už olej není. Za jízdy vepředu něco občas mlátí, asi ložiska krku. Ohnuté oba padáky až k plastu nádrže, ohnutý nosič bočních kufrů a ulomená jedna packa pravé stupačky. Zbytek snad funguje . Startuje krásně, sem tam flek rzi či odřená barva, ale to se prostě používáním děje. Brzdy a kotouče vypadají v pohodě (ha, zrada), řetězovou sadu  zatím neumím posoudit. Copak že to bylo z obou stran položený, to bych snesl, s touhle váhou se moc dobře nemanipuluje a stačí málo.... Nakonec narovnat ty věci celkem snadno umím.



První proběhla výměna oleje a filtru, než bude vyřízena RZ. Očištění a namazání řetězu. Pak přišla na řadu demontáž bočních nosičů, abych je mohl narovnat. Práce na chvilku, kdyby.... Asi tam byly nosiče od začátku, protože většina šroubů nešla povolit, buď se ukroutila hlava nebo se protočil šestihran. Musel jsem odvrtávat. Na spojce nosičů, co jde za kolem na druhou stranu byly šrouby zarezlé důkladně, ani jsem to neodvrtával, rovnou jsem to uřízl bruskou a vytočil nová pouzdra se závity a vyrobil půlkruhové dorazy a celé svařil.



Teď jen to napatlat barvou. Taktéž osvětlení RZ mělo jednu nohu rozlámanou. Nechtělo se mi shánět jiné, tak jsem rozlámaný sloupek podlepil páskou a celé to zalil Dentacrylem a vypadá to , že to drží. Pak byla kratší projížďka na vyzkoušení i s batůžkem, docela dobrý. Jen mně bolí prdel a pazoury. Asi řídítka nějak divně nastavený nebo ohnutý anebo nemám konfekční postavu. To ale budu řeshit až pak. 
 Neklidné spaní mi připravil Mates, když jsme k němu dorazili na prohlídku. Prohlížel, pobíhal a nadával. Verdikt- Vstrom nemá 31t km ale odhadem tak minimálně 90 000, cena podle Matese tak 50litrů.
 Je potřeba udělat rozvody, ventily, ložiska krku (něco tam vepředu mlátí), přední vidle, řetězovou sadu a ještě asi dalších 50 věcí na které postupně přijde, až to bude poltit. Jak z Matese vypadlo, přední kotouče se mění tak v 80t km a tady jsou skoro nové, ale neorigo. A sedlo prohlásil Mates, že je asi taky přešité, ale to se mi nezdá. Hned jsme tam maroda nechali, skočili na malýho rejžáka (pcx) a se smutnými ksichty  táhli k domovu. Takže do B už asi nikdy.

Až bude opraveno,doplním.

Zatím trochu tuningu .
Předpokládám že bude nutno dovybavit:
Vyhřívané gripy Oxford Adventure ....už koupeny a namontovány, Motodíly Havířov, cena i s poštou 1450Kč.
Blastry - upravit z MP3 Yourban https://www.skutry-levne.cz/nabidka-specifickeho-a-univerzalniho-prislusenstvi/31318-chranice-rukou-mp3-yourban.html 773,-Kč
Gipro  ATRE- je velikej a dobře svítí i ve dne, ale---viz. níže
Kryt motoru -asi vlastní výroba nebo Marselus
Kryt chladiče vody -      -"-
kryt chladiče oleje -vlastní výroba, hotovo
Cestovní plexi - deflektor na origo -vlastní výroba
Hlavní stojan - koupeno od MP kovo http://www.mpkovo.cz/ cena 1650,-Kč i s dopravou
Zvýšení  říditek..-   zvýšení a posunutí od SW Motech LEH.00.039.152/S
Rozšíření zrcátek.. Marselus
Zásuvky na 12V a USB+ voltmetr-  koupeny a namontovány, pravá china
Rolny do kyvky a nové stupačky - koupeny http://www.m-style.cz/cs/ cena rolen 190,-Kč a stupačky 490,- pár.
Sice to není úplně přesná kopie, ale jdou tam a pak bude čas hledat originál nebo poprosit Matese. Rolny nemám na parádu, ale nemaje hlavní stojan, udělal jsem si aspoň houpačku, abych mohl mazat řetěz.

Další v pořadí jsou zásuvky:
Jedna 12V pod sedlo, druhá s USB na držák pod navigaci a třetí 12V vedle voltmetru nad spínací skříňku. Vejdou se dvě i tři. Ještě musím rozmyslet, které budou trvale pod napětím a které přes klíček.
   data DWG či DXF



pak hned kryt olejového filtru kryt data  a botka policajta.



Botku musím předělat, po pár týdnech používání se uvolnila, nebyla zas tak moc stažená. Problém je, že se šrouby odřou o beton či asfalt a pak se to nedá povolit, do zničených křížových drážek nejde šroubovák. Řešení je dát dospodu matky s límcem a šrouby shora.

A taky vymyslet, jaké jiné blinkry tam dát, aby neprudila PČR a na technický. Vzadu jsou docela schovaný, ale vepředu jsou vyloženě na ráně. A hlavně aby měly oblíbené E, tzn. homologaci ,stejně nebo trochu líp svítily a byly kratší než origo. A taky levnější. A pak je předělat na LED. Kde je přerušovač už vím.
Jo a musíme se naučit od zkušenějších nastupovat. Hlavně s kufrem. S bočními ani nemluvě. A taky asi batůžkovy stupačky poupravit, furt se ta guma protáčí a já to furt rovnám.

