|
aneb Cornutto maxiscooter ty paroháči jeden neboli plnotučnej skútr.
11.6.2015
Po zvládnutí řp. A jsem se kolegy začal zajímat o maxíky o
objemu 500cc. Vybral jsem si X9, protože se mi líbila. Nakonec máme každý jiný
skútr. Pro srovnání máme Aprilii Atlantic 500 Sprint a Kymco Xciting 500. S
Aprilkou máme aspoň stejné motory. Prvotní nákup měl proběhnout u jednoho
prodejce v blízkosti bydliště. Prohlídka dobrý, dojednal jsem, že mi za úplatu
vyřídí i dovozovou STK a evidenčku. Po více než měsíci telefonování a ptaní se,
kdy už to bude jsem to vzdal. A poohlédl jsem se jinde, konkrétně tedy v
BENEMOTO. Zajeli jsme se tam se ženou podívat . Prodejce
ochotný, ukázal co kde a jak. Evidenčka a dovozová STK prý není problém, taktéž
dovézt skútr až domů. Plácli jsme si, s tím, že na vyřízení je potřeba cca 10
dní. A tak se také stalo, skútr mi přivezl přesně na čas s vyřízenými papíry a
všemi náležitostmi. Fakt dobrá práce, mohu jen doporučit.
Na tachometru cca 22 000, blikaly kontrolky oleje, řemenu a servisu. Nebudu
popisovat utrpení při přihlašování vozidla, které se díky lidem s auty v
polopřevodu změnilo ve frontové bojiště a byl jsem na úřadě 4x, než se mi to
povedlo. Mám sice Evolution, ale ne LC. Usoudil jsem, že archaický PICS na
řídítkách oželím a hydraulický stojan taktéž. Zbytečně by mně to lákalo se v něm
vrtat a snažit se ho rozchodit, abych ho jako většina pak stejně nepoužíval.
První svezení, jen taková malá projížďka kolem Kladna, večer pak s manželkou,
aby si to vyzkoušela vzadu. Sedlo pohodlné asi pro oba, originální Topcase i
opěrkou pro batůžka dobrý. Ale nevím, kterej pablb vymyslel opěrky na nohy
spolujezdce. Moje žena tedy na sudech za mlada nejezdila a nikdo jiný, kdo nemá
nohy do O tam asi moc pohodlí nenajde. Takhle stupačky spolujezdce později
prodělaly vývoj, vyrobil jsem na ně rozšiřující nástavce, aby si tam mohl dát
nohy i člověk. Celek je z plechu 2mm, naohýbáno a svařeno, pak černá barva.
Nahoře plech nerez 0,8 s prolisy. A spokojenost, batůžek si pochvaluje. Celek je
přišroubován k plastovým stupačkám, takže to chce malinko opatrněji nastupovat.
Při rozjezdu se mi zdálo, že skútr nějak poškubává. Takže na začátek
objednat olej, filtr oleje a vzduchu. U X9 to znamená odplastovat. Naštěstí Ital
ponechal většinu šroubů na viditelných místech, na rozdíl od Hondy (což mne
nijak neuráží), takže to není zas takový problém. Olej bez problémů,
vyresetování kontrolek taky v pohodě, jen tlačítko reset musím někam
přestěhovat, abych nemusel zbytečně pořád sundavat zrcátka a čumák. Pak filtr
vzduchu. Plastový box s filtrem byl plný oleje, který kapal pomalu i ven. Vymyl
jsem ho a dal nový filtr. Zatím netuším, kde a proč se tam tolik oleje bere a
nic mně nenapadá. Vzadu zřejmě praskla baterka nebo ji někdo přebíjel, protože
tlumič a plastový kryt varce jsou pokapány kyselinou. Ale to je jen kosmetika.
Baterku dal prodejce novou před prodejem. Multimetrem jsem měřil napětí a zdálo
se správné. Taky teda nechápu, proč když už to má palubní comp, neumí to změřit
palubní napětí. Asi moc myšlenka.
A pak jsem se dal o víkendu do většího rozebírání. Myslím tím variátor. Tedy
chtěl jsem.... Plasty dolu dobrý, plastový kryt varce taky dobrý. Problém nastal
s matkou spojky. Nejdříve jsem nějakou tu minutu řehtal vzduchovou pistolí. Mělo
to účinek asi jako když moucha chčije proti větru. Tzn. žádný. Pak jsem
přistoupil k drsnější lopatové metodě. Do zadního kola jsem vrazil násadu od
lopaty a na Golu nasadil trubku. No třikrát jsem násadu zlomil a zas nic. Pak
jsem vzal jekl a šup do zadního kola. Na Golu jsem nasadil delší trubku....a
protočil jsem nejspíš nalisované převodové kolo, ale matku jsem nepovolil.
Nahřál jsem ji lehce hořákem a zas nic. (kolega na Aprilce ji povolil po delším
úsilí, ale vyštípl si kus paprsku kola). No a pak už jen zbývalo násilí v podobě
Dremelu, sekáče a vrtačky. Jak je matka utopená v krytu varce, tak je to fakt
príma práce a parohy jim za to pozlať. Nakonec se dílo podařilo a matka se
vzdala.
Vlevo původní matka, vpravo ze Škody 1203
Tak a proto se asi skútry prodávaj s cca 22000 km, protože ta matka nejde
povolit pro další servis. Ani jsem moc nepoškodil hřídel. a šup s krytem dolu.
Když jsem uviděl tu fialku, co se pod ním skrývala (rozuměj spojkový zvon barvy
sytě fialové) bylo mi jasné, proč to při rozjezdu poškubává. Někdo z
paroháčů ho pořádně připekl. Tohle se mi povedlo na čínské 125, jen tam stál
zvon 250Kč. Koupil jsem starší ze Scootlandu, tak se uvidí.
Pak sundat variátor. Řemen skoro jak nový, bez prasklin, jen už trochu užší,
válečky bez plošek. Ale objednal jsem válečky a vodítka u nás u firmy
WEMOTO. I tu zničenou matku spojky. Týden se mi zdál dlouho, tak jsem skočil do
mototechny a dobrá zpráva je, že tam pasuje matka ze Škoda 1203- na kola. Stačí
jen odtočit ten kužel a matka M14x1,5 je na světě. Jen má jiný rozměr klíče.
Zničené podložky pod matku jsem si vyrobil. Ještě by mi měl přijít řemen Gates.
Snad bude mít správný rozměr, protože Gates prý rozměr neudává. Podle katalogu
by měl mít 27 x1034 nebo 1036. Ze Skútry Malšice, kde jsem jej objednal mi
poslali aspoň katalog, kde to podle čísel sedí. Jen mně zarazilo, že stejný typ
řemenu udávají i pro modely 00-02 a ty mají podle mně řemen kratší, stejně jako
starý Atlantic. Sprint by měl mít stejný řemen, stejně jako Gilera 500 a Peugeot
Satelis 500.
A protože jsem měl čas zkoumat, vydlabal jsem spínače z řídítek a všechny je
rozebral a vyčistil. Na promazání se velice hodí silikonová vazelína, vazelína
na plasty, kterou mám doma spíš drhnula. Naštěstí jdou všechny spínače snadno
rozebrat. Navíc jsem si ve Scootlandu objednal sadu starších spínačů a ty jsem
také rozebral, vyčistil a promazal, takže mám náhradu. Bylo nutno vyměnit zadní
gumu, ten plešoun už mně děsil a chrabré policejní hlídce by se taky
nemusel líbit. Takže oblíbená Pirelli Diabloscooter a do ní obvyklý Oko puncture
free.
Taky jsem vyměnil termostat za typ otevírající o něco později při 90st. Motor se
lépe ohřeje a není problém s benzínem v oleji.
30.12.2015- najeto cca 3000 km. (Střídali jsme X9 s PCX a nebyl
čas psát). Spojka stále poškubává, zkoušel jsem i přehodit spojku s bubnem z
Atlanticu a to bylo úplně jiný kafe. Takže spojka dolu a poslal jsem ji na
repasi. Poptával jsem asi 4 firmy, z jedné neodpověděli vůbec, další že tyto
spojky nedělají. Pak jedna firma odpověděla, že na pakny nalepí nové obložení za
cca 1800,-Kč. Zaujala mne poslední odpověď z firmy Bernert-BeKaS sro.