Oprava stála cca 14 000 Kč u Matese. Dělalo se : Řetězová sada, výměna všech kapalin, výměna plynového lanka, bylo zlomený, gumy do zadní rozety, přední vidlice -gufera, prachovky, kluzáky a olej, narovnání padáků, seřízení motoru, ventilová vůle, výměna svíček, kontrola rozvodů.
Po opravě motorka jede jak divá, jen vepředu pořád něco občas mlátí. Asi ložiska v krku, ty se nedělaly, budu je muset zkusit dotáhnout nebo vyměnit.
Taky jsem koupil zánovní originální plexi místo toho osleplého a popraskaného

Tak- zásuvky namontovány, USB je pod navigací přes klíček, druhé dvě - 12V u spínačky  a pod sedlem jsou trvale napájeny přes pojistku 5A. Taktéž proběhl test navigace, máme z AAA auto ten shit Orbit 430. Není na něj ve dne vidět, takže jsem to musel zastínit kusem plastu na suchý zip. Při koupi sady zásuvek s voltmetrem, např. http://technik-kladno.cz/vodotesna-12-v-zasuvka-usb-zasuvka-voltmetr-p-4368.html nebo jinde, např na Dealextreme, doporučuji hned USB zásuvku opatrně rozebrat a prohlédnout. Měl jsem ji na motorce cca 14 dní a přestala fungovat. Inu demontáž a rozebrání. A ejhle, čínskej debil se neobtěžoval toroidní cívku od spínaného zdroje mechanicky vůbec přichytit, takže se při drncání vlastní vahou odlomil jeden vývod. Přiletoval jsem a zalil tavnou pistolí, aby se nemohla pohybovat. Od té doby je klid. Proooč.... Napájení pro tuto zásuvku jsem přivedl od parkovačky, bylo to po ruce. Taktéž voltmetr jsem zde připojil. A chyba, protože ukazoval asi o 2 volty méně, než jsem naměřil na baterce. Takovej je tam pěknej úbytek napětí. Nakonec jsem ho připojil přimo na kabel od spínací skříňky, hned na výstupu. Napětí baterie tam sice taky není, ale chyba je mnohem menší, cca 0,5V.Při montáži USB zásuvky je třeba myslet na to, že kabely od ní musí jít snadno odpojit při případném rozebírání plexi a kapotáže. Kryt přes kontakty jsem udělal z krabičky od kinofilmu, obalil jsem ji černou fólií. Na zásuvku jsem namotal pár závitů izolačky a je to. data navigace

  

      

Držák navigace jsem udělal z nerezu 1,5mm a přichytil do volných děr držáku plexi. 1,5 mm plech je moc slabý, takže držák za jízdy velice kmital. Další myšlenka byla ho opřít přes gumu o plexi. Bylo to ještě horší. Nakonec jsem dal dlouhé šrouby skrz držák plexi a dozadu udělal výztuhy a je to celkem přijatelné.


Pak se mi zachtělo dát dozadu dvouvláknové LED žárovky, stejné co máme na PCX. http://www.dx.com/p/1157-bay15d-7-5w-500lm-700nm-5-led-red-car-brake-backup-steering-tail-light-lamp-12-24v-266868#.V_org_RQ57M Jen jsem si musel vzpomenout, co jsem s nimi předtím vyváděl, aby fungovaly déle než pár hodin, protože už si to nepamatuju. Odletoval jsem kontakty na patici pomocí odsávačky a pak opatrně patici vyviklal. Pomoc si lze lámacím nožem nebo malým šroubovákem. Po rozebrání jsem si osvěžil, že žárovka je napájena spínaným zdrojem (všechny čipy paraleně), obrysová světla jsou pak napájena přes odpor asi 26 Ohm a brzdová světla přes diodu 1N4001. Odběr 230mA obrys a 270mA brzda. Rozdíl ve svítivosti nic moc. Zapojil jsem to rozebrané na stole a za 2 minuty se z odporu začalo kouřit, za další tři minuty byl zcela bez barvy. Dávám tomu tak pár hodin, než by to shořelo úplně. Optimální je dát dva odpory 120 Ohm/1W paralelně na výsledných 60 Ohm, možná by stačilo i 150 Ohm. Odpory nevyhoří, celá žárovka bude jen teplá a ne vařící. Také diodu  je nutno dát novou, stará bude díky delším odporům mít krátkou nožičku. Doba, kdy svítí na plný svit při brzdění není obvykle zase tak dlouhá, aby se stačila přehřát. Porovnání na Stromkovi  ukázalo, že je to téměř totožné s klasickou žárovkou, jen s mnohem nižším odběrem, takže by nemuseli ani na STK prudit a brzdový spínač nevyhoří tak rychle. Žárovka je ve výrobě  tak trochu slepena nějakým lepidlem, ale při demontáži snadno povolí. Opětovné sestavení lepením se mi moc nelíbilo, takže jsem u PCX provrtal patici společně s hliníkem žárovky na dvou místech vrtákem 0,8mm a ze struny jsem ohnul půlkruh, kterým jsem pak žárovku zajistil. Na PCX to takto drží už 10 000km. Také doporučuji přeletovat mínus drátek do boku, aby se to nemohlo zkratovat. Pak bych doporučil odšroubovat čočku a dát pod ni nějakou kulatou podložku, aby se vymezila vůle kruhového čipu, který se tam jinak mydlí jak nudle v bandě, až se ulomí nožička. Tyhle COB čipy zatím nevím, kde vzít.