Odpověď zněla, že na spojku nalepí nové obložení, ale pouze při dodání s bubnem,
který na soustruhu srovnají a to celé za cca 1100,- i s poštovným. To má logiku.
Takže jsem spojku zaslal, po 14 dnech se mi vrátila. Buben je opravdu srovnán,
obložení je nové, Jen nebyl čas to vyzkoušet, skútr je zatím rozebrán
kvůli zimě a dalším úpravám. Abych věděl, zda mi skútr nepřebíjí baterii,
přidělal jsem v létě provizorní měřič na řídítka. Požadavek byl na rychlovýrobu
a vodotěsnost. Modul voltmetru z Dealu jsem zasunul do 10ml injekční stříkačky a
Mamutem přilepil ke krytu nádobky brzdové kapaliny, než vymyslím a vyrobím panel
na navigaci.
Napětí se drží na 14.1V, což se mi zdá dobře. Hned poté jsem se pustil do návrhu
a výroby panelu na navigaci. Mezi plexi a budíky je místa dost, takže
univerzální panel na navigaci z AAA auto a na mobil, pro případ nouze. Do panelu
jsem integroval i voltmetr se stříškou proti slunci. Proti PCX je navigace skoro
kolmo, takže by mohla být lépe čitelná i ve dne, nebo se vyrobí z plastu ještě
stříška na suchý zip. Napětí jsem přivedl z volného konektoru v řídítkách pod
počítačem. Je tam napětí po sepnutí klíčku.
Z toho samého místa napájím i zásuvku, kterou jsem umístil do kastlíku. Bohužel
v ní velký adaptér za jízdy nedrží, takže jsem vytvořil pružinový přidržovač. Po
výměně řemenu za Gates se ukázalo, že to asi nebyla úplně dobrá volba. Precizní
řemen jako vždy i když rozměrem odpovídá, když se na volnoběh rozkmitá, mlátí mi
o horní šroub těla variátoru, před zadní řemenicí. A protože je zubatý z obou
stran, je to hodně slyšet. Originál to nedělá. Stejně je to od paroháče
naschvál. Všechny šrouby jsou ven z těla variátoru, jen tento je napůl. Takže
kdekoli řemen narazí na tělo variátoru, jen se sklouzne, jen tady prostě drhne.
Nestyděl bych se to nazvat kurvítkem. Při společné projížďce jsme si vyměnili
stroje a ouha... Aprilka akceleruje o moc líp než X9. Sice se taky rozhýbe, ale
jakoby majestátně a ztěžka. Po výměně kontrastní pružiny za bílou Malossi se to
o dost zlepšilo, ale stále mi přijde, že to není ono. Díky špatným rozjezdům
také přišla na řadu výměna spojkových pružin, dal jsem bílé, základní. Na jaře
uvidíme.
Další tuning se týkal LED do blinkrů. Přední zrcátka byla každé trochu jiné
barvy, asi po pádu a levé bylo již opravované někde asi v pizzerii. No spíš v
chlívě, jako by to prase dělalo. Takže vyvinout dovnitř vložku z nerezu,
naohýbat a prošroubovat s plastem zrcátka. Zvenku koukající hlavy zapuštěných
šroubů jsem překytoval a stříknul plničem. Pak obě zrcátka hodit do laku. Sice
odstín není úplně jako na skútru, ale na to peču, jsou obě stejná a navíc je
někde zas osápu. Doma mi po mnoha minulých experimentech zbyla světelná alej
(viz PCX, dá se koupit i na DX), rozhodl jsem se dát do každého předního
blinkru jednu polovinu LED z ní. Do X9 se téměř přesně vejde s malinkými
úpravami. A protože jsem chtěl zachovat i možnost vrátit vše do původního stavu
(se žárovkami a jejich parabolami) musel jsem vyrobit podpěrný plech pod
LED z nerezu 0,6mm. Diody ve světelné aleji jsou čtyři, dvě a dvě paralelně a to
celé je řízeno blikajícím obvodem a zdroji proudu. To se mi moc nelíbilo, takže
jsem nově zapojil drivery určené pro stropní 12V LED žárovky pro každou sériově
zapojenou dvojici zvlášť.