 

Když jsem testoval žárovku, zjistil jsem, že mne zřejmě opustil spínač brzdy na pravé páčce. Rozebral jsem a zjistil, že už je s ním ámen. Nebo spíš ho už vzal čert. Na fotce je vidět, jak se kontakty skoro míjejí díky opotřebení jednotlivých dílů. Ani rozebrání a vyčištění moc nepomohlo, nespíná spolehlivě. Takže vyrazím do Multimoto a bude tam nejspíš čínský spínač za cca 50Kč, pak doplním typ.
edit10.10.2016 ano, čínský spínač přesně pasuje   http://www.multimoto.cz/?725,sp%EF%BF%BDna%EF%BF%BD-brzdov%EF%BF%BDho-sv%EF%BF%BDtla-prav%EF%BF%BD-sk%EF%BF%BDtr-moto-atv-{16}




Montáž gripů Oxford proběhla bez problému, otočnou rukojeť jsem trochu osoustružil, aby tam grip pěkně zapadl. Lepit přibaleným vteřiňákem se mi opravdu nechtělo, navíc na levé rukojeti byla docela vůle. Nakonec jsem to zalepil Mamutem a zatím to vypadá, že to drží. Ovládání jsem namontoval na kopii originálního plechu a vzhledem k absenci druhého šroubu jsem ohnul závitovou tyč M5 do podkovy a natáhl na něj černou bužírku. Nakonec asi vyrobím plech nový a rovný a otočím ho obráceně, aby bylo ovládání blíž k ruce. Zapojil jsem vyhřívání na originální vývod Vstroma, původní konektor jsem uštípl a nahradil stejným, jaké jsou na vyhřívání. Délky kabelů vyšly akorát. Jen nevím, jak to bude , až koupím zvýšení řídítek, protože se mi na Stromkovi fakt blbě sedí a bolej mně z něj ruce. Už mám objednáno od SW Motech LEH.00.039.152/S - zvýšení a posun dozadu, tak jen doufám, že za ty prachy to bude to pravé. data držák ovládání

 
původní plech                                                       otočený rovný plech

Gumy stupačky spolujezdce jsem nakonec přinýtoval přes nerezový plech ohnutý do tvaru U trhacími nýty 4x12mm, aby se guma už neprotáčela.Protože je guma použita i jako pružina , je třeba polohu gumy naladit, aby správně pružila. data úprava stupačky





Parádní je i jízda v noci, protože Vstrom svítí naprosto úžasně. Jen do budoucna asi udělám pár změn v zapojení světel. K4 nemá odpojení světel při startu, tak asi dám relé ke spínači startéru, které odpojí světla při jeho zmáčknutí. A pak dám vypínač na jedno světlo. Ve dne je to stejně jedno, stačí svítit jedním a kdyby odešla žárovka , dá se zapnout to druhé. V noci pak zapnu oboje.
A protože Vstrom zas nemá energie na rozdávání, ušetřené ampéry se budou hodit pro napájení gripů nebo třeba vyhřívání sedačky pro batůžka.
Také se chystám na ty nové blinkry. Motorka mi díky mé nešikovnosti spadla, když jsem z ní slézal a odnesl to přední blinkr. Hlavně jeho sklíčko. Cena 200Kč za blbý kus oranžového plastu mi spíš připomíná už zlodějinu než drahotu (cena sklíčka DUC je 28Kč)  a stejně tak cena celého blinkru mezi 650 až 730Kč, kdy už se Japonec ani neobtěžoval dát do blinkru parabolu (starej litr je má), za to tam úplně na hovno  topíme 21Watty. Objevil jsem blinkry DUC STYLE s homologací, tvarově na první pohled skoro stejné jako na starém litru. Žárovka 10W s parabolou, cena cca 160 Kč. Hodí se pro úpravu na V stroma tak jak jsou nebo pro úpravu na LED a jsou kratší než originály. A hlavně levnější.
 edit 20.10.2016
Hlavy blinkrů DUCATI STYLE jsou naprosto totožné se starým litrem, díly jsou záměnné, i sklíčka. Gumová nožička je trochu měkčí než originál a závit není M12 ale M10, což asi nevadí.

Pro úpravy je zde několik možností.
Třeba koupit LED blinkry s homologací z brambory 700GS. (cca2800Kč sada 4ks)
Nebo přestavět DUC na LED. Opět několik možností.
 LED SMD, LED klasické, výkonové led 1W.
LED SMD se doma blbě letují, jako modul jsou většinou v barvě bílé 6000K, což dělá špatnou barvu světla i přes oranžové sklíčko.
Větší kulaté COB čipy zase jsou většinou na vyšší napětí než 12V.
Klasických LED pr.5mm by muselo být zase hodně v sérioparalelním zapojení a to nemám moc rád. A jejich svítivost není zase tak oslnivá.
A tak zbývají zase 1W LED. Na Dealu mají (15.10.2016 momentálně ne) DPS pro 4 diody a i čočky pro 4 diody z jednoho kusu. Stejně tak i žluté 1W LED, jakož i drivery k nim. Jako první prototyp jsem vyrobil desku z plechu a na ni namontoval čtyři jednotlivé DPS s diodami ještě z úpravy zadního světla paroháče.



 Svítí to všesměrově a docela dobře. Pak mi došlo, že se mi tam pak nevejdou jednotlivé čočky z LED žárovky, takže by to muselo být bez nich.



Zde blinkry DUC style a uprostřed originál z DL1000.



DUC čirý

Abych to urychlil, než mi přijde čína, koupil jsem tady  dvě bílé 4W žárovky, vyndal z nich DPS a přeletoval žluté LED. Čipy jsou zapojeny dva do série a dvojice pak paralelně. No uvidíme, LEDky odcházejí většinou do zkratu, takže přestane svítit celý blinkr. Dá se DPS přerušit a zapojit je všechny do série. Při zkratu jedné z nich  celý blinkr svítí vyšším proudem a trvá než odejde úplně, takže máme teoretickou možnost si toho všimnout. Úplně optimální je samozřejmě zapojit každou dvojici na jeden driver, ale to se tam zase obtížně vejde. Drivery je vhodné použít ze 3W žárovek, pak to celé svítí míň a taky se to míň hřeje. S driverem 4W od této konkrétní žárovky je proud cca 270mA, s driverem od 3W žárovky je nějakých 130mA , což při svítivosti diod bohatě stačí. Pokud diody zapojíme 4ks do série, jak je na obrázku výše, je s driverem 3W proud 240mA, to diody snesou  a s driverem 4W 500mA, což už diody nevydrží. Měřeno na vstupu měniče. Musím data doplnit o změřené údaje.
Proudy LED na výstupu měniče:



 

Sklo s čočkami jsem ze dvou stran obrousil a doprostřed vyvrtal díru na šroub M3, celé sestavil a vyzkoušel s driverem ze 3W žárovky. Myslím, že to je to pravé. Ještě jsem ubral trochu na svítivosti přebroušením čela čočky na smirku 150.
  

Pokud by bylo ještě třeba ubrat svítivost, lze zapojit přes odpor za driverem, ale..... Pro šťouraly -Jo, ze strany to moc nesvítí, ale to blinkry z BMW taky ne. Ani u spousty dalších motorek. Z čela to svítí velmi dobře i ve dne. Spotřeba místo 2A jen 120-240mA a svítivost o mnoho lepší. A ta  cena.... A dá se o něco dráž koupit i s bílým sklíčkem a oboje jsou v provedení se závitem nebo na šroub. Pak to doplním o zkušenosti a fotky.

Přesunuto pokračování o blinkrech.

28.10.2016  Bastlení žárovek se daří, udělal jsem si testovací "polygon", kdy jsem našrouboval nad sebe různé varianty blinkrů včetně originálního Suzuki. Pokud blinkry pouze rozsvítíme ze zdroje, svítí všechny poměrně dobře, včetně originálu  (pominu spotřebu). Pokud ale zapojím přes přerušovač, svítí výborně DUC style, protože 10W žárovka se rychle rozžhaví a mají parabolu na odraz světla, LED s čočkami svítí malinko víc než DUC, pouze originál Suzuki svítí jakoby míň. Je to dáno dobou, která je nutná k rozžhavení 21W vlákna a absencí paraboly. Mimochodem, objednal jsem nakonec DUC style se závitem M10, s bílým kouřovým sklíčkem a oranžovou žárovkou. Ta oranžová není, je před ní kryt z oranžového plastu, jako to měl kdysi Favorit. A co mně docela překvapilo je, že blinkr s bílým sklíčkem svítí víc oranžově než ten se sklíčkem oranžovým, ten svítí víc do bíla. Pro LED je to ale jedno. Navíc jsem zjistil, že oranžová náhradní sklíčka zakoupit lze, zatímco kouřová bílá jsem zatím nenašel.
 Pro napojení blinkrů na stávající kabeláž Vstroma jsem původně uvažoval, že uštípu originální konektory a nahradím je klasickými motocyklovými. Pak se mi to přestalo líbit, takže jsem objednal redukce ze Suzuki konektoru na konektory kulaté, co jsou na blinkrech DUC. http://motoshop.miramoto.cz/cz/e-shop/271761/c7443-konektory-a-prislusenstvi-na-blinkry/sada-konektoru-na-blinkry-suzuki-207-060-suzuki-par.html  Cena velmi příjemná, 90Kč za pár. Samozřejmě se dají koupit i mnohem dráž, pokud někomu chcete třeba přispět na pěknou dovolenou... Stejně dráty přiletuju rovnou na DPS měniče, ale nemusím dělat zásah do originální kabeláže Vstroma. A kdyby na STK prudili, dají se originální blinkry vrátit zpět. Jen pozor u litra
(2003- nevím), ten má konektor jiný. Asi jak to pekli s Kawasaki (KLV 1000), tak tam jsou konektory asi tyhle http://motoshop.miramoto.cz/cz/e-shop/271756/c7443-konektory-a-prislusenstvi-na-blinkry/sada-konektoru-na-blinkry-honda-kawasaki-207-056-par.html , aspoň podle fotky to tak vypadá. Jak jsem  zmiňoval výše, DUC style je téměř identický se starým litrem, díly jdou zaměnit. Jen aretace plastového černého těla blinkru, která je u Suzuki pokračováním paraboly je u DUC udělána z plechové podkovy. :-) asi nebyla na fotkách při kopírování vidět... Výrobce je údajně VICMA nebo Paaschburg & Wunderlich. Jinak se jmenují správně čínsky Shin Yo a podle nepořádného slícování to čína musí být.
Drivery od ledek zality silikonem do zátek od mlíka. A zas mně rejžák na DX převezl, tyto drivery jsem objednával už 5x a teď přišly jiný, úplně stejný, ale s cívkou místo 470 jen 330, takže to celé svítí míň. Led podle výrobce snesou 300-350mA, ale zbytečně se to celé pak hřeje, 135mA na ledku stačí. Testoval jsem to i s driverem z té žárovky a po hodině blikání byla hliníková deska na které je modul s diodami teplá, ale nikoli vařící. Desku jsem vyrobil z hliníku 1,5mm, abych vymezil vůli, která vznikne po vyndání stříbrné paraboly a zamezil průniku vody, nalepil jsem na okraj mechovou gumu 3mm.