http://www.dx.com/p/7029-mr16-3-x-1w-led-drive-power-black-green-5-pcs-180543#.VoPYA0-yN7M
Pokud by něco odešlo, je celkem reálná šance, že bude blikat aspoň druhá
polovina. Svítivost se o dost zlepšila proti žertovné 10W žárovce v trochu
již osleplé parabole. Protože se mi stávalo, že jsem občas nechal zapnuté
blinkry, neb jejich kontrolky mám zrovna pod bradovým mostem přilby, přidělal
jsem jednu 5mm diodu i do zrcátka, jako kontrolku. Uvidím, jak se to osvědčí.
Světelná alej s držákem
|
Led kontrolka v zrcátku
Italové si na blinkry asi moc nepotrpí, třeba u Piaggia X8 vzadu nebyly blinkry
ve dne na slunku skoro vidět a vpředu to nebylo o moc lepší. X9 je na tom o něco
lépe , ale taky nic moc.
Pak mi za jízdy odpadl barevný červený plast v zadní lampě, dělající barvu
světla. Už asi únava materiálu, ulomila se jedna pacička. Kupovat jinou lampu se
mi nechtělo, tak jsem se pustil do kuchání i ostatních. OOOH to byl porod. Plast
je z mně neznámého důvodu asi 3mm tlustý a ven zaboha nejde. Musel jsem to
pájkou opatrně rozdělit na 4 díly, kleštěma rozlámat a pak postupně dírou
pro žárovku vyndat. Mohli mně vzít všichni čerti (ale nevzali). Nejhorší byl ten
upadlý plast, není ho za co chytit. Dozadu na blikny dám stejné LED žárovky z
Dealu jako na PCX a tady nebudu muset ani předělávat patice. Na obrysová světla
jsem zatím použil malé LED žárovky, původně s paticí T10. Kousek plošného spoje
jsem zapájel do objímky BA15 a k němu připájel žárovky už bez patic. Změnil jsem
jen odpor, aby to vycházelo na 14V. Svítí sice méně, ale ve dne je to fuk a v
noci to bude stačit. Než objednám stejné jako do blinkrů, jen červené, ale tam
mám obavy, že budu muset jejich svítivost o něco snížit, což nevím jak půjde.
Mají uvnitř zdroj proudu, ale už je to tak malinký, že na to houby vidím.
4.1.2015 - Žárovky do blinkrů dorazily, radostně jsem je namontoval a ...abych
zjistil, že sice patice přehazovat nemusím, ale u jedné nesvítil kulatý čip na
čele žárovky. Po rozebrání, které jde hůř než u těch předloňských, které měly
patici jen přilepenou, protože se rejžák naučil patice promačknout malými
důlky,(Kdyby se radši naučil pořádně letovat), jsem vyndal přední čip . Obvykle
se ulomí drátek , stačí ho nahradit a jede se dál. Tentokrát byla ulomená
nožička čipu těsně u pouzdra. Naštěstí jsem jeden čip doma měl. Úplně
vidím, jak si ťamani říkaj při balení- ser na to, ani to nekontroluj, to je
Maczákovi, ten si to umí spravit.
edit 12.1.2016- Instalace blinkrů na skútr. Opět jsem byl
překvapen. Varovné blinkry v pořádku, normální blinkry špatně. Tedy ne úplně.
Pravá strana blikala normálně, levá vůbec, jen tu a tam mrkla. A začlo
zjišťování, co za to může. Pakárna je, že i blikání řídí palubní poshitač, aby
nebyla oprava jednoduchá. Přední ledky jsem zkoušel se žárovkami vzadu a naopak.
A tam je ten zakopaný pes. Nebo kočka. Až potud bych to chápal. Není odběr,
blikám rychle nebo vůbec. Proč ale pravá strana bliká normálně a levá vůbec mi
hlava nebere. Navíc při zkoumání jsem zapnul levé blinkry a nic. Dozadu jsem
místo led dal žárovku a zas nic. Teprve když jsem dal žárovku do
pravé zadní lampy, začala blikat levá strana. Tak to už jsem přestal
nejen chápat, ale i zkoumat. Prostě jsem do každé větve dal odpor 10R/25W a je
po prdeli. Tedy přesněji po problému.