 


Zde pro porovnání svítí LED úprava, pod ní originál DUC a dole je LED bez čoček, viz. obrázek výše. Blinkr ze Stroma by mi baterka už neutáhla. A jak známo foťák zkresluje.


Taktéž se vyskytla potřeba někam dát láhve s vodou, protože se nám do kufrů prostě už nevešly. Zrobil jsem držáky na padáky, přidělané jsou zatím vrapovými páskami. Žluté pásky a klipsy jsou z Kutil Florenc. Nevím , co tam mám za padáky, asi nějaké staré GIVI, ale  mají jednu trubku navíc a na přidělání držáku lahve se to tak zrovna hodí. Data jsou volně editovatelná.



data držák lahve

Také jsem posunul kufr dozadu o cca 4cm, aby měl batůžek víc místa. Máme vložky od Givi mezi originálním nosičem Suzuki a plotnou GIVI. posunutí kufru DWG  a tvar podložky GIVI do plotny podlozka DXF.  Já jsem prodloužení přivařil, není to dobrý nápad, obtížně se pak dá dostat na šroub od nosiče, takže raději přišroubovat. Dospodu jsem udělal plechy 3mm a do nich nalisoval matky, normálně se tam klíčem blbě může a tohle problém řeší.

Také deflektor na přední plexi jsem vyzkoušel a je to znát. Plexi je 4mm tlusté, ohýbané na vytvarovaném kusu plechu v troubě, kdy si ho postupně nechám na šablonu "lehnout". Držák je z nerezu 3mm, zbytek z 1,5mm.  data plexi

 

 

28.12.2016 - Blinkry jsou hotovy, nakonec jsem LED zapojil  s novými drivery, moc to netopí, takže se to uchladí i v krytu. Proškrábnul jsem plošňák a LED jsem naletoval do série. Jen se trochu obávám svítivosti, ve dne asi dobrý, ale v noci je to šajn jako prase.
Při instalaci na Stromka si tak utahuju zlehka blinkr a nějak to nemá konce. Jasně, rejžák tam nepořádně zavulkanizoval ten závit a jak je v kapotáži díra větší, tak se mi ho povedlo povytáhnout z gumy ven. Řešení- vyrobit podložku se závitem M10x1,25 a dát ji před gumu. Pak se blinkr utáhne natvrdo mezi dvě kovové věci a je klid.
Další v pořadí byla montáž zvýšení řídítek. Montáž bez problému, sedí se mi na tom mnohem líp a míň bolej pazoury.
A pak přišla realizace přídavných vypínačů integrovaných s ovládáním gripů - odpojení druhého světla, přídavná LED světla a varovné blinkry. Naladit tvar a polohu byl dost opruz, ale horší bylo sehnat vhodné vypínače a plastovou krabičku, která by je kryla. Vypínače jsem koupil kolébkové, se žárovkou na 12V, krabička je z GM electronic, slepené dvě stejné poloviny, aby se to tam vůbec vešlo. Ostatní krabičky jsou moc malé nebo naopak obludně velké. I když jsou vypínače na Faston 6,3, dráty jsou k nim přiletovány, protože se tam ani úhlový faston nevešel.

Taková byla původní myšlenka.


Další opruz byl, když jsem zjistil, že s prodloužením zrcátek se to tam nevejde. A nanovo ladění a výzkum. Nakonec se podařilo najít polohu, kam se dá dosáhnout a ničemu to nepřekáží. Taky aby se tam vešlo ovládání od gripů.



Odpojení druhého světla je jasná věc, pomůže při startu a není potřeba svítit ve dne oběma světly. Ač vypínače snesou 20A (aspoň rejžák to tvrdí), přesto jsem ke světlu dal relé. V klidové poloze relé je světlo zapnuto, v sepnuté vypnuto. Pokud by se někde přerušily dráty ke spínači nebo k relé, světlo se rozsvítí a zůstane svítit. Relé jsem pověsil na lešení pod tachometr.

  


Přídavná světla jsou myslím docela dobrá věc, odběr cca 0,6A. Objednal jsem na Dealu jedno na vyzkoušení, 10W, kulaté a rozptylnou čočku (Flood). DPS docela pěkně provedená, čip je CREE. Světlo je hliníkový odlitek, ale je záhodno ho chladit jízdou. Po 45 minutách na stole bylo celé pěkně horké. Svítí v noci dost dobře, tak jsem objednal ještě jedno. http://www.dx.com/p/lml-0410y-60-degrees-flood-beam-10w-850lm-6500k-cree-xm-l-u2-white-car-led-light-black-dc-10-30v-261082#.WGP2v7mZRKI
Ty se budou spínat přímo vypínačem na řídítkách. Asi je dám pod čumák, místo dvou plastových nýtků dám plech se závitem. Světla jsou docela těžká, snad to nebude za jízdy kmitat. Stejně je mají přidělány zde http://www.twistedthrottle.com/denali-auxiliary-light-mounting-bracket-for-suzuki-dl650-v-strom-04-11-dl1000-v-strom-04-12 . Akorát světla Denali za 250 dolarů se budou jmenovat Rejžali za 30dolarů. Držák si myslím, že bude stačit z 3m nerezu nebo ze čtyřky. To se uvidí až na jaře. A na čumáku snad nebudou tak na ráně. Nebo se to vymyslí na padáky. Obě budou mazaně na konektory, takže před STK povolím dva šrouby, odpojím dva konektory a světla jsou pryč. Natočená budou trochu do strany, aby svítila do škarpy a přisvěcovala do zatáček. Tolik teorie. A kdyby bylo světla málo, dají se koupit ty 18W :-) .
Světla jsem po vyzkoušení svítivosti kuchnul. Rýžový přítel opět nezklamal. Deska s elektronikou a čipem je přišroubována dvěma šrouby na hliníkový odlitek. Nejen že se rejžák neobtěžovat odlitek v místě styku obrobit, takže je trochu hrbatý, ale bylo mu asi i stydno tam aspoň dát teplovodivou pastu. Zato kabel do odlitku zalil silikonem fakt důkladně, naschvál, aby nešel vyměnit.... . Napravil jsem toto opomenutí a při zpětné montáži jsem zjistil, že i když jsou pod sklem dva těsnící silikonové kroužky (jeden by měl těsnit sklíčko a druhý držet čočku diody), stejně by tam brzy asi nateklo. Nějak se povedl trochu vyšší hliníkový kroužek, co to celé stahuje, takže sklíčko bylo skoro volné a O kroužky se ani nestlačily. Sundal jsem ho na soustruhu zezadu  o cca 0,8mm a ejhle, najednou to opravdu těsní.




A proč i vypínač varovných blinkrů? Protože se mi blbě hledá a ruka v rukavici mi po něm občas sklouzne. Navíc chci na Stromkovi mít stejné blikání jako na PCX, klasiku a pak 4x rychle vpravo-vlevo. A aby to zas blikalo i bez klíčku a po jeho vytažení a vypnutí varovných to nešlo bez klíčku  znovu zapnout. Při odběru cca 1A to bude z baterky blikat dost dlouho, na rozdíl od originálu.
A protože se elektronika blikače spíná 5V, musel bych přeštípat dráty od stávajícího spínače, které vedou ve spínačích na řídítkách rovnou k přepínači blinkrů a přivést k němu nové dráty. Tak proto extra spínač. Stávající spínač funguje jako předtím , 4xLED blinkr čínský přerušovač utáhne bez problému. Takže pokud se odpojí konektor od přidané elektroniky, aby si zvídavý technik nehrál a nezkoumal k čemu to je, nebudou prudit ani na STK. Už vidím ten rozhovor na STK: A tohle je k čemu? Ále, to je z Číny, takže k hovnu. Jo , tak to jo.....
Krabičku s elektronikou jsem trochu předělal a nakonec jsem ji umístil na lešení, hned za světlo, viz obrázky výše. Bude trochu chráněná proti vodě a blátu. Kabeláž jsem částečně dodělal do stávajících kabelů a část jsem natahal novou. Obrovský problém v Kladně a okolí je sehnat klasickou bužírku, nikoli smršťovací. Prostě není. Tak jsem objednal balík různých bužírek z "ČESKÉ PLASTY" http://www.ceskeplasty.cz/ .Tak kdyby někdo měl cestu okolo Kladna  a potřeboval kus.....(5,8,12,16,22,25mm x0,5mm)

A protože se mi zachtělo bočních blinkrů, začal jsem shánět, co tam dát. Koupil jsem na Dealu led pásky a jeden predátor. http://www.dx.com/p/carking-water-resistant-flexible-8-led-590nm-yellow-car-decorative-daytime-running-light-2pcs-394394#.WGP8Z7mZRKI  , http://www.dx.com/p/mz-wired-9w-3-led-car-flashing-warning-signal-lamp-yellow-light-597nm-540lm-black-12-24v-385554#.WGP8n7mZRKI
LED pásky jsou skoro na prd (ale zas byly levný), ve dne moc nesvítí, hodily by se tak na top case nebo boční kufry na noc. Naopak predátor pálí se svými 9W sítnice a je vyšší než trubka padáku. Navíc je v něm elektronika, která dělá asi 9 debilních režimů záblesků a musela by se odpreparovat. Nakonec volba padla na malé predátory, co mám už dva roky doma. http://www.dx.com/p/mz-6w-3-led-car-flashing-warning-light-fog-lamp-signal-light-yellow-577nm-450lm-12v-6-pcs-397357#.WGP99LmZRKI například tyto. Použít jen světelné moduly, zbytek zahodit.....I ve dne to docela svítí a vejde se to na padáky. Nechce se mi vrtat do kapotáže díry.

 



12.2.2017 - Už mi to pěkně žloutne aneb změna barvy z olezlé stříbrné na hezkou žlutou. Akrylátový lak.





No a na dotaz, jak pasují blastery z Piaggia MP3 musím říct, že asi dobře. Aspoň na 650 s origo páčkami. Zkoušel jsem zatím jen pravou stranu, neb je venku nusná mima. Šroub je třeba použít ze Stromka původní, půlkilometrový. U šroubu páčky to vidím na malý nástavec zvíci 25-30mm z plechu 1,5mm a myslím, že to bude OK. jak se oteplí, nafotím lépe a dopíšu. A taky vyzkouším za jízdy, zda to má kýžený efekt.
edit 4.6.2017 Blastery dobrý, jen to chce ještě nástavec nahoru. Z nějakého plastu na tři šroubky M3.





Sem dát plech s dírou 6,2mm a 4,2mm.