Stejně to nakonec obejdu, až vyrobím desku blikání jako máme na PCX. Spínač
blinkrů mechanický se dá pořídit z X8 nebo Gilery a přerušovač z čínského
scooteru. Spínač na zapnutí varovných musí být také mechanický, jeden jsem si
našel na TME . Dost mně totiž rozčiluje, že když chci varovné blinkry vypnout,
musím zapínat klíček.
No a pak přišla na řadu brzdová lampa. Chytrý býk si před experimenty objednal
ze Scootlandu ještě jednu, to kdyby se něco zvrtlo. (Už taky nejsem
moc šikovný). Lampu jsem rozebral, Dremelem jsem obrousil přečnívající plast,
abych zezadu dostal téměř rovnou plochu. Chce to nebrousit až na doraz, abychom
se neprobrousili až dovnitř. Světo je jinak téměř vodotěsné..... No a pak co tam
dát za ledky. První volba padla na vysoce svítivé 5mm Led , co mívali předloni v
Gesu. Nesvítilo to zle, ale nebylo to prostě ono. Pak jsem si vzpomněl na 1W
led, co maj na Dealu. Objednat, nejlépe i s hliníkovými DPS pod ně, neboť jinak
je problém je uchladit.
http://www.dx.com/p/20-x-20mm-led-aluminum-heatsink-board-silver-black-10-pcs-277853#.VoPYbk-yN7M
,
http://www.dx.com/p/3w-100lm-635-700nm-red-light-led-module-10-pcs-181065#.VoPYnE-yN7M
. 10 DPS stálo 1,9 dolaru, led 10ks -3,44 dolaru, drivery k nim 5ks - 3,66
dolaru. Dozadu jsem udělal hliníkový plech, do něj závity na M3 zapuštěné
šrouby, aby se daly plošňáky přišroubovat a chladilo se to. Propojení drátové, 3
LEDky a 2 LEDky, každé na jeden driver. Až potud dobrý. Po instalaci na skútra
se ukázalo, že to svítí jak hovado. Tedy slušně řečeno velmi. A to drivery
nepouští do LEDek ani plný proud. Teče tam asi 210mA a Ledka by měla snést až
300mA (u těchto zrovna šikmáč píše 70mA, ale nejspíš jde o omyl, měl jsem je
zapnuté týden na 150mA a stále svítí. Přirovnal bych to asi k zadním brzdovým
lampám co maj nový koncernový vozy, možná skoro až k mlhovkám. Každý, kdo za
nimi někdy jel, ví o čem mluvím. Takže budu muset vymyslet, jak to trochu
uškrtit, ve dne asi nevadí ale v noci už je to moc. Původně jsem se bál, že to
bude svítit málo. Dalo by se to ještě přitvrdit. Nakrmit to naplno a paprsek LED
naostřit 30 stupňovými čočkami, též za pár dolců dostupnými na Dealu. Pak už by
to nejspíš vypalovalo rovnou sítnice. Jako cesta se mi jeví osvědčená a dobrá
LM317 v pouzdru TO220. Až to naladím, doplním poznatky.
edit 6.1.2016- Asi naladěno- drivery pouští proud podle počtu
ledek na něj zapojených, jedna LED -80mA, dvě led 150mA, tři led 210mA. Takže
jsem jeden driver přidal a dal dvě a dvě ledky a jednu samostaně. Teď se mi to
jeví dobré.
Zadní lampa - takto obrousit
Led 1W s hliníkovou destičkou
rozdíl svítivosti před úpravou - vlevo originální lampa
Spotřebu se mi většinou daří udržet kolem 4 litrů, když jsme byli v Německu a
Rakousku na projížďce a dodržovali jsme rychlost, spotřeba byla neskutečných
3,25/100. Při jízdě v chladné počasí jsem si všiml, že zrcátka docela
pěkně rozbíjejí proud vzduchu jdoucí na ruce a není na ně taková zima. Trochu
jsem to vylepšil malými deflektory z plexiskla. Jen je bohužel docela křehké,
takže stačí rána od kamínku a může prasknout. Asi lepší bude oblíbený nerez 0,8
a dát do barvy. Přišroubovány jsou k noze zrcátka šrouby M4 a do plastu je
udělán závit. V kombinaci s vyhřívanými gripy to bude naprosto dokonalé.