Optimální tvar, rozteč 25 a 53 mm    zde výkres




Také mi konečně přišla navigace na motorku. Jak jinak než přímo z Číny. Cena na jednom motorkářském eshopu mně nijak neoslovila (5999Kč) a tak jsem si ji pořídil za 3300Kč. Z toho je cca 800Kč DPH. Cena na Aliexpresu je asi 105 Dolarů. A má navíc  8GB flash a 256 MB RAM proti polovině u zde prodávané. Předpokládám, že to je ona navigace Faki-Ngši-T, o níž se zmiňuje pan FruFru, když táhne do velmi teplých krajin (Írán 2016, cestopisy Motorkáři).  Umí české menu a česky i mluví, je tam IGO Primo. Dva držáky a dva napájecí zdroje. Běží na vidlích CE6. Vodotěsnost jsem nenašel odvahu zkoušet, ale mohla by být odolná. Tak snad si nebude záhy žít také svým vlastním životem.

1.3.2017- Tak, dodrátováno jest. Tedy myslím , že je zapojena nová kabeláž i s přidanými funkcemi. Kupodivu vše fungovalo na jedničku. Kromě přídavných LED světel. Po jejich zapnutí následovalo prásknutí 30A hlavní pojistky. A výměna spodního prádla. Do paklu, znovu kontrola, co jsem pokazil při vývoji a výrobě. Nic. Závada nenalezena, zapojení je správně. Inu sundal jsem světla z držáku a položil na kapotáž. Znovu pojistka. Pomyslím si, že bych se na to už asi měl vykašlat, už jsem na to asi starej. Ale co dáme ještě jeden pokus. A ejhle, světla bez problémů fungovala. Kroutím hlavou, mozek se vaří myšlenkami. Tak nic, pro jistotu natáhnem zem přímo do baterky. Druhý den namontování na držák(kovový,pod čumák) , zapojení a prásk, pojistka zas v prdeli. Obíhám kolečka kolem motorky, nahlas spílajíce všem rejžákům, co to vyráběli. Tak jsem natáhl kabely rovnou k baterce. Bez pojistky. Zajiskřilo se, jedno světlo umřelo úplně, druhé bez problémů svítilo. Vyndal jsem ona zpropadená světla z držáku a šup s nimi do dílny. Co nesvítilo, rozebrat. Pod lupou prozkoumat. A to byla ta památná chvíle, kdy jsem výrobci z celého srdce popřál, aby mu "Pámbu předkožku zaplísniti ráčil". Jak z fotky vidno, plus kabel jde na plošný spoj a pak kolem šroubu. Který zřejmě  i k překvapení výrobce není nijak izolován, takže pokud se při utahování poškodí ta trocha barvy, která kryje plošný spoj, jde plus rovnou na obal celého světla. Pokud je držák kovový, jde to celé do zkratu. Protože jsem na poslední pokus nedal žádnou pojistku, prostě se plošňák přepálil. Když jsem měl světla položena na čumáku, na plastu, svítila obě v pořádku. Jakmile se dotkla někde kostry nebo vzájemně, byl problém. Ve vlastním zájmu, pokud si "REJŽALI" pořídíte, podívejte se, zda to šikmáči někde "neojebali" (takové módní slovo), prostě rozebrat a hned zjednat nápravu. Stačí plastová podložka pod šroub.

     
Takto "REJŽALI" obdržíte                                                 Takhle dopadnete


  A takhle zjednáte nápravu   A výkres držáku z 3mm antikora.

Abych udělal trochu neplacené reklamy, tak dráty jsem objednal u firmy Autokabel.cz  http://autokabel.cz/ . Potřeboval jsem různé průřezy a barvy. V nejmenovaných dvou prodejnách mi chtěli prodat jen celé 100m cívky, co bych s nima asi tak dělal.... Asi bych si je ......
No to bych mohl, ale nechci. Tady bez keců odmotali a poslali. Stejně jako konektory na motorku beru u firmy Ignitech http://www.ignitech.cz/cz/ , rychle a dobře. Na boční blinkry jsem použil Tamyia micro zlacené z PK Modelář  http://www.pkmodelar.cz/kabely-a-konektory-konektory-tamiya-mini-tamiya , pár 24Kč.
 Také namontován hlavní stojan od MP kovo http://mpkovo.cz/ . Paráda, cena 1500,- Kč  lidová a velmi přijatelná. Ještě, že existují české firmy. Platit výpalné za několikrát předražené stojany v SW motechu , Givi a jinde nemám zájem a  snad jim zreznou už ve skladu. Vlastní vývoj se mi dělat nechtělo. MP kovo dělá i hliníkové kufry.



A takhle nakonec vypadá naše krasavice.

24.5.2017
Předělal jsem přídavné vypínače, protože když byly tři kolébky pod sebou, nedalo se na ně v rukavicích trefit. Varovné blikače jsem přemístil na tlačítkový vypínač, přidělaný k regulaci gripů a na původním místě zůstaly jen spínače levého světla a přídavných světel. Současně s tím instalace  prodloužení zrcátek od Marseluse.