Plexi vepředu dostalo také deflektor. Měl jsem ho úplně nahoře, ale pořád mi
táhlo shora na přilbu. Dal jsem ho doprostřed a nahoru přidělal deflektor
(vlastní výroby, zločinecké ceny výrobců odmítám akceptovat). Proud vzduchu jde
teď jinak a je to lepší. Udělal jsem velikost přesně takovou, abych koukal nad
ním a ne přes něj. Jen pozor při experimentování, pokud držák podložíte
gumou, např. z duše, může se stát, že vám pustí barvu do plexiskla. Lépe je
nalepit kousek folie na plexi a pak teprve instalovat držák. I když jak se
ukázalo, i to má své úskalí.... Plexi bylo již od koupě takové divné, jakoby
nečisté, stále mastné. Sundal jsem ho, že ho pořádně vyčistím nebo vyleštím.
Strhnul jsem nalepeného oblíbeného žraloka i nálepky pod deflektor a na plexi
jakoby mi zbylo lepidlo. Po pokusu jej umýt jsem zjistil, že to není lepidlo,
ale že se mi povedlo strhnout jakousi krycí folii, kterou je plexi z výroby
polepeno, zřejmě kvůli UV záření a poškrábání. Odrásal sem to z celého plexiskla
žiletkou a pak jsem se pokusil plexi přebrousit 1500 a 3000 smirkem a vyleštit.
No, nedopadlo to moc dobře, takže na jaře bude nejspíš plexi nové.
A když jsem skútra rozebíral, zjistil jsem, že paroháči při předchozím servisu
dali šrouby jak se jim namanulo. Šrouby jsou tam dvojí, jedny do plastu s
dvojitým závitem (ty většinou nedrží pořádně v plechových pacičkách)-těch jsem
měl nějak moc a pak normální samořezy. Objednal jsem u Fabory krabičku šroubů
nových. A pak v hlavě vzklíčil ten debilní nápad, dát X9 boční kufry. Samec a
samice na jednom skútru potřebují na delší cestu neskutečně krámů. Na PCXkách se
to rozloží na dvě motorky a je to v pohodě. Prolezl jsem net, ale nic kloudného
jsem nenašel, snad kromě toho, že na X9 nikdo boční nosiče nevyrábí a nejspíš
ani nevyráběl. A jak je Piaggio dokonale oplastováno až skoro na zem, je to
docela problém a chápu, že se s tím nikdo nechtěl mrzet. Takže vlastní vývoj.
Nechtěl jsem moc zasahovat do konstrukce aby z toho netrčelo kdeco při případném
prodeji a co nejmíň svařovat na skútru. Bohužel to bez toho nejde, leda za cenu
neskutečného zkomplikování hotového produktu. Nakonec jsem přivařil k
originálnímu nosiči kufru dvě packy z plechu 5mm směrem dolů, abych musel řezat
díry jen do jednoho krycího plastu, co kryje nosič kufru zespodu. Po demontáži
nosiče tam klidně mohou zůstat, nebo se dají flexou uřezat a díry ani nebudou
moc vidět. Další úchytný bod jsem zvolil pod předním uchycením madla, jen
vložené kotvení. To celé by kufry mohlo v pohodě unést, jen je třeba spojit
nosiče ještě někde dole, alespoň na jednom místě, aby nemohly pružit. Tam se
bojím, že to bez řezání plastů nepůjde. Objednal jsem proto na Skútrvrakovišti
oba plasty, aby se daly po ev. demontáži nosiče dát zpátky ty původní bez
výřezů. Plasty přišly v pořádku, jen paroháč, aby nám to znepříjemnil, dělá asi
tři barvy, což jsem netušil. Stříbrné, do černa a do modra. No co, budou tam teď
prostě ty černé. Vývoj této obludnosti zatím pokračuje.... Kufry jsem uvažoval
původně plastové, ale buď jsou s víkem nahoře a malé, nebo např. GIVI se
otevírají v půlce jak top case a to mi nevyhovuje. Vysypat při otevření půlku
kufru do bahna na cestě mi přijde mírně řečeno hloupé. Docela se mi líbí kufry
od ALUMILANEK
http://alu-milanek.webnode.cz/ nebo
http://www.bighusky.cz/ , pěkné
zpracování a dobrá cena. Asi bude SW MOTECH lepší, ale dát za jeden od 6 litrů
vejš je pro nás naprosto nereálné. Tak uvidím, jak moc budu mít čas, možná i
kufry budou vlastní vývoj.
1.2.2016- ujeto prdlajs, ale vytuněno dost. Včera zakoupeno
nové plexi Givi. Hm... je docela vysoké, na můj vkus skoro moc. Koukám skrz ně.
Musím na jaře vyzkoušet, zda mně to nebude rozčilovat. První verze nosiče
vypadá takto:
10.4.2016 najeto 26 799km. Pár kilometrů s X9 se už letos
najelo. Před 14 dny jsme si ustlali se ženou na velmi kluzké (zřejmě lehce
namrzlé) vozovce, Naštěstí při malé rychlosti cca 40km. Chvíli před námi pršelo,
beru lehce za přední brzdu před zatáčkou a najednou přední kolo uletělo do
strany a koukám, že už jedem vleže. My v pohodě, kromě hnědých pruhů na Triole.
Luigi (jak jsme paroha pojmenovali) na tom byl hůř. Uražené zrcátko, osápané
plasty vpředu a na boku u stupačky, prasklé nové plexi. I kovový nášlap je
obroušen, ze 2mm materiálu zbylo cca 0,5mm. Vyžebranou americkou páskou od
dobrých lidí jsme opravili zrcátko a vydali se tedy k domovu.
I po cestě se Luigi stále jakoby těžce rozjížděl, pomalu akceleroval a přitom se
celý klepal. Nechal jsem to být, o týden později jsme se ve dvou vydali na Slapy
a do jejich okolí. Kopcovitý terén Luigimu vůbec nesvědčil a jízda byla spíš
utrpením. Vložil jsem hlavu do dlaní,co s tím. Objednal jsem žlutou Malossi
kontrastku, cca o 1,5 gramu jsem odlehčil válečky a dal jsem modré pružiny do
spojky. Teď teprve to jede jako pětikilo. Bez velkého třesení se a hrkání,
po otočení plynem začne Luigi konečně akcelerovat. Chtělo to jen dostat motor do
vyšších otáček. Modré pružiny asi časem vyměním za červené, ale koupili jsme s
kolegou jednu sadu a červené (střední) si kolega zrovna vzal. Tak budu testovat
tohle nastavení a uvidí se.
S kufry to vypadá takhle:
26.5.2016-Použitelné nejspíš budou, jsou o něco těžší než
hliníkové, teď jen co na chrabrá policie ČR. Zda budou prudit i na silnici, nebo
jen na STK. I když osobně pochybuji, že mnoho domácích výrobců má na své výrobky
homologaci.
Luigiho jsem musel rozebrat, kmitalo řízení při náklonu v menších rychlostech. A
tak už to udělám vše najednou. Ložiska krku-ZVL za 315,-Kč v ložiskárně Doksany,
gufera tlumičů a olej, přední ložiska a destičky brzd - Brenta Standard GG,zadní
EBC standard GG (vše Wemoto). A jsem zvědav, jak moc se to zlepší.
Ložiska krku -32006AX
výrobce ZKL a 32007AX
výrobce KLF-ZVL
ložiska do kola - vpravo 6302 2RS1(Allballs) a vlevo 6202 2RS1
(SKF)-pozor, ty tam jsou dvě !
Vnitřní kroužek starého spodního ložiska jsem rozříznul bruskou a s
jeho pomocí a kusu trubky jsem tam namlátil nové. Pak pomocí duralové kulatiny
natlouct kroužky do krku a celé sesadit dohromady. Asi se to bude muset po čase
dotáhnout, až si to celé sedne.