Zakoupil jsem také Gipro ATRE u Kokina na Vstromklubu. Mám nový typ G2, s menším displejem. Po zapojení fungoval hned. Plus jsem zapojil dle návodu na servisní konektor. Prvních asi 100 km bylo vše v pořádku, pak se mi za jízdy najednou na displeji Gipra rozblikalo F, rozsvítila se červená kontrolka a blikalo FI střídavě s hodinami (závada vstřikování). Trochu mně to vyplašilo, tohle ještě neznám. Po zastavení a vypnutí motoru a kontrole, zda není něco zjevně v nepořádku, jsem znovu nastartoval a závada zmizela. Aby se po 20 kilometrech znovu objevila. Pak po 5km, znovu po 50km. Dojel jsem domů a kontaktoval svého mechanika. Slova „to ti může dělat Gipro“ mně moc nepotěšila. Inu odpojil jsem gipro a 450 km nic, žádná závada. Znovu jsem Gipro zapojil a situace se opakovala. Zkoušel jsem přepínat ATRE, ale bez výsledku. Závada se znovu nepravidelně opakovala. Zjistil jsem , že „závada“ se projeví jen u rychlostí 4,5 a 6. Zkusil jsem za jízdy zmáčknout spojku a vypnout klíček, abych závadu resetoval a pak zapnout klíček , nastartovat a pustit spojku. Na displeji Gipra byla 0, pokud bylo zařazeno 4,5 a 6. Ve chvíli, kdy došlo k zařazení 3, displej se opět rozchodil a správně ukazoval všechny kvalty. Změřil jsem výstupní napětí a vcelku odpovídala tomu, co by z GPS senzoru lézt mělo. Nakonec jsem spustil učící režim a naučil Gipro znovu kvalty. Též jsem vyndal a vyčistil GPS senzor a zatím se zdá, že se závada projevuje mnohem méně. GPS senzor jde snadno vyndat a vyčistit po sundání krytu spojky. Je přímo pod malým řetězovým kolečkem.

Taky mně zas nasral rejžák se svými blinkry. Všechno parádní, bohužel čínská "žouželguma" po pár (4) měsících praskla a zadní blinkr se ulomil. Vlastně mně měl varovat už název -SHIN-YO,  v česko-anglickém překladu: SHIT?-JO!!!!!.....
 Řešení: sehnat originální nožičky z rozbitých blinkrů, možná koupit ty samé blinkry VICMA (i když nevím. zda nejsou stejné), nacpat do nových blinkrů rovnou nějakou trubičku, třeba z antény, pak ale nebudou ohebné. Nebo použít nožku od jiných blinkrů. Ještě nad tím podumám.


3.6.2017

Taky jsem zkusil pověsit na nosiče GIVI kufry vlastní výroby. Nakonec jsem to vzdal, protože bych je potřeboval posunout ještě více dozadu, jinak by vadily batůžkovi a nosič trochu upravit. Začal jsem vymýšlet vlastní nosič, ale zjistil jsem, že 18mm trubku nejsme schopni ohnout, nemaje tu správnou ohýbačku. Objednal jsem nosiče u Marseluse, neboť podle fotek je má víc dozadu. Taky rozměr rámu na přichycení kufru je větší. Bohužel jsem až po objednání zjistil, že samotné ohnuté rámy má BIG HUSKY za 500Kč/ks. Ale co už. Až se mi vrátí motorka od Matese, kde je na opravě předních tlumičů, hned se pustím do montáže.

 



Prozatím Givi nosič dostal aspoň kastlík na nějaké drobnosti.

  


17.8.2017 najeto 42850
Tak přidám zas nějaké poznatky.
Nosiče od Marselus namontovány, perfektní práce a kufry na ně padly, jak kdyby tam patřily. Ještě jsem objednal mycí láhev a prodloužení předního blatníčku. Bohužel Marcel k prodloužení dává sice lakované trhací nýty, ale celé hliníkové, včetně hřebíků. Čtyři se mi povedly utrhnout v půlce hřebu. Takže jsem je uštípal, zabrousil, odvrtal a vyhodil. Bohužel jsou to dva plasty na sobě, tak se mi povedlo to trochu vyhřát a díry se zvětšily. Vyrobil jsem větší podložky a dal jsem nýty hliníkové, ale s hřeby ocel. A je klid. Škoda jinak dobrého výrobku.
Mycí láhev dobrý nápad, hned jsem vyrobil držák a pověsil jsem ji na kufr. Bohužel se mi po 150km začalo bortit dno láhve váhou vody, je dost měkké a místy nestejně tlusté, je to materiál jako kanystr na kapalinu do ostřikovačů. Nevím, jestli Marcel má ten svůj držák vychytaný nějak jinak, ale můj nefungoval. Vyrobil jsem z nerezu 0,8 dno s okrajem a flašku do něj posadil. A je klid.

 Tlumiče i po druhé opravě stále cvakaly. Měnily se kluzáky, jedna trubka, olej. Protože před námi byly dovolené, neřešil jsem to, až po...... Byli jsme na skok na Slovensku (1500km) a protože  mně to cvakání rozčilovalo, vyndal jsem po  návratu přední kolo a blatník, do kufru jsem dal nějaké závaží, postavit na hlavní stojan  a zkusil jsem tlumiče jednotlivě. Zahoupat s motkou a opřít tumič o bednu.  Zjistil jsem, že cvaká jen jeden, ten levý. Alpy byly za humny, tak jsem to zas dal dohromady. Pak jsme byli u paroháčů v Dolomitech (2370km). Po návratu koukám, pod levým tlumičem loužička oleje. Takže krom cvakání začal i téct. Už jsem ho měl venku, že se do něj podívám, leč bylo mi doporučeno: "Co se s tím budeš srát, dej to do Čerčan panu Procházkovi". Tak se i stalo a jsem zvědav, co se dozvím. Když jsem dával Matesovi motorku, dal jsem mu i nová  gufera a prachovky Slinky Glide, ať to vymění. Nemám s touto značkou zkušenosti, odborník mi řekl, že používá jen  originály a náhrady nemusí zrovna být moc kvalitní.
Jinak Stromek šlapal jak hodinky, v Itálii mi ani ve dvou a s plně naloženou motorkou výkon nechyběl. Max 100km mimo obec, většinou je tam stejně 80 a v obci 50 a v každé druhé je pevný radar. Po dálnici jsme nejeli. Jízda při přejezdu tam  v lijáku, po kterém následovaly kroupy jak nehet u palce byl zážitek.

 

 

.







         


       
 

 

 

Ž