Taky jsem vypustil olej z tlumičů, hezký pohled to nebyl na tu špínu. Vypustil
jsem z obou 2,3 dcl. Podle servisního manuálu by tam měl přijít olej 7,5W
-2,68-2,73 dcl. Nalil jsem 10W -2,6dcl, tak uvidím. Celej teleskop se mi
nechtělo zatím rozebírat, jednak nevím zatím jak a pokud to nebude moc rosit,
tak to udělám až v zimě.
Nakonec jsem vyměnil i gufera ve vidlích, neboť po vyndání a zpětné montáži
teleskopů začaly rosit. Taktéž přišla nová guma na předek a nové levé desky
brzd.
ELEKTRICKÉ SCHÉMA X9-500 ZDE:
DWG po hladinách,aby se v tom šlo
hrabat a PDF po
hladinách.
16.7.2016 -Tak a čas se naplnil. Testovali jsme jízdy ve dvou a
dospěli jsme k závěru, že se X9 na naše silnice moc nehodí. Po pěkné silnici
paráda, ale kolik jich je u nás pěkných....Po rozbitých okreskách pro jednoho
dobrý, ale pro baťůžka nic moc. Prostě kola jsou moc malá na tu váhu, navíc my
se zatouláme občas i na horší cesty a nízký podvozek X9 si občas o něco škrtne.
Takže Luigi půjde do světa a na dvorek přibylo cenduro Suzuki Vstrom 650- K4.
Protože se znám s novým majitelem Luigiho, dostal jsem od něj email:
4.5.2017
ZDAR ALANE!
Před chvílí jsem dokončil práce na X9 500 Evo (Lujdži) a abych pravdu řekl, mám
pocit, že víc opravuju, než jezdím.....
Rád bych se s tebou podělil o několik nových poznatků, které možná vnesou světlo
do problémů, se kterými ses potýkal i ty.
Jednalo se o všudypřítomné a neuvěřitelně otravné vibrace při rozjezdu...... už
jsem myslel, že to nevyřeším, a přece (nechci to zakřiknout) - stalo se.
Jde o to, že to byla kombinace dvou věcí :
1. - praskla mi lamela na spojce (projevovalo se to ještě většími vibracemi)
závada : Nevhodná směs lamel + málo stržená náběhová hrana
řešení : Výměna komplet spojky za originální - funguje zatím perfektně a hladce
(četl jsem tvůj web a tudíž vím, že jsi to taky hodně řešil)
2.- občasně zaškubnutí motoru při rozjezdu - ztráta výkonu (jezdilo to jak lemra......
teda většinou, ale někdy to docela fungovalo) a špatné a dlouhé starty po delší
době stání
závada : nízký tlak v palivovém systému
řešení : dvě svorky za 30Kč na hadičku mezi čerpadlem a filtrem (celej ten
bazmek je schovanej v nádrži).
Předpokládám, že ono škubání, když klesne hladina zmizí, neboť jsem byl nucen
tankovat po 200km (9 litrů), přičemž v nádrži bylo ještě dalších 6 litrů - no
prostě oser jak prase! Vzpomínám si, že jsem ti kvůli tomu i volal - nezdálo se
mi to a měl jsem pravdu, že to není normální......
Udělal jsem po práci testovací jízdu a jede to výrazně lépe, i když jsem dal
měkčí pružinu a těžší válečky.
Co z toho tedy vyplývá :
Nekupovat spojky od lepičů - vždy origo, nebo druhovýroba.
To s tím nízkým tlakem mi poradili ve Vrbovce v Praze - šikovnej a ochotnej kluk
u náhradních dílů, i když ze začátku trochu strašil výměnou čerpadla + plováku
za 10 tis..... To jsem mu řekl, že nedám, tak mi poradil, abych si změřil tlak
soustavy (ostatní zvládly mé šikovné ruce a tlak z kompresoru :)
ZDAR Alane,
tak potvrzuji, co jsem napsal. Spojka zabírá poměrně hladce i po 100km (proti té
původní je to nebe a dudy).
Chod motoru se zlepšil a přechodové stavy (kdy brzdíš motorem a přidáš plyn)jsou
bez škubání.... Zkusím teď vyjet nádrž, ale myslím, že to nebude problém.....Tak
snad to někomu pomůže.
|